Перспективні напрями підвищення енергетичної та екологічної безпеки засобів водного транспорту

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31498/2225-6733.50.2025.336423

Ключові слова:

енергетична безпека, екологічна безпека, енергетична ефективність, утилізація відпрацьованого тепла, морський транспорт, органічний цикл Ренкіна, турбокомпаундна система, цикл Калини

Анотація

В умовах глобального потепління та активізації кліматичної політики питання енергетичної та екологічної безпеки водного транспорту набуває особливої актуальності. Міжнародна морська організація встановила амбітну мету – досягнення нульових чистих викидів парникових газів до 2050 року, що вимагає кардинального переосмислення підходів до енерговикористання на морських суднах. У зв’язку з цим впровадження інноваційних технологій утилізації відпрацьованого тепла розглядається як ключовий інструмент підвищення енергоефективності суден та зниження негативного впливу на навколишнє середовище. У статті подано систематизований аналіз сучасних інженерних рішень з утилізації теплоти, яка втрачається в процесі експлуатації суднових енергетичних установок. Розглянуто принципи роботи та ефективність таких технологій, як органічний цикл Ренкіна (ORC), цикл Калини, турбокомпаундні системи, а також термоелектричні генератори. Проаналізовано технічні параметри, енергетичну продуктивність, екологічні переваги та економічну доцільність впровадження в умовах реального судноплавства. Результати дослідження показують, що впровадження технологій утилізації відпрацьованого тепла дає змогу досягти економії палива на рівні 3-7% і суттєво знизити викиди CO₂, NOₓ, SOₓ. Найбільш ефективними виявилися системи ORC, які мають високу адаптивність до різних температурних джерел тепла на борту судна. Водночас технології турбокомпаундування, зокрема у поєднанні з паровими інжекційними модулями, продемонстрували перспективність за умов модернізації дизельних двигунів великої потужності. Досліджено також ризики, пов’язані з безпекою, просторовими обмеженнями на борту та особливостями обслуговування систем. На основі огляду наукової літератури, міжнародних стандартів та результатів моделювання, у роботі визначено ключові критерії вибору технологій утилізації відпрацьованого тепла для конкретних типів суден і сценаріїв експлуатації. Сформульовано рекомендації щодо проектування енергоефективних енергетичних систем суден та обґрунтовано необхідність розвитку гібридних систем, що поєднують переваги ORC, циклу Калини та новітніх термоелектричних рішень. Узагальнено перспективи подальших досліджень і розглянуто можливості інтеграції технологій утилізації відпрацьованого тепла у стратегічне планування енергетичної модернізації флоту на шляху до декарбонізації морського транспорту

Біографія автора

І.П. Гончарук , Одеський національний морський університет, м. Одеса

Кандидат технічних наук, доцент

Посилання

Features of optimization of maintenance plan for thermoelectric generators of marine propulsion systems / A. Golovan et al. TRANSBALTICA XV: Transportation Science and Technology : Proceedings of the 15th International Conference TRANSBALTICA, Vilnius, Lithuania, 19-20 September 2024. Pp. 26-35. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-85390-6_3.

Golovan A., Gritsuk I., Honcharuk I. Reliable ship emergency power source: A Monte Carlo simulation approach to optimize remaining capacity measurement frequency for Lead-Acid battery maintenance. SAE International Journal of Electrified Vehicles. 2023. Vol. 13(2). DOI: https://doi.org/10.4271/14-13-02-0009.

Enhancing Information Exchange in Ship Maintenance through Digital Twins and IoT: A Comprehensive Framework / A. Golovan et al. Computers. 2024. Vol. 13(10). Article 261. DOI: https://doi.org/10.3390/computers13100261.

Emissions from international shipping: 2. Impact of future technologies on scenarios until 2050 / Eyring V., Köhler H.W., Lauer A., Lemper B. Journal of Geophysical Research: Atmospheres. 2005. Vol. 110, iss. D17. Article D17306. DOI: https://doi.org/10.1029/2004JD005620.

Thermo efficiency system for reduction of fuel consumption and CO2. MAN Diesel and Turbo, 2014.

MAN Diesel and Turbo. Exhaust gas emission control today and tomorrow application on MAN B&W two-stroke marine diesel engines. Copenhagen, Denmark : MAN Diesel, 2008.

Baldi F., Gabrielii C. A feasibility analysis of waste heat recovery systems for marine applications. Energy. 2015. Vol. 80. Pp. 654-665. DOI: https://doi.org/10.1016/j.energy.2014.12.020.

Thermodynamic analysis of the organic rankine cycle as a waste heat recovery system of marine diesel engine / Jin J., Lee H., Park G., Choi J. Transactions of the Korean Society of Mechanical Engineers B. 2012. Vol. 36(7). Pp. 711-719. DOI: https://doi.org/10.3795/ksme-b.2012.36.7.711.

