ЗАРУБІЖНА ІСТОРІОГРАФІЯ ЕМАЛЬЄРНОГО МИСТЕЦТВА

Автор(и)

  • Oleg Naumov

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2020.220112

Ключові слова:

зарубіжна історіографія, емальєрне мистецтво, дискурс, художня емаль, гаряча емаль, техніка гарячої художньої емалі, образотворче мистецтво, декоративне мистецтво.

Анотація

Мета дослідження полягає у висвітленні стану студіювання процесу розвитку емальєрного мистецтва у зарубіжній історіографії. Методологія дослідження. У відповідності до поставленої мети обрано комплекс дослідницьких методик сучасного мистецтвознавства, що базуються на методах евристичного та герменевтичного пізнання у поєднанні із використанням історико-хронологічного, проблемного методів. Використання вказаних методів дослідження сприяло отриманню власних результатів. Наукова новизна одержаних результатів полягає у постановці і розробці актуальної, малодослідженої теми генези та еволюції емальєрного мистецтва. Результати студіювання можуть слугувати важливою складовою у дослідженні проблем сучасного мистецтва та розвитку мистецтвознавчої науки. Висновки. Робиться висновок про те, що в зарубіжному мистецтвознавстві активно ведеться студіювання проблем розвитку емальєрного мистецтва. Встановлено, що емальєрне мистецтво у його монументальному вимірі було започатковане на початку другої половини ХХ століття, а в Україні цей процес припадає на кінець ХХ століття. Спостерігається стале застосування у мистецтвознавчих дослідженнях техніко-технологічних методик вивчення творів мистецтва загалом та емальєрного мистецтва, зокрема. Художня емаль розглядається як синкретичний вид мистецтва у якому використовуються способи творчого вираження живопису, графіки, скульптури та інших видів через призму технічних можливостей емалі.

Посилання

Wesolowska, C.V. and K. Slefarska (2014). Conservation of an outdoor mural: Bringing back colour! In ICOM-CC 17th Triennial Conference Preprints, Melbourne, 15–19 September 2014, ed. J. Bridgland, art. [in English]

Warren T. Woodfin (2016). Within a Budding Grove: Dancers, Gardens, and the Enamel Cup from the Chungul Kurgan, The Art Bulletin, 98:2, 151-180 [in English]

Phillip John Usher. The Aeneid in the 1530s: reading with the limoges enamels, https://www.academia.edu/3293634/The_Aeneid_in_the_1530s_Reading_with_the_Enamels_of_Limoges. Звернення 20.04.2020 [in English]

Andreyko S.S. (2015). Russkaya emal' kak yavlenie kul'tury. Vestnik IrGTU, № 10(105). S. 266 – 272. [in Russia]

Andreyko S.S. (2015). Razvitie russkoy domongol'skoy emali v kontekste istoriko-kul'turnogo vzaimodeystviya Rusi i Vizantii. Vestnik IrGTU, № 4(99). S. 181 – 185. [in Russia]

Enamels of the World. 1700 – 2000. The Khalili collections. London: The Khalili Family Trust, 2009. P.9. [in English]

Antje Bosselmann-Ruickbie. (2018). Contact between Byzantium and the West from the 9th to the 15th Century: 73 Re ections in Goldsmiths’ Works and Enamels. Darmstadt : Verlag des Römisch-Germanischen Zentralmuseums, [in English]

Kisel' V.A. (2019). Pogrebal'noe ubranstvo iz kurgana Arzhan-2: dekor, tekhnologii, avtorstvo. Camera praehistorica, №2 (3). S. 93 – 122. [in Russia]

Solov'eva L.V. (2014). Sienskaya shkola emali v pervoy polovine KhIV v. Vesnik PSTGU. Seriya V. Voprosy istorii i teorii khristianskogo iskusstva, Vyp. 3(15). S. 9 – 20. [in Russia]

Lazarev V.N. (1959). Proiskhozhdenie ital'yanskogo vozrozhdeniya. Iskusstvo Trechento. M., Tom ІІ. [in Russia]

Solov'eva L.V. (2015). Florentiyskie emali pervoy poloviny KhIV v. Vesnik PSTGU. Seriya V. Voprosy istorii i teorii khristianskogo iskusstva, Vyp. 4(20). S. 113 – 124. [in Russia]

Solov'eva L.V. (2014). K voprosu istoriografii goticheskikh ital'yanskikh prozrachnykh emaley v zapadnoevropeyskom iskusstvoznanii XIKh – XX vekov. Vestnik OGU, mart № 3(164). S. 67 – 72. [in Russia]

Zyuzeva S.G. (2017). Stilisticheskie i tekhnologicheskie novatsii v khudozhestvennom oformlenii ikonnykh okladov kak otrazhenie mezhdunarodnykh svyazey russkoy kul'tury XVI v. Vestnik RGGU. Seriya «Filosofiya. Sotsiologiya. Iskusstvovedenie», S. 106 – 118. [in Russia]

Labarte J. (1847). Description des objects d’art que composent la collection Debruge-Dumenil. Paris. [in France]

Bucher B. Geschichte der technischen Kunste. Stuttgart, 1875 – 1886. 2 b. [in Germany]

Molinier E. (1891). L’emaillerie. Paris. [in France]

Tekhnika khudozhestvennoy emali, chekanki i kovki: uch. posobie (1986). A.V.Flerov i dr. M.: Vysshaya shkola, 191 s. [in Russia]

