ТРАНСФОРМАЦІЇ ХРИСТИЯНСЬКОЇ ЕТИКИ ПОЧАТКУ XXI СТОЛІТТЯ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2018.161201Ключові слова:
етика цінностей, етика чеснот, деонтологічна етика, наратологія, сучасна християнська культура, релятивізм.Анотація
Метою дослідження є аналіз парадигмальних трансформацій у сучасній християнській етиці. Методо-логія дослідження полягає у використанні методів аналізу, синтезу, порівняння, узагальнення, а також феноме-нологічного і герменевтичного підходів . Наукова новизна полягає у розумінні трансформацій сучасної християн-ської етики як переходу від деонтології до аретології, що пов’язано із кризою теоретичної і практичної легітимізації християнської моралі. Виявлено, що у пошуках нової легітимізації провідні теоретики християнської етики початку XXI століття Н.Т.Райт та Р.Хейз звертаються до етики чеснот як парадигми розвитку різноманітних стратегій осо-бистої та колективної моралі. Висновок. У сучасній християнській етиці відбувся перехід до постмодерного спо-собу легітимізації моральних норм, що пов’язано із розвитком біблеїстики, теологічної герменевтики, етики чес-нот, наратології. Концепції сучасної християнської етики визначаються двома метанаративами: біблійною історією, що передбачає участь християнських спільнот в есхатологічному торжестві добра; баченням модерної етики закону в усіх її різновидах як девіації, яка долається у добу постсекулярного стану суспільства. Обидва ме-танаративи пов’язані із значними утопічними перебільшеннями щодо сучасного і майбутнього соціуму. Де-факто християнська етика початку XXI століття стала засобом легітимізації найрізноманітніших моральних практик хрис-тиянських спільнот, оскільки засновки етичної теорії в наратології передбачають нічим не обмежену свободу у виборі моральних стратегій поведінки на рівні розвитку особистості тасоціуму.
Посилання
Артемьева О. Теоретические основания этики добродетели // Философия и этика: сборник научных трудов. К 70-летию акад. А.А.Гусейнова ; под ред. Р.Г.Апресяна. Москва: Альфа-М, 2009. С.433–445.
Дідківський А. А. Православна етика: гуманістичний потенціал та історичні форми легітимізації. PhD thesis. Житомир: Житомирський державний університет імені Івана Франка, 2015. 223с.
Макинтайр А. После добродетели/ [пер.сангл. В.В.Целищева]. Екатеринбург: Деловаякнига. 2000. 384 с.
Пінкерс С. Джерела християнської моралі: її метод, зміст та історія/ Комент., прим., бібліогр. матеріа-ли, [наук. ред.] О. Хома, Е. Чухрай ; [пер. з фр. : О. Панич та ін.]. Київ : Дух і Літера, 2013. 605 с.
Райт Н.Т. Новый Завет и народ Божий /Пер.с англ. Н.Холмогоровой. Черкассы: Коллоквиум, 2013. 704 с.
Хейз Р. Этика Нового Завета / Пер. с англ. Г.Ястребова. Москва : ББИ, 2005. 712с.
Шохин В. Четвертый путь? К этическому обоснованию агатологии // Этическая мысль. Москва : Инсти-тут философии РАН, 2013. Вып. 13. С. 47–75.
Milbank J. Postmodern Critical Augustianism: A short Summa in Forty-two Responses to Unasked Questions. Modern Theology. 1991. 7:3 April. P.265-278.
Zagzebski L. Exemplarist Virtue Theory. Metaphilosophy, 2010. Vol. 41. P.41–57.
Гаєвська Т. Генеза та становлення феномена моралі. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. Київ : Міленіум, 2013. № 4. С.236-242.
Artemyeva, O. (2009). Theoretical grounds for the ethics of virtue, in: Filosofiya i etika: sbornik nauchnykh trudov. K 70-letiyu akad. A.A.Guseynova. Moscow : Institut filosofii RAN, 433–445 [in Russian].
Didkivskyy, A. A. (2015). Orthodox ethics: humanistic potential and historical forms of legitimization.. PhD thesis. Zhytomyr: Zhytomyrskyy derzhavnyy universytet imeni Ivana Franka [in Ukrainian].
MacIntyre, A. (2000). After virtue [per. s angl. V. V. Tselishcheva], Yekaterinburg : Delovaya kniga [in Russian].
Pínkers, S. (2013). Sources of Christian morality: its method, content and history. Kyiv: Dukh í Lítera [in Ukrainian].
Wright, N. T. (2013). The New Testament and the People of God. Cherkassy : Kollokvium [in Russian].
Hays, R. (2005) Ethics of the New Testament. Moscow [in Russian].
Shokhin, V. (2013). The fourth way? To the ethical justification of agathology, in: Eticheskaya mysl'. Issue 13. Moscow : Institut filosofii RAN, 47–75 [in Russian].
Milbank, J. (1991). Postmodern Critical Augustianism: A short Summa in Forty-two Responses to Unasked Questions. Modern Theology. 7:3 April. 265–278 [in English].
Zagzebski, L. (2010). Exemplarist Virtue Theory, in: Metaphilosophy, 41, 41–57 [in English].
Gaevska, T. (2013). Genesis and the emergence of the phenomenon of morality. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv. Kyiv: Millennium, 4, 236-242 [in Ukraine].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.