Графові нейронні мережі та алгоритми PageRank у задачах прогнозування популярності хештегів у соціальних мережах

Автор(и)

  • Т.О. Левицька ДВНЗ «Приазовський державний технічний університет», м. Дніпро, Україна https://orcid.org/0000-0003-3359-1313
  • Л.Д. Котихова ДВНЗ «Приазовський державний технічний університет», м. Дніпро, Україна https://orcid.org/0009-0006-5008-622X

DOI:

https://doi.org/10.31498/2225-6733.51.2025.344600

Ключові слова:

соціальні мережі, прогнозування, хештег, графові нейронні мережі, PageRank

Анотація

У статті було досліджено сучасні графові нейронні мережі (GNN, Graph Neural Networks) та алгоритми PageRank як інструменти для вирішення задачі передбачення популярності хештегів у соціальних мережах. Розглянуто можливості й особливості їх застосування. В рамках дослідження було проаналізовано наявні методи та підходи для вирішення цієї задачі й виявлено можливість їх вдосконалення. Актуальність дослідження зумовлена стрімким зростанням обсягів інформації в соціальних мережах та необхідністю ефективного аналізу її поширення. Також було розглянуто поняття хештегів та їх структурні особливості й поведінку в соціальних медіа, представлено модель прогнозування їх популярності в соціальних мережах на основі графових нейронних мереж та алгоритмів PageRank. Проведено аналіз сучасних архітектур GNN, розглянуто етапи та особливості їх роботи. А також було розглянуто модифікації PageRank, зокрема Time-constrained Personalized PageRank. При порівнянні з іншими моделями для вирішення аналогічних завдань було виділено переваги та недоліки пропонованої моделі з використанням графових нейронних мереж в комбінації з алгоритмом PageRank. Перевагою представленої моделі прогнозування є зокрема те, що вона допоможе також врахувати вплив користувачів та їх роль в популяризації контенту, що дозволяє краще зрозуміти динаміку розповсюдження інформації у соціальних мережах. Крім цього наведено результати дослідження, які підтверджують ефективність комбінованого підходу в порівнянні з класичними алгоритмами машинного навчання. Також в дослідженні було виявлено сильні та слабкі сторони пропонованої моделі й наведено практичні рекомендації для використання. Отримані результати можуть бути корисними, наприклад, для вирішення задач контентного аналізу, таргетованої реклами та управління інформаційними потоками в соціальних медіа

Біографії авторів

Т.О. Левицька , ДВНЗ «Приазовський державний технічний університет», м. Дніпро

Кандидат технічних наук, доцент

Л.Д. Котихова , ДВНЗ «Приазовський державний технічний університет», м. Дніпро

Асистент

Посилання

Mercer S. Social Network Analysis and Complex Dynamic Systems. Motivational Dynamics in Language Learning. Multilingual Matters, 2014. Pp. 73-82. DOI: https://doi.org/10.21832/9781783092574-010.

Halliday M. A. K., Hasan R. Language, context, and text: aspects of language in a social-semiotic perspective. Oxford : Oxford University Press, 1985. 126 p.

Прогнозування поведінки об’єктів соціальних мереж / І. Івченко та ін. Вісник Хмельницького національного університету. Серія: Технічні науки. 2024. № 341(5). С. 317-321. DOI: https://doi.org/10.31891/2307-5732-2024-341-5-46.

Руденко А. Соціальні мережі як ефективний засіб громадської самоорганізації в сучасній Україні. Київ, 2018. 17 c. URL: https://niss.gov.ua/sites/default/files/2018-05/Rudenko-52ea7.pdf (дата звернення: 21.08.2025).

Туманов О. О. Статистичні методи аналізу да-них соціальних медіа. Бізнесінформ. 2020. № 2. С. 266-272. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2020-2-266-272.

Рябова К. Статистичний аналіз хештегів (на матеріалі соціальних мереж Twitter, Instagram і Google). URL: https://kamts1.kpi.ua/sites/default/files/files/riabova_statustuchnuy.pdf (дата звернення: 17.07.2025).

Hashtag recommendation for enhancing the popularity of social media posts / Chakrabarti P., Malvi E., Bansal S., Kumar N. Social network analysis and mining. 2023. № 13(1). Article 21. DOI: https://doi.org/10.1007/s13278-023-01024-9.

A Gentle Introduction to Graph Neural Networks / Sanchez-Lengeling B., Reif E., Pearce A., Wiltschko A. B. Distill. 2021. DOI: https://doi.org/10.23915/distill.00033.

Heavey A., Karagöz E. Analysing Credibility of Twitter Users Using the PageRank Algorithm. Bachelor’s Thesis in Computer Science. Stockholm, 2017. 27 p.

Роль хештегов у соціальних мережах. URL: https://webnauts.pro/uk/blog/rol-heshtegov-u-soczialnyh-merezhah/ (дата звернення: 28.08.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-30

Як цитувати

Левицька , Т., & Котихова , Л. . (2025). Графові нейронні мережі та алгоритми PageRank у задачах прогнозування популярності хештегів у соціальних мережах. Вісник Приазовського Державного Технічного Університету. Серія: Технічні науки, (51), 50–56. https://doi.org/10.31498/2225-6733.51.2025.344600

Номер

Розділ

122 Комп'ютерні науки та інформаційні технології