РОМСЬКА ТЕМАТИКА В ПЕЙЗАЖАХ (НА ПРИКЛАДІ ТВОРІВ РЕАЛІСТИЧНОГО ЖИВОПИСУ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ ХІХ СТ.)
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2024.302063Анотація
Мета статті – аналіз ромської тематики у пейзажному живописі в творах митців-реалістів другої половини ХІХ ст. В дослідженні виділено сюжетну лінію пов’язану з традиціями кочового народу – ромів, які привертали увагу митців реалістичного напрямку образотворчого мистецтва, оскільки переважна більшість ромських образів і традиційного способу життя ромів другої половини ХІХ ст. представлена в творах живопису за допомогою введення пейзажних сюжетних ліній. Методологія роботи представлена історико-культурним та аналітичним методами, історико-мистецькою типологією та логіко-узагальнюючим методом. Ці методи дозволили прослідкувати розвиток ромських сюжетів у пейзажному образотворчому мистецтві досліджуваного періоду. Наукова новизна статті пов’язана з цілковитою відсутністю досліджень з обраної теми та необхідністю ввести її в науковий обіг як таку, яка зверне увагу вчених і широкого загалу до ромської теми в контексті реалістичного пейзажного живопису в світовому образотворчому мистецтві ХІХ ст. Висновки. Дослідження здійснено в кілька етапів, першим із яких став аналіз історіографічної бази, в межах чого наголошено на актуальності вивчення діалогу пейзажу та ромських образів у творах художників-реалістів. Під час другого дослідницького етапу охарактеризовано особливості пейзажного жанру в творах напрямку реалізму. Після чого з масиву художніх творів виокремлено полотна Августа фон Петтенкофена (1854), Харитона Платонова (1877), Девіда Бейтса (1886), Франца Штрайта (1885–1886) та описано їх з позицій взаємозалежності пейзажного тла й ромських образів та (або) сцен із ромського життя. Насамкінець, наголошено на тому, що в кожному з цих творів пейзаж не контрастує з ромською темою, а, навпаки, є інструментом із її розкриття. Тому логічним є висновок про те, що пейзажна лінія застосовувалась художниками-реалістами як логічна складова романтики кочівництва в ХІХ ст.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.