Визначення оптимальних параметрів широтно-імпульсної модуляції 4qs-перетворювача для електрорухомого складу

Автор(и)

  • Оleksandr Demydov Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут» вул. Кирпичова, 2, м. Харків, Україна, 61002, Україна https://orcid.org/0000-0003-0532-9748
  • Borys Liubarskyi Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут» вул. Кирпичова, 2, м. Харків, Україна, 61002, Україна https://orcid.org/0000-0002-2985-7345
  • Valerii Domanskyi Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут» вул. Кирпичова, 2, м. Харків, Україна, 61002, Україна https://orcid.org/0000-0001-6676-0780
  • Marina Glebova Харківський національний університет міського господарства імені О. М. Бекетова вул. Маршала Бажанова, 17, м. Харків, Україна, 61002, Україна https://orcid.org/0000-0002-0973-150X
  • Dmytro Iakunin Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут» вул. Кирпичова, 2, м. Харків, Україна, 61002, Україна https://orcid.org/0000-0002-3995-3162
  • Anna Tyshchenko Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут» вул. Кирпичова, 2, м. Харків, Україна, 61002, Україна https://orcid.org/0000-0002-2825-1376

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2018.143789

Ключові слова:

4qs-перетворювач, електрорухомий склад, коефіцієнт потужності, ШІМ, імітаційне моделювання, електричні втрати

Анотація

Досліджено режими роботи однофазного 4qs-перетворювача з широтно-імпульсною модуляцією в складі електрорухомого складу змінного струму. Розроблено методу визначення параметрів ШІМ, при яких реалізується оптимальний за критерієм мінімізації величини реактивної потужності в системі «локомотив – тягова мережа» режим роботи перетворювача.

Особливостями запропонованої методи є розділення процесу визначення оптимальних параметрів ШІМ на 2 етапи, що дозволяє видалити з імітаційної моделі непотрібні на даному етапі блоки та зменшити сумарний час моделювання. На першому етапі визначаються значення коефіцієнту потужності та струму ланки постійного струму в усьому діапазоні коефіцієнтів модуляції та зсуву між мережевим струмом та опорним синусоїдальним сигналом. Далі, з отриманого масиву даних виділяються пари значень параметрів ШІМ, за яких реалізується найвищій коефіцієнт потужності системи «електровоз – тягова мережа», та заносяться до табличною системи завдання параметрів ШІМ. На другому етапі визначається залежності електричних втрат, а, отже, й ККД, та коефіцієнту нелінійних спотворювань мережевого струму від тактової частоти перетворювачі. Визначення електричних втрат ґрунтується на обчисленні енергії, що була розсіяна протягом 1 с на IGBT-транзисторі та снаберному резисторі в залежності від миттєвих значень струму через них.

Для знаходження параметрів ШІМ за наведеною методою розроблено імітаційну модель 4qs-перетворювача, проведено ідентифікацію параметрів ШІМ перетворювача електровозу для тестової задачі. Визначено, що енергетичні показники перетворювача залежать нелінійно від трьох керуючих величин, що є параметрами ШІМ: коефіцієнту модуляції, зсуву між мережевим струмом та опорним синусоїдальним сигналом, та тактовою частоти ШІМ.

Визначено, що перетворювач з ідентифікованими параметрами ШІМ забезпечує одиничний коефіцієнт потужності тягової мережі при навантаженні більше 10 % від номінального в режимах тяги та рекуперативного гальмування.

Отримано залежність електричних втрат перетворювача та коефіцієнту нелінійних спотворень в тяговій мережі від тактової частоти ШІМ. Визначено, що раціональне значення тактової частоти лежить в інтервалі 900…2000 Гц, при цьому ККД перетворювача досягає 98…95 %, коефіцієнт нелінійних спотворень складає 12…5 %. Визначено, що виключення з силового кола снаберної ланки може суттєво зменшити сумарні електричні втрати. Встановлено, що втрати на паразитних опорах фільтрів незначні, тому їх можна не враховувати в загальному балансі втрат

Біографії авторів

Оleksandr Demydov, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут» вул. Кирпичова, 2, м. Харків, Україна, 61002

Старший викладач

Кафедра електричного транспорту та тепловозобудування

Borys Liubarskyi, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут» вул. Кирпичова, 2, м. Харків, Україна, 61002

Доктор технічних наук, професор

Кафедра електричного транспорту та тепловозобудування

Valerii Domanskyi, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут» вул. Кирпичова, 2, м. Харків, Україна, 61002

Доктор технічних наук, професор

Кафедра електричного транспорту та тепловозобудування

Marina Glebova, Харківський національний університет міського господарства імені О. М. Бекетова вул. Маршала Бажанова, 17, м. Харків, Україна, 61002

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра альтернативної електроенергетики та електротехніки

Dmytro Iakunin, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут» вул. Кирпичова, 2, м. Харків, Україна, 61002

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра електричного транспорту та тепловозобудування

Anna Tyshchenko, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут» вул. Кирпичова, 2, м. Харків, Україна, 61002

