Determination of the set of virtual communities indicators for higher education institutions (HEI)

Authors

  • Андрій Миколайович Пелещишин National University "Lviv Polytechnic" Bandera St., 12, Lviv, Ukraine, 79013, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-5022-0410
  • Роман Орестович Корж Lviv Polytechnic National University S. Bandery Str., 12, Lviv, UKRAINE, 79013, Ukraine
  • Ольга Романівна Трач Lviv Polytechnic National University S. Bandery Str., 12, Lviv, UKRAINE, 79013, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2014.23155

Keywords:

virtual community, technological indicators, quantitative indicators, social relevance, thematic relevance

Abstract

Virtual communities of the Internet users are one of the most promising environments of information activities of higher education institution (HEI). However, a significant number of thematically relevant communities for HEI creates the selection problem from the set of those, which are the most relevant from the point of view of the other criteria.

A set of virtual community indicators for higher education institutions, namely: technological, quantitative, social relevance, communication values, communication complexity and thematic relevance, is defined in the paper. Groups of characteristics, which are included in the directory model of virtual communities and which are the basis for determining indicators, are considered.

The given groups of indicators and characteristics are obtained as a result of the direct analysis of virtual communities, are in fact the primary data on communities and further characterize them compared to traditional websites.

These characteristics allow increasing opportunities to optimize a staffing process and quality control of performing the duties as they are included in the formal model and in the architecture of the management system of HEI information activities.

Author Biographies

Андрій Миколайович Пелещишин, National University "Lviv Polytechnic" Bandera St., 12, Lviv, Ukraine, 79013

Doctor of Technical Sciences, Professor

Social Communication and Information Activities Department

Роман Орестович Корж, Lviv Polytechnic National University S. Bandery Str., 12, Lviv, UKRAINE, 79013

Ph.D.,  Associate Professor

Department of Electronics and Computer technologies (ECT)

Ольга Романівна Трач, Lviv Polytechnic National University S. Bandery Str., 12, Lviv, UKRAINE, 79013

Specialist of the rectorate, master

Department of Social Communication and Information Activities (SCIA)

