Peculiarities of the information model of diesel power plant monitoring as a part of the technical condition forecasting system
DOI:
https://doi.org/10.32782/2225-6733.43.2021.24Keywords:
ship power plant, diesel power plant, engine, temperature, graph, forecasting, monitoring, diagnostics, information elementAbstract
Тhe article considers the features of the information model of monitoring the diesel power plant as part of the system for predicting the parameters of the technical condition of a complex vehicle system. The approach to formation of difficult systems of forecasting of parameters of a technical condition of ship power plant taking into account a condition of operators of system and their operating modes is offered. The general approach and features of construction of information system of diesel power plant are considered in the article. The information model of the diesel power plant as a part of the system of forecasting of parameters of technical condition on the basis of the D-246.4 engine, as laboratory installation is shown. When performing the formation of the information model, the system decomposition of the diesel power plant into its constituent elements and information relationships between the constituent elements were used in order to ensure the forecasting of the parameters of its technical condition. It is shown that in the formation of the subject area of the experimental diesel power plant were used principles focused on specific tasks of data processing, analysis and functional needs and features of the staff in the forecasting system. The article proposes a mechanism for the implementation of forecast models, which is carried out on the basis of the monitoring system of the diesel power plant (monitoring, diagnostics, determination of fault status, etc.). The article shows the prediction in the system of monitoring the forecast of the parameters of the state of the diesel power plant, both for the corresponding forecast time and to the obtained values of the parameters with the lowest value of the forecast time at which the established permissible limits will be exceeded. Based on forecasting algorithms, two types of forecasting are implemented: individual forecasting for a single parameter and forecasting for several parameters. The proposed mechanism for the implementation and formation of an information model for monitoring a diesel power plant as part of a system for predicting the parameters of technical condition can be useful for working with similar systems and mechanisms in ship power plants
References
Говорущенко Н.Я. Техническая кибернетика транспорта: учебное пособие / Н.Я. Говорущенко, В.Н. Варфоломеев. – Харьков: ХГАДТУ, 2001. – 271 с.
Технические возможности повышения ресурса автономных электростанций энергети-ческих систем: монография / В.А. Атрощенко, Ю.Д. Шевцов, П.В. Яцынин, Р.А. Дьяченко, М.Н. Педько. – Краснодар: Издательский Дом – Юг, 2010. – 192 с.
Використання інтелектуальних інформаційних технологій позиціонування для контро-лю теплових параметрів системи комбінованого прогріву ДВЗ транспортного засобу / В.П. Матейчик, В.П. Волков, П.Б. Комов, О.Б. Комов, І.В. Грицук // Вісник ЖДТУ. – 2012. – № 3(62). – С. 136-141. – (Серія: Технічні науки).
Кадильникова Т.М. Мониторинг технологического состояния как фактор обеспечения безаварийной работы / Т.М. Кадильникова // Вісник Донбаської академії будівництва і архітектури. – 2002. – № 5(36). – С. 38-41. – (Технологія, організація, механізація та геодезичне забезпечення будівництва).
Свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір наук.-практ. характеру № 64765 від 04.04.2016. Технічний регламент і результати роботи інформаційного програмного комплексу (продукту) MonDiaFor «HADI-15»» (monitoring, diagnosis, forecasting technical condition of the vehicle under ITS) при здійсненні моніторингу, діагностування, прогнозування параметрів технічного стану транспортного засобу в умовах інтелекту-альних транспортних систем / В.П. Волков [та ін.]. – № 65240; заявл. 10.02.2016.
Інтелектуальні системи моніторингу транспорту: монографія / В.П. Волков [и др.]. – Харків : Вид-во НТМТ, 2015. – 246 с.
Improving the Processes of Preheating and Heating after the Vehicular Engine Start by Using Heating System with Phase-Transitional Thermal Accumulator / I. Gritsuk, Y. Gutarevych, V. Mateichyk, V. Volkov // SAE Technical Paper. – 2016. – 2016-01-0204. – Mode of access: https://doi.org/10.4271/2016-01-0204.
