Дослідження розладнання геометрії залізничної колії внаслідок нерівномірних осідань баластного шару

Автор(и)

  • Olga Nabochenko Львівська філія Дніпропетровського національного університету залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна вул. І. Блажкевич, 12а, м. Львів, Україна, 79052, Україна https://orcid.org/0000-0001-6048-2556
  • Mykola Sysyn Дрезденський Технічний Університет Гетнерштрассе, 3/353, м. Дрезден, Німеччина, D-01069, Німеччина https://orcid.org/0000-0001-6893-0018
  • Vitalii Kovalchuk Львівська філія Дніпропетровського національного університету залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна вул. І. Блажкевич, 12а, м. Львів, Україна, 79052, Україна https://orcid.org/0000-0003-4350-1756
  • Yuri Kovalchuk Національний університет «Львівська політехніка» вул. С. Бандери, 12, м. Львів, Україна, 79013, Україна https://orcid.org/0000-0002-1151-5785
  • Andriy Pentsak Національний університет «Львівська політехніка» вул. С. Бандери, 12, м. Львів, Україна, 79013, Україна https://orcid.org/0000-0001-7491-6730
  • Serhii Braichenko Національний університет «Львівська політехніка» вул. С. Бандери, 12, м. Львів, Україна, 79013, Україна https://orcid.org/0000-0002-5503-422X

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.154864

Ключові слова:

залізнична колія, баластний шар, рухомий склад залізниць, геометрична нерівність колії

Анотація

Розроблено метод розрахунку розладнання геометрії колії під дією динамічних навантажень при проходженні рухомим складом нерівності колії. Метод враховує взаємопов’язані короткотривалі процеси динамічної взаємодії та довготривалі процеси осідання баластного шару у взаємному впливі один на одного. В основі першої частини методу закладено математичну модель динамічної взаємодії колії у вигляді плоскої тришарової континуальної балкової системи у взаємодії із двохмасовою дискретною системою, що відповідає рухомому складу. Дана модель дозволяє імітувати динамічні навантаження від окремих шпал на баласт при проходженні рухомим складом геометричних нерівностей та нерівностей нерівнопружності колії.

В основі другої частини методу закладено феноменологічну математичну модель накопичення залишкових деформацій, яка ґрунтується на лабораторних дослідженнях осідань окремих шпал у баластному шарі. Особливістю даної моделі є врахування не тільки рівномірного накопичення залишкових осідань із пропущеним тоннажем, а також наявності пластичної складової осідання, яка залежить від максимальних напружень в історії навантажень баласту під кожною шпалою.

Запропоновано новий теоретичний механізм розвитку нерівності колії, який враховує не тільки залишкові осідання баластного шару, а також виникнення люфтів під шпалами, що призводить до локальної зміни пружності колії. Даний механізм дозволяє враховувати неоднозначний вплив осідань із виникненням люфту під шпалою. З однієї сторони, осідання спричинюють збільшення динамічних навантажень на колію і баластний шар, з іншої – виникнення люфту призводить до зменшення жорсткості колії та відповідного зменшення динамічних навантажень.

Практичне застосування розробленого методу показано на прикладі кількісної оцінки довготривалих нерівномірних осідань баластного шару при зміні епюри шпал

Біографії авторів

Olga Nabochenko, Львівська філія Дніпропетровського національного університету залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна вул. І. Блажкевич, 12а, м. Львів, Україна, 79052

Кандидат технічних наук

Кафедра «Рухомий склад і колія»

Mykola Sysyn, Дрезденський Технічний Університет Гетнерштрассе, 3/353, м. Дрезден, Німеччина, D-01069

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра «Проектування залізничної інфраструктури»

Vitalii Kovalchuk, Львівська філія Дніпропетровського національного університету залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна вул. І. Блажкевич, 12а, м. Львів, Україна, 79052

Кандидат технічних наук

Кафедра «Рухомий склад і колія»

Yuri Kovalchuk, Національний університет «Львівська політехніка» вул. С. Бандери, 12, м. Львів, Україна, 79013

Асистент

Кафедра «Будівельне виробництво»

Andriy Pentsak, Національний університет «Львівська політехніка» вул. С. Бандери, 12, м. Львів, Україна, 79013

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра «Будівельне виробництво»

Serhii Braichenko, Національний університет «Львівська політехніка» вул. С. Бандери, 12, м. Львів, Україна, 79013

Кандидат технічних наук, старший викладач

Кафедра «Будівельне виробництво»

