Method for determining overall index of level of organizational knowledge

Authors

  • Віра Дмитрівна Яковенко Odessa National Polytechnic University p, 1, Odessa, Ukraine, 65044, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2013.18460

Keywords:

quality, level of organizational knowledge, overall index, expert judgments, ranking, competence

Abstract

For modeling the process of automatic control of the level of organizational knowledge and its evaluation, the model for improving organizational knowledge was developed. For determining the level of organizational knowledge quality and its evaluation, the method was developed, that involves such factors as models, standards, evaluation method, control technology.

The method is a logical and mathematical description of the function components which represent essential properties of the process of evaluating the level of organizational knowledge.

For determining the overall index of the level of organizational knowledge, the expert evaluation method was used. The generalized expert judgments were taken as the problem solution. Complex use of intuition, logical thinking and quantitative assessment with their formal processing provides an effective solution to the problem.

The proposed method allows quantitative and qualitative evaluation of the level of organizational knowledge that activates its self-improvement and self-development.

Author Biography

Віра Дмитрівна Яковенко, Odessa National Polytechnic University p, 1, Odessa, Ukraine, 65044

Ph.D., Associate Professor

Department of Science Training

References

  1. Новиков, Д. А. Модели и механизмы управления образовательными сетями и комплексами [Текст] / Д. А. Новиков, Н. П. Глотов. – М.: Институт управления образованием РАО. – 2004. – 142 с.
  2. Судов, Е. В. Интегрированная информационная поддержка жизненного цикла машиностроительной продукции. Принципы. Технологии. Методы. Модели [Текст] / Е. В. Судов. – М.: ООО Издательский дом «МВМ». – 2003. –264 с.
  3. Практические рекомендации по выбору типовой модели системы управления качеством образования для вузов и ссузов [Текст]. – Санкт-Петербург: СПбГЭТУ «ЛЭТИ», 2005. – 209 с.
  4. Яковенко, В. Д. Моделі та методи управління якістю діяльності навчального закладу [Текст] : тези доповідей Всеукр. НПК молодих вчених "Управління інноваційним розвитком підприємств України в умовах світових інтеграційних процесів", 9-10 листопада 2007 р. / В. Д. Яковенко, В. Д. Гогунський, А. Ф. Ускач; відпов. ред. І. Л. Сазонець. – Том 5. – Дніпропетровськ, ПДАБА, 2007. – С. 111–113.
  5. Штефан, И. А. Математические методы обработки экспериментальных данных [Текст]: учеб. пос. / И. А. Штефан, В. В. Штефан // ГУ Кузбасский государственный технический университет. – Кемерово, 2003. – 123 с.
  6. Келс, Г. Р. Процесс самооценки. Руководство по самооценке для высшего образования [Текст] : пер. с англ. / Герберт Р. Келс. –– 4-е изд. – М: Московский общественный научный фонд, Орикс Пресс, Финикс, шт. Аризона, США. – 162 с.
  7. Burkov, V. N. Models and methods of multiprojects' management [Текст] : Systems Science / V. N. Burkov, D. A. Novikov. – 1999. – Vol. 25. – №2. – P. 5 –14.
  8. Method for Improving the Quality of Higher Education based on the EFQM Model, the HBO Expert Group [Текст]. – Second English version. – Eindhoven. – October 2009. – 88 p.
  9. Gruber, T. R. A translation approach to portable ontologies [Текст] / T. R. Gruber // Knowledge Acquisition. – 1993. – № 5(2). – Р. 199–220.
  10. Каракозов, С. Д. Педагогическое проектирование информационных систем управления образованием [Текст] / С. Д. Каракозов, В. М. Лопаткин // Ползуновский вестник.– 2005. – № 1. – С. 187.
  11. Novikov, D. A., Glotov, N. P. (2004). Modeli i mekhanizmy upravleniya obrazovatel'nymi setyami i kompleksami. M.: Institut upravleniya obrazovaniem RAO, 142.
  12. Sudov, E. V. (2003). Integrirovannaya informatsionnaya podderzhka zhiznennogo tsikla mashinostroitel'noy produktsii. Printsipy. Tekhnologii. Metody. Modeli. M.: OOO Izdatel'skiy dom «MVM», 264.
  13. Prakticheskie rekomendatsii po vyboru tipovoy modeli sistemy upravleniya kachestvom obrazovaniya dlya vuzov i ssuzov. (2005). Sankt-Peterburg: SPbGETU «LETI», 209.
  14. Yakovenko, V. D., Hohuns'kyy, V. D., Uskach, A. F.; In: Sazonets', I. L. (2007). Modeli ta metody upravlinnya yakistyu diyal'nosti navchal'noho zakladu. Vseukr. NPK molodykh vchenykh «Upravlinnya innovatsiynym rozvytkom pidpryyemstv Ukrayiny v umovakh svitovykh intehratsiynykh protsesiv». Dnipropetrovs'k: PDABA, 111–113.
  15. Shtefan, I. A., Shtefan, V. V. (2003). Matematicheskie metody obrabotki eksperimental'nykh dannykh: Uchebnoe posobie. GU Kuzbasskiy gosudarstvennyy tekhnicheskiy universitet. Kemerovo, 123.
  16. Kels, G. R. Protsess samootsenki. Rukovodstvo po samootsenke dlya vysshego obrazovaniya. Ed. 4. Translation from English. M: Moskovskiy obshchestvennyy nauchnyy fond, pechataetsya i rasprostranyaetsya po soglasheniyu s Oriks Press, Finiks, sht. Arizona, SShA, 162.
  17. Burkov, V. N., Novikov, D. A. (1999). Models and methods of multiprojects' management: Systems Science, Vol. 25, № 2, 5–14.
  18. Method for Improving the Quality of Higher Education based on the EFQM Model, the HBO Expert Group. (October 2009). Second English version. Eindhoven, 88.
  19. Gruber, T. R. (1993). A translation approach to portable ontologies. Knowledge Acquisition, № 5(2), 199–220.
  20. Karakozov, S. D., Lopatkin, V. M. (2005). Pedagogicheskoe proektirovanie informatsionnykh sistem upravleniya obrazovaniem. Polzunovskiy vestnik, № 1, 187.

Published

2013-10-31

How to Cite

Яковенко, В. Д. (2013). Method for determining overall index of level of organizational knowledge. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 5(3(65), 12–15. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2013.18460

Issue

Section

Control processes