ТВОРЧІСТЬ ОЛЕКСАНДРА МИХЕДА В КОНТЕКСТІ ПРОЕКТІВ ПОСТМОДЕРНІЗМУ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2019.166896Ключові слова:
проекти постмодернізму, постмодернізм, інтерпретація, герменевтика, «відкрита інтерпретація», «відкритий твір».Анотація
Мета роботи – розкрити сутність поняття «проекти постмодернізму» на прикладі роману «Астра» та збірки-оповідань «Понтиїзм» О. Михеда. Методологічні засади роботи ґрунтуються на: герменевтичному методі дослідження, за допомогою якого відбулося дослідження, структуризація проектів постмодернізму та вивчення проблеми відкритої інтерпретації; методі філософського узагальнення та універсалізації, який дозволив у часто неоднозначних визначеннях, зафіксованих у різноманітних джерелах, визначити концептуальну модель постановки проблеми; міжнауковому підході, за допомогою якого було здійснено всебічний аналіз заявленої проблеми з широким залученням наукових доробків культурології, філософії, естетики, мистецтвознавства. Наукова новизна полягає у здійсненні культурологічного аналізу постмодерністських проектів, обґрунтуванні їх універсальності в реаліях українського постмодерністського мистецтва. Висновок. Творчість О. Михеда формує чіткі орієнтири постмодерністських тенденцій ХХ – початку ХХІ століття. Вона ніби запрошує реципієнта створювати свій мистецький продукт разом з його автором. Твори митця «відкриті» для постійного породження нових внутрішніх взаємозв’язків, які читач повинен «відкривати» й вибирати сам у процесі сприйняття всієї сукупності стимулів, що надходять. Досліджуючи «проекти постмодернізму» вдалося констатувати, що постмодернізм ‑ багатовимірне теоретичне відображення духовного повороту в самосвідомості сучасної цивілізації, особливо в сфері мистецтва і філософії. Постмодерністське мистецтво створює і досліджує таку картину світу, яка не «прив’язана» до жорстких моделей, а це значить, що твір мистецтва сприяє усвідомленню особливої свободи в реципієнті, спонукає його до формування власної моделі світу, іншими словами, художній твір (в широкому сенсі цього слова) стає «відкритим».
Посилання
Барт Р. Нулевая степень письма: [пер. с фр. под ред. Г. К. Косикова]. Москва: Академический Проект, 2008. 431 с.
Більченко Є. В. Культурологічний дискурс філософії діалогу: Чужий. Інший. Ближній. Третій: дис. … докт. культурології: 26.00.01 «Теорія та історія культури». Київ: Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова, 2011. 442 с.
Бодріяр Ж. Симулякри і симуляція: [пер. з фр. В. Ховхун]. Київ: Вид-во Соломії Павличко «Основи», 2004. 230 с.
Гуменюк Т. К. Постмодернізм як транскультурний феномен. Естетичний аналіз: автореф. ... докт. філос. наук: спец. 09.00.08 «Естетика». Київ, 2002. 30 с.
Делез Ж. Тысяча плато: Капитализм и шизофрения: [пер. с фр. и послеслов. Я. И. Свирского; науч. Ред. В. Ю. Кузнецов]. Москва: Астрель, 2010. 895 с.
Дианова В. М. Постмодернистская философия искусства: истоки и современность. Санкт-Петербург: ООО Издательство «Петрополис», 1999. 240 с.
Жукова Н. Життя як спогад: номадологічний проект Давіда Фонкіноса // Міжнародний вісник: Культурологія. Філологія. Музикознавство. Київ: Міленіум, 2014. Вип. ІІ (3). С. 17-24.
Колесник О. С. Художня інтерпретація як феномен культури: дис. … докт культурології: 26.00.01 «Теорія та історія культури». Київ, 2015. 389 с.
Кристева Ю. Бахтин, слово, диалог и роман // Французская семиотика: От структурализма к постструктурализму: [пер. с франц., сост., вступ. ст. Г. К. Косикова]. Москва: ИГ Прогресс, 2000. С. 427-457.
Левчук Л. Т. Постмодерністська естетика // Естетика: підруч. [Левчук Л. Т., Панченко В. І., Оніщенко О. І., Кучерюк Д. Ю.]. Київ: «Вища школа», 2006. С. 360-366.
Маньковская Н. Б. Эстетика постмодернизма. Санкт-Петербург: Алетейя, 2000. 347 с.
Михед О. Астра: роман. Львів: Видавництво Анетти Антоненко, 2015. 212 с.
Михед О. Понтиїзм. Казки кінця світу. Недитяча книга. Львів: Вид. Кальварія, 2014. 216 с.
Оніщенко О. І. Художня творчість у контексті гуманітарного знання: монографія. Київ: Вища школа, 2001. 179 с.
Сабадаш Ю. С. «Космічна гармонія світу» у контексті мистецтва ХХ століття // Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури: зб. наук. праць: у 2 частинах. Київ: ДАКККіМ, 2000. Вип. IV-V. С. 39-49.
Эко У. Открытое произведение: [пер. с итал. А. Шурбелева]. Санкт-Петербург: Академический проект, 2004. 384 с.
Эко У. Роль читателя. Исследования по семиотике текста: [пер. с англ. и итал. С. Д. Серебряного]. Санкт-Петербург: «Симпозиум», 2005. 502 с.
Bart R. (2008). Zero degree of writing [in France].
Bilchenko E. (2011). Cultural discourse of the philosophy of dialogue: Alien. Another. Neighbor. Third [in Ukraine].
Bodriyar J. 2004. Simulacres and simulation [in France].
Bondar S. (2003). Interpretation as a reconstruction of the semantic content of the text (philosophical and aesthetic analysis) [in Ukraine].
Brovko M. (2000). The Problem of the Relationship between Art and Religion in the Context of Contemporary Philosophical Discourse [in Ukraine].
Gumenyuk T. (2002). Postmodernism as a transcultural phenomenon. Aesthetic analysis [in Ukraine].
Gundorova T. (2005). Post-Chornobyl Library. Ukrainian literary postmodern [in Ukraine].
Deles J. (2010). Thousand Plateau: сapitalism and schizophrenia [in France].
Dianova V. (1999). Postmodern Philosophy of Art: Origins and Modernity [in Russia].
Zhukova N. (2014). Life as a recollection: the Nomadological project of David Fonkinos [in Ukraine].
Kolesnik O. (2015). Artistic interpretation as a cultural phenomenon [in Ukraine].
Krimsky S. (1998). Archetypes of Ukrainian Culture [in Ukraine].
Christeva Y. 2000. Bakhtin, word, dialogue and novel [in France].
Levchuk L. (2006). Postmodern aesthetics [in Ukraine].
Lychkovakh V. (1996). Human world attitude as a subject of aesthetic analysis [in Ukraine].
Mankovskaya N. (2000). Aesthetics of postmodernism [in Russia].
Miheed O. (2014). Astra: a novel [in Ukraine].
Miheed O. (2014). Pontius Tales of the End of the World. Not a Children's Book [in Ukraine].
Onischenko O. (2001). Artwork in the context of humanitarian knowledge [in Ukraine].
Onischenko O. (2008). Artwork: A project of non-classical aesthetics [in Ukraine].
Potebnja A. (1976). Aesthetics and poetics [in Russia].
Sabadash Y. (2000). "Cosmic harmony of the world" in the context of the art of the twentieth century [in Ukraine].
Foucault M. 2004. Abnormal [in France].
Eco U. (2004). Open work [in Italy].
Eco U. (2005). The role of the reader. Research on semiotics of text [in Italy].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.