Вплив проактивного управління судном на зменшення вібрації та гідроакустичних шумів судна

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31498/2225-6733.51.2025.344963

Ключові слова:

управління судном, підводний шум, вібрації, крутний момент, курс, диферент, віброшвидкість, структурний шум, гідродинаміка, URN, маневрування

Анотація

У статті проведено комплексне дослідження впливу параметрів управління судном – зокрема курсу, диференту та швидкості – на рівень вібрації конструктивних елементів судна та інтенсивність підводного шумового випромінювання (URN). В даній роботі розглянуто, що коливання крутного моменту головного двигуна та нерівномірність обертання гребного валу значно посилюються в умовах хвилювання, особливо за відсутності ефективної корекції курсу судна і контролю за параметрами крену і диференту судна. Такі коливання спричиняють підвищене навантаження на елементи валопроводу, основу головного двигуна та корпус судна, що, у свою чергу, зумовлює збільшення структурного шуму та акустичного навантаження на морське середовище. У межах дослідження в даній роботі оглянуто підхід до оптимізації управління судном та контролем морехідного стану судна. Зміна курсу судна відносно напрямку хвильового фронту, разом із корекцією диференту та швидкості руху судна, дозволяє знизити гідродинамічну асиметрію обтікання й скручувальні навантаження, зменшуючи відповідно структурні коливання та підводний шум. Для аналізу вібрацій застосовано алгоритми спектральної обробки сигналу, зокрема дискретне перетворення Фур’є, що дозволило виявити основні джерела збудження низькочастотних гармонік, пов’язаних із гвинтом та валовою лінією. Вимірювання та оцінка вібраційної активності проводилися відповідно до міжнародних стандартів ISO 6954 та ISO 20283-5, із урахуванням критеріїв допустимого рівня вібрацій для елементів конструкції та забезпечення життєздатності суднових систем. Результати аналізу лягли в основу розробки рекомендацій щодо практичного маневрування судном, орієнтованого на зниження акустичного впливу на довкілля. Методика, що запропонована у статті, дозволяє оцінювати та зменшувати структурні вібрації та URN без конструктивних змін, спираючись лише на ефективне керування судном. Матеріали дослідження мають практичне значення для екіпажів морських суден, проєктантів навігаційних систем та розробників автоматизованих систем управління. Вони також узгоджуються з сучасними вимогами IMO щодо мінімізації підводного шуму в зонах підвищеної екологічної чутливості. У статті представлено комплексну методологію зменшення шумового навантаження, що базується на поєднанні рішень по управлінню судном, контролю морехідних якостей судна, динамічних характеристик корпусу та стандартів технічного контролю і стану судна

Біографія автора

В.Ю. Кучеренко , Одеський національний морський університет, м. Одеса

Аспірант, старший викладач

Посилання

MEPC.1/Circ.833. Guidelines for the reduction of underwater noise from commercial shipping to address adverse impacts on marine life. International Maritime Organization. 2014. 6 p.

ISO 6954:2000. Mechanical vibration – Guidelines for the measurement, reporting and evaluation of vibration with regard to habitability on passenger and merchant ships. Geneva: International Organization for Standardization, 2000. 8 p.

Numerical study of effect of trim on performance of 12500DWT cargo ship using RANSE method / T.Q. Chuan et al. Polish Maritime Research. 2022. Vol. 29, No. 1. Pp. 3-12. DOI: https://doi.org/10.2478/pomr-2022-0001.

Experimental and simulation study on flow-induced vibration of underwater vehicle / Y. Du et al. Journal of Marine Science and Engineering. 2024. Vol. 12(9). Article 1597. DOI: https://doi.org/10.3390/jmse12091597.

Holt P., Nielsen U. D. Preliminary assessment of increased main engine load as a consequence of added wave resistance. Applied Ocean Research. 2021. Vol. 108. Article 102543. DOI: https://doi.org/10.1016/j.apor.2021.102543.

RCN No.1. China Classification Society. Guidelines for Vibration Control of Propulsion Machinery Installation. Beijing, 2019. 25 p.

ClassNK. Underwater radiated noise from ships – Technical information for design. 2018. 9 p.

Data-driven ship typical operational conditions: A benchmark tool for assessing ship emissions / A. Fan et al. Journal of Cleaner Production. 2024. Vol. 483. Article 144252. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2024.144252.

A machine learning method for the prediction of ship motion trajectories in real operational conditions / M. Zhang et al. Ocean Engineering. 2023. Vol. 283. Article 114905. DOI: https://doi.org/10.1016/j.oceaneng.2023.114905.

Acoustic method for estimation of marine low-speed engine turbocharger parameters / R. Varbanets et al. Journal of Marine Science and Engineering. 2021. Vol. 9, no. 3. Article 321. DOI: https://doi.org/10.3390/jmse9030321.

ISO 20283-5:2016. Mechanical vibration – Measurement of vibration on ships – Part 5: Measurement of vibration on the engine cylinder covers. Geneva: International Organization for Standardi-zation, 2016. 11 p.

MSC.1/Circ.1228. Revised Guidance to the Master for Avoiding Dangerous Situations in Adverse Weather and Sea Conditions. International Mari-time Organization, 2007. 6 p.

Smith T. A., Rigby J. Underwater radiated noise from marine vessels: a review of noise reduction methods and technology. Ocean Engineering. 2022. Vol. 266. Article 112863. DOI: https://doi.org/10.1016/j.oceaneng.2022.112863.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-30

Як цитувати

Кучеренко , В. (2025). Вплив проактивного управління судном на зменшення вібрації та гідроакустичних шумів судна. Вісник Приазовського Державного Технічного Університету. Серія: Технічні науки, (51), 263–274. https://doi.org/10.31498/2225-6733.51.2025.344963

Номер

Розділ

271 Річковий та морський транспорт