Соціальне проектування інклюзивної освіти для молоді з інвалідністю.
DOI:
https://doi.org/10.25128/2520-6230.25.3.10Ключові слова:
інклюзивна освіта, соціальне проектування, молодь з інвалідністю, універсальний дизайн навчання, ресурсне забезпечення, міжсекторальні партнерств, оцінювання результативностіАнотація
У статті здійснено комплексний науковий аналіз проблеми соціального проектування інклюзивної освіти для молоді з інвалідністю в Україні з урахуванням сучасних глобальних і національних викликів. Метою статті визначено наукове обґрунтування концептуальних засад та розроблення рамкової моделі соціального проектування інклюзивної освіти для молоді з інвалідністю. Методологічну основу дослідження складає синтез педагогічних концепцій, категорій соціальної роботи, положень соціології освіти та інструментарію соціального проектування. Використано методи порівняльного аналізу, узагальнення емпіричних і теоретичних напрацювань, структурно-функціональне моделювання. Особливу увагу приділено аналізу еволюції інклюзивної освіти в Україні (1991–2025), яка пройшла три етапи: інтеграційний, нормативно-консолідаційний та кризово-адаптивний, що дозволило виявити закономірності поступової інституціоналізації інклюзії та водночас засвідчило її вразливість у кризових умовах. Наукова новизна статті полягає у розробленні моделі «4Р» (Права, Ресурси, Партнерства, Результативність), яка дозволяє поєднати нормативно-правову базу, ресурсну спроможність освітніх інституцій, міжсекторальну взаємодію та механізми оцінки результатів у цілісну систему. У роботі детально обґрунтовано зміст кожного компонента моделі, а також показано їх взаємозалежність у межах єдиного проектно-орієнтованого підходу. Практичне значення отриманих результатів полягає у створенні концептуальної основи для модернізації університетських політик, розробки стратегій державного управління у сфері інклюзії та активізації громадських організацій, спрямованих на підтримку молоді з інвалідністю. Отримані висновки можуть бути використані для удосконалення системи моніторингу та оцінювання якості інклюзивної освіти, оптимізації ресурсного забезпечення та впровадження ефективних партнерських моделей, що забезпечать сталий розвиток інклюзивних практик у вищій освіті України.
Посилання
Committee on the Rights of Persons with Disabilities (CRPD). (2016). General Comment No. 4 on the right to inclusive education (Article 24). United Nations. URL: https://digitallibrary.un.org/record/1313836.
Bilavych, H. V., Matiash, I. M., Oliinyk, T. M., & Opatskyi, I. I. (2022). Development of inclusive education in Ukraine in the context of world trends. Wiadomości Lekarskie, 75(2), 464-469. DOI: https://doi.org/10.36740/WLek202202131.
Дяченко, М. (2024). Інклюзивна освіта в Україні: досягнення, виклики та перспективи. Eduweb, 18(4), 27-41. DOI: https://doi.org/10.46502/issn.1856-7576/2024.18.04.3.
Ni, M. (2022). Social impact in design education. In Research in Design Series. Springer, 16 June 2022 (pp. 96-108). DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-06047-2_7.
Souleles, N. (2023). The education of the social designer: Design education and social design. In Advances in Human Factors in Training, Education, and Learning Sciences (pp. 55-65). AHFE Open Access. URL: https://ahfe.org/Content-2023/Proceedings-Open-Access.html.
Loreman, T., Delaine, B., & Lysenko, L. (2016). A Canada-Ukraine collaborative initiative for introducing inclusive education for children with disabilities. School Effectiveness and School Improvement, 27(1), 24-44. DOI: https://doi.org/10.1080/09243453.2015.1018912.
de Beco, G. (2022). The right to “inclusive” education. The Modern Law Review, 85(6), 1302-1324. DOI: https://doi.org/10.1111/1468-2230.12742.
Martin, S. (2024). Integrating design thinking into social work education. Social Work Education. DOI: https://doi.org/10.1080/02615479.2023.2238713.
Pysarenko N., Petrukha N., Pakhomov S. (2022). Blockchain technology and its potential for supporting sustainable urban development. Law, Business & Sustainability Herald, 2(4). 31-43. DOI: https://doi.org/10.33844/lbsh.2022.60412.
Лопатіна, М. Ю. (2021). Сутність феномену «інклюзивна освіта». Теорія і методика професійної освіти, вип. 39. С. 179-183. [Lopatina, M. Yu. (2021). The essence of the phenomenon of “inclusive education.” Theory and Methods of Professional Education, 39, 179-183]. DOI: https://doi.org/10.32843/2663-6085/2021/39.36 [in Ukrainian].
Козіброда Л. В. (2019). Теоретико-понятійні аспекти інклюзивної освіти в сучасних педагогічних дослідженнях. Інноваційна педагогіка, вип. 19. Т. 3. С. 35-38. [Kozibroda, L. V. (2019). Theoretical and conceptual aspects of inclusive education in contemporary pedagogical research. Innovative Pedagogy, 19(3), Pp. 35-38]. DOI: https://doi.org/10.32843/2663-6085-2019-19-3-7 [in Ukrainian].
Lessky, F. (2025). Educational inequality and equitable transformation: Combining Bourdieu’s relational theory and the conduct of everyday life concept to illuminate underrepresented students experiences and success in higher education. Österreich Z Soziol 50, 23. DOI: https://doi.org/10.1007/s11614-025-00611-8.
Molla, T. (2024). Educational disadvantage and policy: expanding the spaces of assessment. Journal of Educational Policy, 39(1), 105-126. DOI: https://doi.org/10.1080/02680939.2023.2218322.
Popov, L., & David, G. (2019). Designing for Social Change: Articulating the Steps in the Social Design Process. Advances in Applied Sociology, 9, 516-537. DOI: https://doi.org/10.4236/aasoci.2019.911038.
Dmytriieva, I., Dovhaliuk, T., Sobchuk, A., Shevchenko, O., & Biliuk, O. (2025). Innovative Approaches to the Implementation of Inclusive Education in Higher Education Institutions of Ukraine. Seminars in Medical Writing and Education, 4, 444. DOI: https://doi.org/10.56294/mw2025444.
Diachenko, M., Voroshchuk, O., Romanova, T., Shevtsova, N., & Tretiakova, T. (2024). Inclusive education in Ukraine: Achievements, challenges, prospects. Revista Eduweb, 18(4), 35-48. DOI: https://doi.org/10.46502/issn.1856-7576/2024.18.04.3.
Andriichuk, N. (2024). Evolution of Disability Terminology in Ukrainian Education. In The Space of Inclusive Education (Vol. 53, pp. 35-42). Brill. DOI: https://doi.org/10.1163/9789004688131_005.
Tromp, N. (2023). Five components of social design: A unified framework to foster the common good. Design Studies, 85, 103-127. DOI: https://doi.org/10.1080/14606925.2022.2088098.
Frohn, J. (2024). Modelling inclusive education: The Didactic Model for Inclusive Teaching and Learning (DIMILL). Educational Philosophy and Theory, 56(2), 240-259. DOI: https://doi.org/10.1111/1471-3802.12741.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Iryna Sarancha, Oksana Fushtey

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Creative Commons «Attribution» 4.0