ТРАНСФОРМАЦІЇ ХРИСТИЯНСЬКОЇ ЕТИКИ ПОЧАТКУ XXI СТОЛІТТЯ

Автор(и)

  • Olena Stepanova Відкритий міжнародний університет розвитку людини "Україна", Україна

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2018.161201

Ключові слова:

етика цінностей, етика чеснот, деонтологічна етика, наратологія, сучасна християнська культура, релятивізм.

Анотація

Метою дослідження є аналіз парадигмальних трансформацій у сучасній християнській етиці. Методо-логія дослідження полягає у використанні методів аналізу, синтезу, порівняння, узагальнення, а також феноме-нологічного і герменевтичного підходів . Наукова новизна полягає у розумінні трансформацій сучасної християн-ської етики як переходу від деонтології до аретології, що пов’язано із кризою теоретичної і практичної легітимізації християнської моралі. Виявлено, що у пошуках нової легітимізації провідні теоретики християнської етики початку XXI століття Н.Т.Райт та Р.Хейз звертаються до етики чеснот як парадигми розвитку різноманітних стратегій осо-бистої та колективної моралі. Висновок. У сучасній християнській етиці відбувся перехід до постмодерного спо-собу легітимізації моральних норм, що пов’язано із розвитком біблеїстики, теологічної герменевтики, етики чес-нот, наратології. Концепції сучасної християнської етики визначаються двома метанаративами: біблійною історією, що передбачає участь християнських спільнот в есхатологічному торжестві добра; баченням модерної етики закону в усіх її різновидах як девіації, яка долається у добу постсекулярного стану суспільства. Обидва ме-танаративи пов’язані із значними утопічними перебільшеннями щодо сучасного і майбутнього соціуму. Де-факто християнська етика початку XXI століття стала засобом легітимізації найрізноманітніших моральних практик хрис-тиянських спільнот, оскільки засновки етичної теорії в наратології передбачають нічим не обмежену свободу у виборі моральних стратегій поведінки на рівні розвитку особистості тасоціуму.

Біографія автора

Olena Stepanova, Відкритий міжнародний університет розвитку людини "Україна"

доктор культурології, доцент, завідувач кафедри менеджменту туризму

Посилання

Артемьева О. Теоретические основания этики добродетели // Философия и этика: сборник научных трудов. К 70-летию акад. А.А.Гусейнова ; под ред. Р.Г.Апресяна. Москва: Альфа-М, 2009. С.433–445.

Дідківський А. А. Православна етика: гуманістичний потенціал та історичні форми легітимізації. PhD thesis. Житомир: Житомирський державний університет імені Івана Франка, 2015. 223с.

Макинтайр А. После добродетели/ [пер.сангл. В.В.Целищева]. Екатеринбург: Деловаякнига. 2000. 384 с.

Пінкерс С. Джерела християнської моралі: її метод, зміст та історія/ Комент., прим., бібліогр. матеріа-ли, [наук. ред.] О. Хома, Е. Чухрай ; [пер. з фр. : О. Панич та ін.]. Київ : Дух і Літера, 2013. 605 с.

Райт Н.Т. Новый Завет и народ Божий /Пер.с англ. Н.Холмогоровой. Черкассы: Коллоквиум, 2013. 704 с.

Хейз Р. Этика Нового Завета / Пер. с англ. Г.Ястребова. Москва : ББИ, 2005. 712с.

Шохин В. Четвертый путь? К этическому обоснованию агатологии // Этическая мысль. Москва : Инсти-тут философии РАН, 2013. Вып. 13. С. 47–75.

Milbank J. Postmodern Critical Augustianism: A short Summa in Forty-two Responses to Unasked Questions. Modern Theology. 1991. 7:3 April. P.265-278.

Zagzebski L. Exemplarist Virtue Theory. Metaphilosophy, 2010. Vol. 41. P.41–57.

Гаєвська Т. Генеза та становлення феномена моралі. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. Київ : Міленіум, 2013. № 4. С.236-242.

Artemyeva, O. (2009). Theoretical grounds for the ethics of virtue, in: Filosofiya i etika: sbornik nauchnykh trudov. K 70-letiyu akad. A.A.Guseynova. Moscow : Institut filosofii RAN, 433–445 [in Russian].

Didkivskyy, A. A. (2015). Orthodox ethics: humanistic potential and historical forms of legitimization.. PhD thesis. Zhytomyr: Zhytomyrskyy derzhavnyy universytet imeni Ivana Franka [in Ukrainian].

MacIntyre, A. (2000). After virtue [per. s angl. V. V. Tselishcheva], Yekaterinburg : Delovaya kniga [in Russian].

Pínkers, S. (2013). Sources of Christian morality: its method, content and history. Kyiv: Dukh í Lítera [in Ukrainian].

Wright, N. T. (2013). The New Testament and the People of God. Cherkassy : Kollokvium [in Russian].

Hays, R. (2005) Ethics of the New Testament. Moscow [in Russian].

Shokhin, V. (2013). The fourth way? To the ethical justification of agathology, in: Eticheskaya mysl'. Issue 13. Moscow : Institut filosofii RAN, 47–75 [in Russian].

Milbank, J. (1991). Postmodern Critical Augustianism: A short Summa in Forty-two Responses to Unasked Questions. Modern Theology. 7:3 April. 265–278 [in English].

Zagzebski, L. (2010). Exemplarist Virtue Theory, in: Metaphilosophy, 41, 41–57 [in English].

Gaevska, T. (2013). Genesis and the emergence of the phenomenon of morality. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv. Kyiv: Millennium, 4, 236-242 [in Ukraine].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-04-24

Номер

Розділ

Культурологія