Матейчик В.П. Системний підхід до аналізу структурних схем енергоустановок транспортних засобів / В. П. Матейчик // Вісник НТУ «ХПІ». – 2002. – № 7, т. 2. – С.162-167.
Методи системного аналізу властивостей автомобільної техніки: навч. посібник / М.Ф. Дмитриченко, В.П. Матейчик, О.К. Грищук, М.П. Цюман. – К. : НТУ, 2014. – 168 с.
The peculiarities of monitoring road vehicle performance and environmental impact / Kuric I. [et al.] // MATEC Web of Conferences. Innovative Technologies in Engineering Production. – 2018. – Vol. 244. – Pp. 1-7. – Mode of access: https://doi.org/10.1051/matecconf/201824403003.
Особливості моніторингу стану транспортних засобів з використанням бортових діагностичних комплексів / В.П. Матейчик [та ін.] // Управління проектами, системний аналіз і логістика. – К. : НТУ, 2014. – Вип. 13. – С. 126-138.
Information Security Risk Management of Vehicles / D. Klets [et al.] // SAE Technical Paper. – 2018. – 2018-01-0015. – Mode of access: https://doi.org/10.4271/2018-01-0015.
Improving the Processes of Thermal Preparation of an Automobile Engine with Petrol and Gas Supply Systems (Vehicle Engine with Petrol and LPG Supplying Systems) / D. Pohorletskyi [et al.] // SAE Technical Paper. – 2020. – 2020-01-2031. – Mode of access: https://doi.org/10.4271/2020-01-2031.
Optimization of Vehicle Operating Conditions by Using Simulation Modeling Software / M. Volodarets [et al.] // SAE Technical Paper. – 2019. – 2019-01-0099. – Mode of access: https://doi.org/10.4271/2019-01-0099.
Evaluation of the Powertrain Condition Based on the Car Acceleration and Coasting Data / E. Rabinovich [et al.] // SAE Technical Paper. – 2018. – 2018-01-1771. – Mode of access: https://doi.org/10.4271/2018-01-1771.
Структурний підхід до розробки автоматизованої системи збирання даних і моніторингу параметрів технічного стану транспортного засобу / В.П. Волков, І.В. Грицук, Ю.В. Грицук, Ю.В. Волков / Науковий вісник Херсонської державної морської академії : науковий журнал. – Херсон : Херсонська державна морська академія, 2017. – № 1(16). – C. 132-143.
Особливості моніторингу і визначення статусу несправностей транспортного засобу у складі бортового інформаційно-діагностичного комплексу / В.П. Волков, І.В. Грицук, А.П. Комов, Ю.В. Волков // Вісник Національного транспортного університету. – 2014. – Вип. 30. – С. 51-62.
The Complex Application of Monitoring and Express Diagnosing for Searching Failures on Common Rail System Units / I.V. Gritsuk [et al.] // SAE Technical Paper. – 2018. – 2018-01-1773. – Mode of access: https://doi.org/10.4271/2018-01-1773.
Research of vehicle control informative functioning capacity / I. Kuric [et al.] // IOP Conference Series: Materials Science and Engineering. – 2020. – Vol. 776. – Pp. 1-11. – Mode of access: https://doi.org/10.1088/1757-899X/776/1/012036.
Cognitive Model of the Internal Combustion Engine / V. Vychuzhanin [et al.] // SAE Technical Paper. – 2018. – 2018-01-1738. – Mode of access: https://doi.org/10.4271/2018-01-1738.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The journal «Reporter of the Priazovskyi State Technical University. Section: Technical sciences» is published under the CC BY license (Attribution License).
This license allows for the distribution, editing, modification, and use of the work as a basis for derivative works, even for commercial purposes, provided that proper attribution is given. It is the most flexible of all available licenses and is recommended for maximum dissemination and use of non-restricted materials.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright of their work and grant the journal the right of first publication under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY). This license allows others to freely distribute the published work, provided that proper attribution is given to the original authors and the first publication of the work in this journal is acknowledged.
2. Authors are allowed to enter into separate, additional agreements for non-exclusive distribution of the work in the same form as published in this journal (e.g., depositing it in an institutional repository or including it in a monograph), provided that a reference to the first publication in this journal is maintained.







