Dependence of the contraction ratio of rail metal on technological parameters of manufacture and the chemical combination, established fixed by statistical methods

Authors

  • A. I. Trotsan ДВНЗ «Приазовський державний технічний університет», м. Маріуполь, Ukraine
  • V. V. Kaverinskiy Інститут проблем матеріалознавства ім.І.М.Францевича НАН України, м.Київ, Ukraine
  • V. I. Levchenko ПАТ «МК «Азовсталь», м. Маріуполь, Ukraine
  • I. M. Kashule ПАТ «МК «Азовсталь», м. Маріуполь, Ukraine
  • О. O. Nosochenko ПАТ «МК «Азовсталь», м. Маріуполь, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.31498/2225-6733.24.2012.19792

Keywords:

contraction ratio, rails, rail steel, heat treatment, self-tempering, hardening, rail quenching machine, steel chemical combination, the statistical assaying

Abstract

Recommendations were made for optimisation of heat treatment of rails and chemical combination of rail steel directed on decrease of the rejection because of low contraction ratio. The objective is reached by raising of self-tempering temperature, decrease of hardening temperature, increase in velocity of the rail movement, decrease of content of O2 and P, increase in content of Cr, keeping Mn and V content at the bottom level

Author Biographies

A. I. Trotsan, ДВНЗ «Приазовський державний технічний університет», м. Маріуполь

Доктор технічних наук, професор

V. V. Kaverinskiy, Інститут проблем матеріалознавства ім.І.М.Францевича НАН України, м.Київ

Провідний інженер

V. I. Levchenko, ПАТ «МК «Азовсталь», м. Маріуполь

Директор по технології та якості

I. M. Kashule, ПАТ «МК «Азовсталь», м. Маріуполь

Начальник ІТЦ ТУ

О. O. Nosochenko, ПАТ «МК «Азовсталь», м. Маріуполь

Кандидат технічних наук, провідний інженер сектору металознавства прокатного відділу

References

Совершенствование сортамента и технологии производства железнодорожных рельсов / [Д. В. Сталинский, А. С. Рудюк, И. В. Ганошенко и др.] // Металлургическая и горнорудная промышленность. – №6. – 2010. – С. 66 – 68.

Разработка оптимальных режимов поверхностной закалки головки рельсов с нагрева токами высокой частоты / [Д. В. Сталинский, А.С. Рудюк, В. Е. Сапожков и др.] // Металлургическая и горнорудная промышленность. – №5. – 2009. – С. 65 – 70.

Сталинский Д. В. Улучшение качества рельсов при закалке с нагрева токами высокой частоты (ТВЧ) / Д. В. Сталинский, Д. К. Нестеров, В. Е. Сапожков // Металлургическая и горнорудная промышленность. – №1. – 2006. – С. 66 – 71.

Износостойкость закалённых рельсов и совершенствование технологии их производства / [Д. В. Сталинский, Д. К. Нестеров, А. С. Рудюк, В. Е. Сапожков] // Металлургическая и горнорудная промышленность. – №4. – 2009. – С. 64 – 69.

Технические требования к железнодорожным рельсам и меры по повышению их качества / [Д. В. Сталинский, А. С. Рудюк, В. Е. Сапожков, Д. К. Нестеров] // Металлургическая и горнорудная промышленность. – №2. – 2009. – С. 58 – 63.

Технологические аспекты и качество рельсов из стали Э90АФ / [А. Б. Юрьев, Л. А. Го-дик, Н. А. Козырев и др.] // Сталь. – №7. – 2008. – С. 101 – 103.

Оптимизация химического состава стали и технологии для производства рельсов низкотемпературной надёжности / [А. А. Дерябин, И. Г. Горшенин, В. В. Могильный и др.] // Сталь. – №6. – 2005. – С. 134 – 136.

Качество рельсов из легированной хромом и ванадием стали / [А. А. Дерябин, В. Е Семенков, В. В. Матвеев и др.] // Сталь. – №1. – 2004. – С. 58 – 61.

Левченко Н. В. Изменение неметаллических включений в процессе производства рельсов / Н. В. Левченко // Металлургическая и горнорудная промышленность. – №2. – 2006. – С. 63 – 65.

Новый методический подход к оценке загрязнённости рельсов включениями кислородной группы / [А.А. Дерябин, А.Б. Добужская, Л.В. Минаева и др.] // Сталь. –№1. – 2001. – С. 70–73.

Радченко С. Г. Методология регрессионного анализа: Монография / С. Г. Радченко – К.: «Корнийчук», 2011. – 376 c.

Гудремон Э. Специальные стали / Э. Гудремон – М.: «Металлургия», Т.1 – 1966. – 736 с., Т.2 – 1966. – 538 с.

Грудев А. П. Технология прокатного производства / А. П. Грудев, Л. Ф. Машкин, М. И. Ханин – М.: Металлургия, 1994. – 656 с.

How to Cite

Trotsan, A. I., Kaverinskiy, V. V., Levchenko, V. I., Kashule, I. M., & Nosochenko О. O. (2013). Dependence of the contraction ratio of rail metal on technological parameters of manufacture and the chemical combination, established fixed by statistical methods. Reporter of the Priazovskyi State Technical University. Section: Technical Sciences, (24), 135–143. https://doi.org/10.31498/2225-6733.24.2012.19792