Zhogol' L.E. (1986). Dekorativnoe iskusstvo v sovremennom inter'ere. K.: Budіvel'nik, S. 198. [in Russia]

Klochkov Boris. (2013). Istoriya i sovremennoe razvitie unikal'noy tekhniki zhivopisi na metalle na primere raboty “Masterskoy garyachikh emaley” na kafedre monumental'no-dekorativnogo iskusstva Instituta izobrazitel'nykh iskusstv Ural'skoy gosudarstvennoy arkhitekturno-khudozhestvennoy akademii. ІІ-y mіzhn. fest. emalі v Ukraїnі. Katalog. K.: Fenіks, S. 80 – 83. [in Russia]

Gabriel' G.N. (2010). Peterburgskaya emal': istoriya i sovremennost'. Vestnik SPbGUKI, dekabr' S. 62. [in Russia]

Gorbunova V. (2009). Goryachaya stankovaya emal': epokha peremen. Sovremennoe emal'ernoe iskusstvo. SPb.: Izdatel'stvo “Mir metalla”. [in Russia]

Aleksandrova Ya.A. (2017). Formirovanie tsentra khudozhestvennoy emali v SPGKhPA im. A.L. Shtiglitsa: istoki, etapy razvitiya. Istoricheskie, filosofskie, politicheskie i yuridicheskie nauki, kul'turologiya i iskusstvovedenie. Voprosy teorii i praktiki. Tambov: Gramota, № 3(77): v 2-kh ch. Ch. 1. S. 17. [in Russia]

Aleksandrova Ya.A. (2019). Solomnikova L.A. – khudozhnik-emal'er i pedagog. Manuskript. Tambov: Gramota, Tom 12. Vypusk 9. S. 186 – 192. [in Russia]

Єfremova V.O. (2019). Vіtaє sektsіya kritiki ta mistetstvoznavstva. 50 rokіv Kiїvs'kіy organіzatsії Natsіonal'noї spіlki khudozhnikіv Ukraїni. 1969 – 2019. K.: KONSKhU, S.493. [in Ukraine]

Aleksandrova Ya.A. (2018). Tvorchestvo A.Yu. Talashchuka kak khudozhnika-emal'era. Manuskript. Tambov: Gramota, № 7(93). S.113. [in Russia]

Aleksandrova Ya.A. Tvorchestvo A.I. (2017). Bagautdinova: istoki i novatorstvo. Istoricheskie, filosofskie, politicheskie i yuridicheskie nauki, kul'turologiya i iskusstvovedenie. Voprosy teorii i praktiki. Tambov: Gramota, № 1(75). S. 16 – 20. [in Russia]

Fedorova M.M. Problemy izucheniya Rostovskoy finifti XVIII – XIX vv. Obshchestvennye i gumanitarnye nauki. S. 306 – 310. [in Russia]

Fedorova M.M. (2010). Ikonograficheskie istochniki v rostovskoy finifti XVIII – XIX vekov. Yaroslavskiy pedagogicheskiy vestnik, № 3. S. 198 – 201. [in Russia]

Didkovskaya N.A., Rogocheva A.A. (2017). Kul'turnye grani bytovaniya finifti. Yaroslavskiy pedagogicheskiy vestnik, № 6. S. 341 – 344. [in Russia]

Simonova L.V. (2015). Problema formirovaniya auktsionnoy stoimosti proizvedeniy emal'ernogo iskusstva v «russkom stile»: P.A. Ovchinnikov i F. Ryukert. Vestnik SPbGUKI, dekabr' № 4(25). S. 163 – 166. [in Russia]

Dubrovin M.F. (2019). Ispol'zovanie bazy dannykh po kleymam dlya atributsii izdeley iz dragotsennykh metallov ( na primere issledovaniya i atributsii dvukh okladov ikon). Manuskript. Tambov: Gramota. Tom 12. Vypusk 11. S. 315 – 321. [in Russia]

Wyatt M.F. (2001). Analysis of acrylic polimers by MALDI-TOF mass spectrometry. Durnam theses, Durham university. [Elektronniy resurs] Rezhim dostupu: http: // etheses.dur.ac.uk/3962/ [in English]

English S.E., Fjelde S., Greenhalgh M., McCabe R.W., McKenna T., Morton L.H.G., Schmidt B., Sherrington I.. (2003). Laboratory and field studies on thin paint films. International Biodeterioration & Biodegradation, #52. P. 247–253. [in English]

Hoogland F.G., Boon J.J.. (2009). Development of MALDI-MS and nano-ESI-MS methodology for the full identification of poly(ethylene glycol) additives in artists’ acrylic paints. International Journal of Mass Spectrometry, #284. P. 66–71. [in English]

G.J. van Rooij, J.J. Boon, M.C. Duursma, R.M.A. Heeren. (2002). Probing mass discriminations and mass shifts in the ITMS mass spectra of externally generated MALDI ions with synthetic polymers. International Journal of Mass Spectrometry, #221. P.191–207. [in English]

Philippe Colomban, Aurélie Tournié, Maria Cristina Caggiani, and Céline Paris, (2012). Pigments and enamelling/gilding technology of Mamluk mosque lamps and bottle, Jornal of Raman Spectroscopy, 43, 1975-1984 [in English]

M. Hložek, T. Trojek, B. Komoróczy, R. Prokeš. (2017). Enamel paint techniques in archaeology and their identification using XRF and micro-XRF. Radiation Physics and Chemistry 137 243–247 https://www.sciencedirect.com/science/journal/0969806X. 21.04.2020 [in English]

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація