Обґрунтування диференціації показника «безпека» і імплементація його в систему ВАДС
DOI:
https://doi.org/10.31498/2225-6733.42.2021.240703Ключові слова:
оцінка якості, показники, безпека, перевізний процес, пасажирські перевезення, диференціація, компонентиАнотація
У статті наведено детальний розгляд показника «безпека» та його компонентів для визначення важливості кожного компонента показника в системі оцінки якості надання послуг з перевезення пасажирів автомобільним транспортом. Визначено ступінь необхідності компонентів показника в системі оцінки якості пасажирських перевезень, а також ступінь впливу кожного компонента на якість надання послуг по перевезенню пасажирів автомобільним транспортом. З аналізу робіт вчених, які досліджували показник безпеки, не представляється можливим скласти класифікацію елементів показників, тому що відсутнє дроблення суцільного показника «безпека» на елементи. Але єдиний показник недоцільний, тому що безпека повинна розглядатися в симбіозі трьох видів безпеки (безпеки транспортного засобу, безпеки водія, безпеки пасажирів). На підставі проведення анкетування пасажирів і перевізників м. Маріуполя з визначення наявності та використання запропонованих компонентів показника «безпека» в оцінці якості перевізного процесу при пасажирських автомобільних перевезеннях була розглянута і визначена динаміка змін цих компонентів. В результаті експертної оцінки працівниками автотранспортних підприємств і пасажирами по визначенню наявності і використання запропонованих компонентів показника оцінки якості перевізного процесу при пасажирських автомобільних перевезеннях можна зробити наступні висновки: динаміка збільшення всіх компонентів показника «безпека» свідчить про те, що безпечні умови пересування пасажирів поліпшуються (по наявності збільшення коефіцієнтів безпеки). Ґрунтуючись на загальнонауковій системі «Водій–Автомобіль–Дорога–Середовище» ВАДС, застосовуючи її до перевезення пасажирів, в даній роботі пропонується ввести в систему ВАДС складовий компонент П (пасажир) і розглянути її з точки зору безпеки людського життя. У якості прикладу одного з елементів складеного компонента П може служити професіоналізм водія, який може оцінюватися, виходячи з підтвердженого числа ДТП за минулий рік, і визначити його як критерій «професійна придатність» (ПП) виконавців транспортних послуг. Визначено додатковий компонент П для системи ВАДС при пасажирських перевезеннях, який мотивує дослідників на перерозгляд цієї системи при дослідженні її в сфері безпеки пасажирських перевезень. Отже, розгляд компонентів системи ВАДСП дає можливість скласти більш детальну динаміку змін наявності і застосування компонентів показника «безпека» в системі оцінки якості перевезення пасажирів. Аналіз розглянутих компонентів показника «безпека» в системі оцінки якості транспортного обслуговування пасажирів дозволяє зробити наступні висновки: 1) фахівцями з оцінки якості послуг міського пасажирського транспорту (МПТ) по-різному представляється значимість показника «безпека», і сам показник не ділиться на окремі компоненти; 2) розглянутий авторами показник «безпека» різний по своїй змістовній суті; 3) показник «безпека» при пасажирських перевезеннях повинен розглядатися диференційовано для зваженої оцінки безпеки всіх компонентів в системі оцінки якості пасажирських перевезень
Посилання
Бурлакова Г.Ю. Систематизація оцінки якості перевізного процесу при пасажирських перевезеннях / Г.Ю. Бурлакова, М.Д. Букіна // Вісник Приазовського державного техні-чного університету. – Маріуполь , 2019. – № 39. – С. 166-174. – (Серія: Технічні нау-ки). – Режим доступу: https://doi.org/10.31498/2225-6733.39.2019.201071.
Johansen K.W. Towards achievement of both allocative efficiency and X-efficiency in pub-lic transport / K.W. Johansen, O.I. Larsen, B. Norheim // Journal of Transport Economics and Policy. – 2001. – Vol. 35, № 3. – Pp. 491-511.
Hensher D. Service quality – developing a service quality index in the provision of commer-cial bus contracts / D.A. Hensher, P. Stopher, P. Bullock // Transportation Research Part A: Policy and Practice. – 2003. – Vol. 37, № 6. – Pp. 499-517. – Mode of access: https://doi.org/10.1016/S0965-8564(02)00075-7.
Hensher D. Performance-based quality contracts in bus service provision / D.A. Hensher, J. Stanley // Transportation Research Part A: Policy and Practice. – 2003. – Vol. 37, № 6. – Pp. 519-530. – Mode of access: https://doi.org/10.1016/S0965-8564(03)00006-5.
Friman M. Implementing quality improvements in public transport / M. Friman // Journal of Public Transportation. – 2004. – Vol. 7, № 4. – Pp. 49-65. – Mode of access: https://doi.org/10.5038/2375-0901.7.4.3.
The valuation of reliability for personal travel / J. Bates, J. Polak, P. Jones, A. Cook // Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review. – 2001. – Vol. 37, № 2/3. – Pp. 191-229. – Mode of access: https://doi.org/10.1016/S1366-5545(00)00011-9.
Swanson J. Measuring bus passenger preferences / J. Swanson, L. Ampt, P. Jones // Traffic Engineering and Control. – 1997. – Volume 38, no. 6. – Pp. 330-336.
Максимкин В.Н. Управление качеством перевозок пассажиров городскими автобусами / В.Н. Максимкин, И.В. Спирин. – М. : АЦЕТС, 1998. – 38 с.
Бурлакова Г.Ю. Обґрунтування ступеня необхідності показників якості в системі оці-нювання пасажирських перевезень / Г.Ю. Бурлакова, М.Д. Букіна // Комунальне госпо-дарство міст. – Харків, 2020. – Т. 4, № 157. – С. 152-157. – (Серія: Технічні науки та архітектура). – Режим доступу: https://doi.org/ 10.33042/2522-1809-2020-4-157-152-157.
Solomon K.M. Passenger psychological dynamics: sources of information on urban trans-portation / K.M. Solomon, R.J. Solomon, J.S. Sillien. – New York, 1968. – 181 p.
Eboli L. Performance indicators for an objective measure of public transport service quality / L. Eboli, G. Mazzulla // European Transport. – 2012. – Iss. 51. – Pp. 1-4.
ДСТУ ISO 9000-2001. Системи управління якістю. Основні положення та словник. – Введ. 2001-06-27. – К. : Держстандарт України, 2001. – 33 с. – (Національний стандарт України).
Шабанов А.В. Региональные логистические системы общественного транспорта: мето-дология формирования и механизм управления / А.В. Шабанов. – Ростов-на-Дону : СКНЦ ВЩ, 2001. – 205 с.
Nathanail E. Measuring the quality of service for passengers on the hellenic railways / E. Na-thanail // Transportation Research Part A: Policy and Practice. – 2008. – Vol. 42, iss. 1. – Pр. 48-66. – Mode of access: https://doi.org/10.1016/j.tra.2007.06.006.
Влияние элементов системы водитель-автомобиль-дорога-среда на безопасность дорожного движения : учебное пособие / И.С. Степанов, Ю.Ю. Покровский, В.В. Лома-кин, Ю.Г. Москалева – М. : МГТУ «МАМИ», 2011. – 171 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Журнал "Вісник Приазовського державного технічного університету. Серія: Технічні науки" видається під ліцензією СС-BY (Ліцензія «Із зазначенням авторства»).
Дана ліцензія дозволяє поширювати, редагувати, поправляти і брати твір за основу для похідних навіть на комерційній основі із зазначенням авторства. Це найзручніша з усіх пропонованих ліцензій. Рекомендується для максимального поширення і використання неліцензійних матеріалів.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди, які стосуються неексклюзивного поширення роботи в тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.