Koroglu T. Advanced exergy analysis of an organic rankine cycle waste heat recovery system of a marine power plant. Journal of Thermal Engineering. 2017. Vol. 3(2). Pp. 1136-1148. DOI: https://doi.org/10.18186/thermal.298614.

Thermal design and analysis of an organic rankine cycle system utilizing the main engine and cargo oil pump turbine based waste heats in a large tanker ship / O. Konur et al. Journal of Cleaner Production. 2022. Vol. 368. Article 133230. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2022.133230.

De La Fuente S.S., Greig A.R. Making shipping greener: comparative study between organic fluids and water for Rankine cycle waste heat recovery. Journal of Marine Engineering & Technology. 2015. Vol. 14(2). Pp. 70-84. DOI: https://doi.org/10.1080/20464177.2015.1077601.

Akman M., Ergin S. Thermo-environmental analysis and performance optimisation of transcritical organic Rankine cycle system for waste heat recovery of a marine diesel engine. Ships and Offshore Structures. 2020. Vol. 16(10). Pp. 1104-1113. DOI: https://doi.org/10.1080/17445302.2020.1816744.

Parametric study of organic Rankine working fluids via Bayesian optimization of a preference learning ranking for a waste heat recovery system applied to a case study marine engine / L.A. Díaz-Secades et al. Ocean Engineering. 2024. Vol. 306. Article 118124. DOI: https://doi.org/10.1016/j.oceaneng.2024.118124.

Energy and exergy analysis of a novel steam injected turbocompounding system applied on the marine two-stroke diesel engine / Zhu S., Ma Z., Zhang K., Deng K. Energy Conversion and Management. 2020. Vol. 221. Article 113207. DOI: https://doi.org/10.1016/j.enconman.2020.113207.

Thermodynamic and techno-economic comparisons of the steam injected turbocompounding system with conventional steam Rankine cycle systems in recovering waste heat from the marine two-stroke engine / Zhu S., Sun K., Bai S., Deng K. Energy. 2022. Vol. 245. Article 123245. DOI: https://doi.org/10.1016/j.energy.2022.123245.

A novel waste heat recovery system combing steam Rankine cycle and organic Rankine cycle for marine engine / X. Liu et al. Journal of Cleaner Production. 2020. Vol. 265. Article 121502. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.121502.

Zhemin J., Yuxin Y. Analysis of waste heat utilization of ship main engine. E3S Web of Conferences. 2020. Vol. 165. Article 06027. DOI: https://doi.org/10.1051/e3sconf/202016506027.

Akman M., Ergin S. An investigation of marine waste heat recovery system based on organic Rankine cycle under various engine operating conditions. Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part M: Journal of Engineering for the Maritime Environment. 2018. Vol. 233(2). Pp. 586-601. DOI: https://doi.org/10.1177/1475090218770947.

Konur O., Colpan C.O., Saatcioglu O.Y. A comprehensive review on organic Rankine cycle systems used as waste heat recovery technologies for marine applications. Energy Sources Part a Recovery Utilization and Environmental Effects. 2022. Vol. 44(2). Pp. 4083-4122. DOI: https://doi.org/10.1080/15567036.2022.2072981.

Waste heat recovery steam systems techno-economic and environmental investigation for ocean-going vessels considering actual operating profiles / Theotokatos G., Rentizelas A., Guan C., Ancic I. Journal of Cleaner Production. 2020. Vol. 267. Article 121837. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.121837.

Improving the process of vehicle units diagnosis by applying harmonic analysis to the processing of discrete signals / A. Golovan et al. SAE Technical Papers. 2018-01-1774. 2018. DOI: https://doi.org/10.4271/2018-01-1774.

Aspects of remote monitoring of the transport vessel under operating conditions / A. Golovan et al. ICTE in Transportation and Logistics. 2019. Pp. 295-301. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-39688-6_37.

Aspects of forming the information V2I model of the transport vessel / A. Golovan et al. IEEE International Conference on Modern Electrical and Energy Systems (MEES), Kremenchuk, Ukraine, 23-25 September 2019. Pp. 390-393. DOI: https://doi.org/10.1109/mees.2019.8896595.

Golovan A., Gritsuk I., Honcharuk I. Principles of transport means maintenance optimization: equipment cost calculation. Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu. 2023. Vol. 5. Pp. 77-84. DOI: https://doi.org/10.33271/nvngu/2023-5/077.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-30

Як цитувати

Гончарук , І. . (2025). Перспективні напрями підвищення енергетичної та екологічної безпеки засобів водного транспорту. Вісник Приазовського Державного Технічного Університету. Серія: Технічні науки, (50), 254–263. https://doi.org/10.31498/2225-6733.50.2025.336423

Номер

Розділ

271 Річковий та морський транспорт