References

  1. Калашникова, Л. В. Каналы коммуникационного взаимодействия вуза с социумом: краткий анализ [Текст] : зб. наук. пр. ДонДУУ / Л. В. Калашникова // Соціологія управління. Сер. “Спеціальні та галузеві соціології”. – Донецьк : ДонДУУ. – 2005. – Т. 6, Вип. 2. – С. 125–134.
  2. Григорьев, С. Г. Основные принципы и методики использования системы порталов в учебном процессе [Текст] : сб. науч. ст. / С. Г. Григорьев, В. В. Гриншкун, Г. А. Краснова // “Интернет-порталы: содержание и технологии”. – М.: Просвещение. – 2004. – Вып. 2. – С. 56 – 84.
  3. Гридина, Е. Г. Спецификации метаданных хранения и транспорта цифровых образовательных ресурсов единой коллекции ЦОР для систем общего и начального профессионального образования [Текст] : сб. труд. Междунар. конф. / Е. Г. Гридина, И. И. Чиннова, Е. Е. Якивчук // «Информационные технологии и телекоммуникации в образовании и науке». – Владивосток, 2006. – С. 35 – 38.
  4. Савченко, З. В. Формування і використання інформаційних електронних науково-освітніх ресурсів [Електронний ресурс] / З. В. Савченко // Інформаційні технології і засоби навчання. – Режим доступу: http://www.ime.edu-ua.net/em.html. – Заголовок з екрану.
  5. Антоненко, І. Електронні ресурси як об’єкт каталогізації: Історія питання, термінологія, форматне забезпечення [Електронний ресурс] / І. Антоненко, О. Баркова // Національна бібліотека України ім. В. Вернадського. – Київ, 2010. – Режим доступу: http://sasl.at.ua/publ/8-1-0-44. – Заголовок з екрану.
  6. Пелещишин, А. М. Процеси управління інтерактивними соціальними комунікаціями в умовах розвитку інформаційного суспільства [Текст] : монографія / А. М. Пелещишин, Ю. О. Сєров, О. Л. Березко, О. П. Пелещишин, О. Ю. Тимовчак – Максимець, О. В. Марковець; за заг. ред. А. М, Пелещишина. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2012. – 368 с.
  7. Пелещишин, А. М. Позиціонування сайтів у глобальному інформаційному середовищі [Текст] : монографія / А. М. Пелещишин. –Видавництво національного університету «Львівська політехніка». Львів, 2007. – 258 с.
  8. Fedushko, S. (2013) The verification of virtual community member’s socio-demographic characteristics profile [Text] / S. Fedushko, O. Peleschyshyn, A. Peleschyshyn, Yu. Syerov // Advanced Computing: An International Journal (ACIJ). – 2013. – P. 29–38. – Available at: http://airccse.org/journal/acij/papers/4313acij03.pdf.
  9. Шелестова, А. М. Електронно-документна комунікація сучасного університету: тенденції розвитку [Текст] / А. М. Шелестова // Вісник Книжкової палати. – 2010. – № 9. – С. 27–33.
  10. Роберт, И. В. Информацион¬ные и коммуникационные технологии в образовании [Текст] : учеб.-метод. пособие. / И. В. Роберт, С. В. Панюкова, А. А. Кузнецов, А. Ю. Кравцова; под ред. И. В. Роберт. – М. : Дрофа, 2008. – 312 с.
  11. Браславский, П. И. Фасетная организация интернет-каталога и автоматическая жанровая классификация документов [Текст] : тез. междунар. семинара “Диалог-2002”. Т. 2. / П. И. Браславский, Е. А. Вовк, М. Ю. Маслов // Компьютерная лингвистика и интеллектуальные технологии. – М.: Наука, 2002. – С. 83–93.
  12. Kavalec, M. Information Extraction and Ontology Learning Guided by Web Directory [Text] : proc. of the workshop / M. Kavalec, V. Svàtek / Machine Learning and Natural Language Processing for Ontology Engineering. – Lyon, France, 2002.
  13. Kalashnukov, L. (2005). Channels of communication cooperation of institution of higher learning with society: short analysis. Management of sociology. Sir.Special of and of a particular branch sociology. Doneck: DONDUU, 125–134.
  14. Grigoryev, S., Grishkun, V., Krasnova, G. (2004). Basic principles and methods of using portals system in educational process. Collection of scientific articles Internet portals: content and technology, 56–84.
  15. Gridina, I., Chunnova, I., Yakuvchuk, I. (2006). Metadata specifications for the storage and transport of digital educational resources of unified collection of e-learning materials for the systems of General and primary professional education. Proceedings of the international conference «Information technologies and telecommunications in education and science», Vladivostok, 35–38.
  16. Savchenko, Z. (2010). Formation and use of electronic informational scientific-educational resources. Information technologies and means of teaching. Vol. 4 (18). Available at: http://www.ime.edu-ua.net/em.html.
  17. Antonenko, I., Barkova, O. (2010). Electronic resources as the object cataloging background, terminology, aspect software. National library of Ukraine named. Century Vernadsky. Kiev. Available at: http://sasl.at.ua/publ/8-1-0-44.
  18. Peleshchyshyn, A., Syerov, Yu., Berezko, O., Peleshchyshyn, O., Tymovchak-Maksymets, O., Markovets, O. (2012). Procesy upravlinnya interaktyvnymy social’nymy komunikaciyamy v umovax rozvytku informacijnogo suspil`stva. Lviv Polytechnic National University Publishing House, 368.
  19. Peleshchyshyn, A. (2007). Pozytsionuvannia saitiv u hlobal’nomu informatsiinomu seredovyshchi. Lviv Polytechnic National University Publishing House, 258.
  20. Fedushko, S., Peleschyshyn, O., Peleschyshyn, A., Syerov, Yu. (2013). The verification of virtual community member’s socio-demographic characteristics profile. Advanced Computing: An International Journal (ACIJ), 29–38. Available at: http://airccse.org/journal/acij/papers/4313acij03.pdf.
  21. Shelestova, A. M. (2010). Electronic debenture communication of modern university: progress trends. Announcer of the Book chamber, 9, 27–33.
  22. Robert, I., Panykova, S., Kyznecov, A., Kravcova, A. (2008). Information and communication technologies in education : teaching method. Manual. Moscow, Bustard, 312.
  23. Braslavski, P., Braslavski, P., Vovk, E., Maslov, M. (2002). Faceted organization of the Internet-catalogue and automatic genre classification of documents. Computational linguistics and intellectual technologies seminar “Dialogue-2002”, 83–93.
  24. Kavalec, M., Svàtek, V. (2002). Information Extraction and Ontology Learning Guided by Web Directory. Machine Learning and Natural Language Processing for Ontology Engineering. Lyon, France.

Published

2014-04-14

How to Cite

Пелещишин, А. М., Корж, Р. О., & Трач, О. Р. (2014). Determination of the set of virtual communities indicators for higher education institutions (HEI). Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2(2(68), 16–23. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2014.23155