Кандидат технічних наук

Кафедра електричних станцій

Посилання

  1. Energy Efficiency and its contribution to energy security and the 2030 Framework for climate and energy policy (2014). Communication from the commission to the European Parliament and the Council. Brussels. Available at: https://ec.europa.eu/energy/sites/ener/files/documents/2014_eec_communication_adopted_0.pdf
  2. Liubarskyi, B., Petrenko, А., Shaida, V., Maslii, A. (2017). Analysis of optimal operating modes of the induction traction drives for establishing a control algorithm over a semiconductor transducer. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 4 (8 (88)), 65–72. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2017.109179
  3. Liubarskyi, B., Petrenko, О., Iakunin, D., Dubinina, O. (2017). Optimization of thermal modes and cooling systems of the induction traction engines of trams. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3 (9 (87)), 59–67. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2017.102236
  4. Buriakovskyi, S., Babaiev, M., Liubarskyi, B., Maslii, A., Karpenko, N., Pomazan, D. et. al. (2018). Quality assessment of control over the traction valve-inductor drive of a hybrid diesel locomotive. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1 (2 (91)), 68–75. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2018.122422
  5. Nerubatskyi, V. P. (2012). Rekuperatyvne halmuvannia na zaliznychnomu transporti yak odyn z vydiv enerhozberezhennia v systemi tiahy zminnoho strumu. Informatsiyno-keruiuchi systemy na zaliznychnomu transporti, 2, 11–15.
  6. Serhienko, M. I., Panasenko, M. V., Chudnyi, O. Yu. (2011). Shliakhy znyzhennia spozhyvannia reaktyvnoi enerhiyi v systemi elektrychnoi tiahy zminnoho strumu 25 kV, 50 Hts. Lokomotiv-inform, 9, 4–9.
  7. Honcharov, Yu. P., Panasenko, M. V., Bozhko, V. V. (2007). Tiahovyi vypriamliach z reversyvnym voltododatkom na zapyraiemykh napivprovidnykovykh pryladakh. Tekhnichna elektrodynamika, 6.
  8. Mu, M., Liu, S., Lin, F., Yang, Z., Yasuoka, I. (2017). Locomotives harmonic compensation by SiC auxiliary converter with active filter function. 2017 IEEE Transportation Electrification Conference and Expo, Asia-Pacific (ITEC Asia-Pacific). doi: https://doi.org/10.1109/itec-ap.2017.8080774
  9. Litovchenko, V. V. (2000). 4q-S – chetyrekhkvadrantnyy preobrazovatel' elektrovozov peremennogo toka. Izvestiya vuzov. Elektromekhanika, 3, 64–73.
  10. Macan, M. (2007). Presentation of a four-quadrant converter based system in traction applications – Reference to modeling, simulation and analysis. 2007 European Conference on Power Electronics and Applications. doi: https://doi.org/10.1109/epe.2007.4417646
  11. Popkov, A. B. (1990). Vliyanie ustanovki poperechnoy emkostnoy kompensacii na poteri energii v tyagovoy seti peremennogo toka. Trudy MIITa, 819, 136–141.
  12. Evstaf'ev, A. M., Sychugov, A. N. (2013). Povyshenie energeticheskoy effektivnosti elektrovozov peremennogo toka. Izvestiya Peterburgskogo universiteta putey soobshcheniya, 1 (34), 22–30.
  13. Poluyanovich, N. K. (2014). Matematicheskoe opisanie processov 4q-S-preobrazovatelya. Izvestiya Yuzhnogo federal'nogo universiteta. Tekhnicheskie nauki, 6 (155), 32–39.
  14. Krasnov, A., Liubarskyi, B., Bozhko, V., Petrenko, О., Dubinina, O., Nuriev, R. (2018). Аnalysis of operating modes of single­phase current­source rectifier with rectangular­stepped pulse­width modulation. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3 (9 (93), 50–57. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2018.131150
  15. Krutyakov, E. A. (Ed.) (2003). Silovye polnost'yu upravlyaemye poluprovodnikovye preobrazovateli (modelirovanie i raschet). Sankt-Peterburg: «Elektrosila», 172.
  16. Yagovkin, D. A. (2015). Razrabotka matematicheskoy modeli vypryamitel'no-invertornogo preobrazovatelya na IGBT-tranzistorah dlya elektrovoza peremennogo toka i ego bloka upravleniya v rezhime tyagi. Sovremennye tekhnologii. Sistemniy analiz. Modelirovanie, 3 (47), 197–202.
  17. Michalík, J., Molnár, J., Peroutka, Z. (2011). Single Phase Current-Source Active Rectifier for Traction: Control System Design and Practical Problems. Advances in Electrical and Electronic Engineering, 86–89.
  18. Liubarskyi, B., Demydov, A., Yeritsyan, B., Nuriiev, R., Iakunin, D. (2018). Determining electrical losses of the traction drive of electric train based on a synchronous motor with excitation from permanent magnets. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2 (9 (92)), 29–39. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2018.127936
  19. General Considerations for IGBT and IPM. Mitsubish Application Notes. Available at: http://www.mitsubishielectric.com/semiconductors/files/manuals/powermos3_0.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-10-31

Як цитувати

Demydov О., Liubarskyi, B., Domanskyi, V., Glebova, M., Iakunin, D., & Tyshchenko, A. (2018). Визначення оптимальних параметрів широтно-імпульсної модуляції 4qs-перетворювача для електрорухомого складу. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 5(5 (95), 29–38. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2018.143789

Номер

Розділ

Прикладна фізика