System of dependencies for assessment of enterprises quality management processes

Authors

  • Галина Михайлівна Тріщ Ukrainian Engineering Pedagogics Academy Universitetskaya, 16, Kharkov, Ukraine, 61003, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2013.16283

Keywords:

quality management system, assessment of processes, individual quality indicators, overall index of quality

Abstract

The ISO 9000 standards require the methods for quantitative assessment of quality management systems (QMS) processes. A systemic approach to the QMS analysis allowed identifying their features.

Taking them into account the method of process quality assessment has been worked out.

This paper proposes using one of the limiting distributions of extreme statistics for assessment of the QMS processes quality. Using the symmetry principle with the limiting distribution of the smallest sample, the limiting distribution of the largest sample was obtained, as well as a number of additional intermediate functions. Thus, the system of dependencies of heterogeneous indicators of processes quality with a dimensionless scale was developed, taking into account the significance of the QMS processes.

The proposed system of dependencies can be used at any enterprise for quantitative assessment of the QMS processes quality, that will allow taking into account the process significance and position in the system, as well as the diversity of its quality indicators

Author Biography

Галина Михайлівна Тріщ, Ukrainian Engineering Pedagogics Academy Universitetskaya, 16, Kharkov, Ukraine, 61003

Senior Lecturer

References

  1. ДСТУ ISO 9001:2009. Системи управління якістю. Вимоги [Текст]. – Введ. 2009-09-01. – К.: Держстандарт України, 2001. – 72 с.
  2. ДСТУ ISO 9000:2007. Системи управління якістю. Основні положення та словник [Текст]. – Введ. 2008-01-01. – К.: Держстандарт України, 2001. – 72 с.
  3. Бичківський, Р. В. СУЯ: оцінювання ефективності функціонування [Текст] / Р. В. Бичківський, А. В. Гунькало // Стандартизація, сертифікація, якість. – 2005. – № 4. – С. 42 – 46.
  4. Зинина, С. С. Разработка методики формирования комплекса показателей качества процесса [Текст]: дис. канд. тех. наук / С. С. Зинина. – Москва, 2005. – 147 с.
  5. Гунькало, А. В. Розроблення нормативно-методичних засад оцінювання систем управління якістю [Текст]: дис. канд. тех. наук / А. В. Гунькало. – Львів, 2007. – 175 с.
  6. Новіков, В. М. Діагностичне самооцінювання як невід‘ємний елемент сучасної системи управління [Текст] / В. М. Новіков // Стандартизація, сертифікація, якість. – 2011. – №2 (69). – С. 38 – 40.
  7. Шичков, Н. А. Выбор методов измерения процессов системы менеджмента качества [Текст] / Н. А. Шичков // Методы менеджмента качества. – 2005. – №2. – С. 14-17.
  8. Иванов, В. А. Постоянное улучшение и его место в СМК предприятия [Текст] / В. А. Иванов, В. М. Шилов, А. В. Оборин // Методы менеджмента качества. – 2004. – №4. – С. 41 – 44.
  9. Колесников, Л. А. Основи теории системного подхода [Текст] / Л. А. Колесников. – К.: Наукова думка, 1988. – 176 с.
  10. Адлер, Ю. П. Введение в планирование эксперимента [Текст] / Ю. П. Адлер. – М.: «Металлургия», 1969. – 202 с.
  11. ISO 9001:2008. (2008). Quality Management Systems. Requirements, 72.
  12. ISO 9000:2005. (2005). Quality Management Systems. Fundamentals and vocabulary, 72.
  13. Bychkivskyy, R. V., Hunkalo, A. V. (2005). QMS: Evaluation of the efficiency of. Kharkiv, Ukraine: Standardization, certification and quality, 4, 42 – 46.
  14. Zinina, S. S. (2005). Development of methodology for the formation of a set of indicators of process quality. Dissertation. Moscow, Russia, 147.
  15. Hunkalo, A. V. (2007). Development of regulatory and methodological framework assessment of quality management systems. Dissertation. Lviv, Ukraine, 175.
  16. Novikov, V. M. (2011). Diagnostic self-assessment as an integral part
  17. of modern managemen. Kharkiv, Ukraine: Standardization, certification and quality, 2 (69), 38 – 40.
  18. Shichkov, N. A. (2005). Selection of methods for measuring quality management system processes. Moscow, Russia: Methods of Quality Management, 2, 14 – 17.
  19. Ivanov, V. A., Shilov V. M., Oborin A.V. (2004). Continuous improvement and its place in the QMS. Moscow, Russia: Methods of Quality Management, 4, 41 – 44.
  20. Kolesnikov, L. A. (1988). Fundamentals of the theory of system approach. Kiev, Ukraine: Scientific Thought, 176.
  21. Adler, J. P. (1969). Introduction to design of experiments. Moscow, USSR: Metallurgy, 202.

Published

2013-08-11

How to Cite

Тріщ, Г. М. (2013). System of dependencies for assessment of enterprises quality management processes. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 4(3(64), 60–63. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2013.16283

Issue

Section

Control systems