The models of knowledge testing and the methods of reliability estimation of obtained results

Authors

  • Ольга Юрьевна Чередниченко Национальный технический университет «Харьковский политехнический институт» ул. Фрунзе 21, г. Харьков, Украина, 61002, Ukraine
  • Светлана Ивановна Ершова Национальный технический университет «Харьковский политехнический институт» ул. Фрунзе 21, г. Харьков, Украина, 61002, Ukraine
  • Ольга Васильевна Янголенко Национальный технический университет «Харьковский политехнический институт» ул. Фрунзе 21, г. Харьков, Украина, 61002, Ukraine
  • Татьяна Николаевна Запорожец Национальный технический университет «Харьковский политехнический институт» ул. Фрунзе 21, г. Харьков, Украина, 61002, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2011.2260

Keywords:

Knowledge testing, test model, reliability coefficient

Abstract

The comparative analysis of existing statistical methods of knowledge estimation is given. Different test models are considered. The basic methods and ways of test reliability estimation are analyzed

Author Biographies

Ольга Юрьевна Чередниченко, Национальный технический университет «Харьковский политехнический институт» ул. Фрунзе 21, г. Харьков, Украина, 61002

Кандидат технических наук, доцент

Кафедра автоматизированных систем управления

Светлана Ивановна Ершова, Национальный технический университет «Харьковский политехнический институт» ул. Фрунзе 21, г. Харьков, Украина, 61002

Старший преподаватель

Кафедра автоматизированных систем управления

Ольга Васильевна Янголенко, Национальный технический университет «Харьковский политехнический институт» ул. Фрунзе 21, г. Харьков, Украина, 61002

Аспирантка

Кафедра автоматизированных систем управления

Татьяна Николаевна Запорожец, Национальный технический университет «Харьковский политехнический институт» ул. Фрунзе 21, г. Харьков, Украина, 61002

Магистр

Кафедра автоматизированных систем управления

References

  1. Rash G. On Objectivity and Specificity of the Probabilistic Basis for Testing // http://www.rasch.org/memo196x.pdf, 10.09.2011.
  2. Masters G. N., Wright B. D. The Essential Process in the Family of Measurement Models [Электронный ресурс] / Режим доступа : WWW/ URL: / http://personal.psc.isr.umich.edu/yuxie-web/files/soc543-004/Masters_et_al1984.pdf/ — 01.09.2011 г. — Загл. с экрана.
  3. Аванесов В. С. Item Response Theory: основные понятия и положения [Электронный ресурс] / Режим доступа : WWW/ URL: http://testolog.narod.ru/Theory59.html/ — 10.10.2011 г. — Загл. с экрана.
  4. Аванесов В. С. Проблема объективности педагогических измерений [Электронный ресурс] / Режим доступа : WWW/ URL: http://testolog.narod.ru/Theory34.html/ — 25.09.2011 г. — Загл. с экрана.
  5. Аванесов В. С. Метрическая система Георга Раша – Rasch Measurement (RM) [Электронный ресурс] / Режим доступа : WWW/ URL: http://testolog.narod.ru/Theory68.html/ — 16.10.2011 г. — Загл. с экрана.
  6. Челышкова, М. Б. Теория и практика конструирования педагогических тестов: Учебное пособие [Текст] / М. Б. Челышкова. — М. : Логос, 2002. — 432 с.
  7. Майоров, А. Н. Теория и практика создания тестов для системы образования (Как выбирать, создавать и использовать тесты для целей образования) [Текст] / А. Н. Майоров. — М. : Интеллект-центр, 2001. — 296 с.
  8. Маслак, А. А. Измерение латентных переменных в социально-экономических системах: Монография [Текст] / А. А. Маслак. — Славянск-на-Кубани : Изд. Центр СГПИ, 2006. — 333 с.
  9. Нейман, Ю. М., Хлебников В.А. Введение в теорию моделирования и параметризации педагогических тестов [Текст] / Ю. М. Нейман, В. А. Хлебников. — М. : Прометей, 2000. — 168 с.
  10. Steyer R. Classical (Psychometric) Test Theory [Электронный ресурс] / Режим доступа : WWW/ URL: / http://metheval.uni-jena.de/materialien/ publikationen/ctt.pdf/ — 01.08.2011 г. — Загл. с экрана.
  11. Ким, В. С. Тестирование учебных достижений. Монография. [Текст] / В. С. Ким. — Уссурийск : Издательство УГПИ, 2007. — 169 с.
  12. Mislevy R. J., Wilson M. R., Ercikan K., Chudowsky N. Psychometric Principles in Student Assessment. International Handbook of Educational Evaluation [Электронный ресурс] / Режим доступа : WWW/ URL: / http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/summary?doi=10.1.1.133.8477/ — 09.10.2011 г. — Загл. с экрана.
  13. Reeve B. An Introduction to Modern Measurement Theory [Электронный ресурс] / Режим доступа : WWW/ URL: / http://moaweb.nl/bibliotheek/materiaal-bijeenkomsten-1/2009/pretesten-van-vragenlijsten-23-juni/ — 19.08.2011 г. — Загл. с экрана.
  14. Masters, G. N. Partial Credit Model [Тext] / G. N. Masters ; Encyclopedia of Social Measurement. — Elsevier/Academic Press, 2005. — 3000 p.
  15. Masters G. N. The Analysis of Partial Credit Scoring [Электронный ресурс] / Режим доступа : WWW/ URL: / http://nccu.edu.tw/~mnyu/Study%20of%20Test%20Theory/The%20analysis%20of%20partial%20credit%20scoring.pdf/ — 11.10.2011 г. — Загл. с экрана.
  16. Wright, B. Measurement Essentials. 2nd edition [Тext] / B. Wright, M. Stone. — Wilmington, Delaware : Wide Range, Inc., 1999. — 221 p.

How to Cite

Чередниченко, О. Ю., Ершова, С. И., Янголенко, О. В., & Запорожец, Т. Н. (2012). The models of knowledge testing and the methods of reliability estimation of obtained results. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 6(4(54), 35–40. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2011.2260

Issue

Section

Mathematics and Cybernetics - applied aspects