Посилання

  1. Sysyn, M., Gerber, U., Kovalchuk, V., Nabochenko, O. (2018). The complex phenomenological model for prediction of inhomogeneous deformations of railway ballast layer after tamping works. Archives of Transport, 47 (3), 91–107. doi: https://doi.org/10.5604/01.3001.0012.6512
  2. Lichtberger, B. (2003). Handbuch Gleis: Unterbau, Oberbau, Instandhaltung, Wirtschaftlichkeit. Hamburg: Tetzlaff Verlag, 562.
  3. Lichtberger, B. (2005). Track Compendium. Eurailpress Tetzlafl-Hestra GmbH & Co. KG, 634.
  4. Gerber, U. (2010). Setzungsverhalten des Schotters. Železniční dopravní cesta. Sborník přednášek. Decin, 117–122.
  5. Gerber, U., Fengler, W. (2010). Setzungsverhalten des Schotters. Eisenbahntechnische Rundschau, 4, 170–175.
  6. Kovalchuk, V., Sysyn, M., Sobolevska, J., Nabochenko, O., Parneta, B., Pentsak, A. (2018). Theoretical study into efficiency of the improved longitudinal profile of frogs at railroad switches. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 4 (1 (94)), 27–36. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2018.139502
  7. Danilenko, E. I., Rybkin, V. V. (2006). Pravyla rozrakhunkiv zaliznychnoi koliyi na mitsnist i stiykist (TsP/0117). Zatverdzheno nakazom Ukrzaliznytsi vid 13.12.2004 r. No. 960 TsZ. Kyiv: Transport Ukrainy, 168.
  8. Esveld, C. (2001). Modern railway track. MRT-Production, 653.
  9. Mishra, M., Odelius, J., Thaduri, A., Nissen, A., Rantatalo, M. (2017). Particle filter-based prognostic approach for railway track geometry. Mechanical Systems and Signal Processing, 96, 226–238. doi: https://doi.org/10.1016/j.ymssp.2017.04.010
  10. Fischer, S. (2017). Breakage test of railway ballast materials with new laboratory method. Periodica Polytechnica Civil Engineering, 61 (4), 794‒802. doi: https://doi.org/10.3311/ppci.8549
  11. Németh, A., Fischer, S. (2018). Investigation of glued insulated rail joints with special fiber-glass reinforced synthetic fishplates using in continuously welded tracks. Pollack Periodica, 13 (2), 77–86. doi: https://doi.org/10.1556/606.2018.13.2.8
  12. Sysyn, M. P., Kovalchuk, V. V Jiang, D. (2018). Performance study of the inertial monitoring method for railway turnouts. International Journal of Rail Transportation, 1–14. doi: https://doi.org/10.1080/23248378.2018.1514282
  13. Nielsen, J. C. O., Li, X. (2018). Railway track geometry degradation due to differential settlement of ballast/subgrade – Numerical prediction by an iterative procedure. Journal of Sound and Vibration, 412, 441–456. doi: https://doi.org/10.1016/j.jsv.2017.10.005
  14. Holtzendorff, K. (2003). Untersuchung des Setzungsverhaltens von Bahnschotter und der Hohllagenentwicklung auf Schotterfahrbahnen. Dissertation. Technische Universität Berlin. Berlin, 130.
  15. Lysyuk, V. S., Sazonov, V. N., Bashkatova, L. V. (2011). Prochnyy i nadezhnyy zheleznodorozhnyy put'. Moscow: IKC «Akademkniga», 589.
  16. Nabochenko, O., Sysyn, M., Gerber, U., Rybkin, V. (2011). Die Instandhaltung der Bettung. Železniční Dopravní Cesta. Děčín, 23–32.
  17. Salajka, V., Smolka, M., Kala, J., Plášek, O. (2017). Dynamical response of railway switches and crossings. MATEC Web of Conferences, 107, 00018. doi: https://doi.org/10.1051/matecconf/201710700018
  18. Kovalchuk, V., Kovalchuk, Y., Sysyn, M., Stankevych, V., Petrenko, O. (2018). Estimation of carrying capacity of metallic corrugated structures of the type Multiplate MP 150 during interaction with backfill soil. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1 (1 (91)), 18–26. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2018.123002
  19. Kassa, E. (2007). Dynamic train-turnout interaction: mathematical modelling, numerical simulation and field testing. Chalmers University of Technology, Göteborg.
  20. Myamlin, S. V. (2002). Modelirovanie dinamiki rel'sovyh ekipazhey. Dnepropetrovsk: Novaya ideologiya, 240.
  21. Met'yuz, D. G., Fink, K. D. (2001). Chislennye metody. Ispol'zovanie MATLAB. Moscow: Izdatel'skiy dom "Vil'yams", 720.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-01-22

Як цитувати

Nabochenko, O., Sysyn, M., Kovalchuk, V., Kovalchuk, Y., Pentsak, A., & Braichenko, S. (2019). Дослідження розладнання геометрії залізничної колії внаслідок нерівномірних осідань баластного шару. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1(7 (97), 50–59. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.154864

Номер

Розділ

Прикладна механіка