Пошук умов настання статичного автобалансування для асиметричного ротора на двох ізотропних пружних опорах

Автор(и)

  • Irina Filimonikhina Центральноукраїнський національний технічний університет пр. Університетський, 8, м. Кропивницький, Україна, 25006, Україна https://orcid.org/0000-0002-1384-6027
  • Viktor Deikun Центральноукраїнський національний технічний університет пр. Університетський, 8, м. Кропивницький, Україна, 25006, Україна https://orcid.org/0000-0001-5420-5878
  • Iryna Ienina Льотна академія Національного авіаційного університету вул. Добровольського, 1, м. Кропивницький, Україна, 25005, Україна https://orcid.org/0000-0002-2122-7808
  • Mareks Mezitis Ризький Технічний університет вул. Калькю, 1, м. Рига, Латвія, LV-1658, Латвія https://orcid.org/0000-0003-0269-7297
  • Vladimir Pirogov Центральноукраїнський національний технічний університет пр. Університетський, 8, м. Кропивницький, Україна, 25006, Україна https://orcid.org/0000-0002-5843-4552
  • Guntis Strautmanis Ризький Технічний університет вул. Калькю, 1, м. Рига, Латвія, LV-1658, Латвія https://orcid.org/0000-0001-8405-939X
  • Sergij Yakimenko Центральноукраїнський національний технічний університет пр. Університетський, 8, м. Кропивницький, Україна, 25006, Україна https://orcid.org/0000-0002-5759-9603

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2020.200428

Ключові слова:

ротор, ізотропна опора, автобалансир, стаціонарний рух, стійкість руху, рівняння усталеного руху

Анотація

Визначено умови настання статичного автобалансування в разі асиметричного ротора на двох ізотропних пружних опорах, що балансується пасивним автобалансиром будь-якого типу. У загальному випадку площина статичної неврівноваженості не збігається з площиною автобалансира.

Застосовано енергетичний метод в припущенні, що маса вантажів автобалансира набагато менше маси ротора.

Встановлено, що статичне балансування ротора автобалансиром будь-якого типу можливе у випадках:

– довгого ротора при обертанні ротора зі швидкостями між першою і другою і над третьою характерними швидкостями;

– сферичного ротора при обертанні ротора зі швидкостями між першою і другою характерними швидкостями;

– короткого ротора на швидкостях, що перевищують деяку характерну швидкість за умови, що автобалансир знаходиться поблизу від центру мас ротора.

Асиметрія ротора збільшує число резонансних швидкостей, але кількість областей настання автобалансування не змінюється.

Неврівноваженість ротора і місце її розташування не впливають на характерні швидкості обертання ротора. Автобалансир в діапазоні швидкостей обертання ротора, що забезпечують автобалансування, прагне максимально зменшити відхилення свого центру від осі обертання ротора. При підході швидкості обертання довгого або сферичного ротора до другої характерної швидкості балансувальної ємності автобалансира перестає вистачати для повного усунення відхилення центру автобалансира від осі обертання ротора.

Отриманий результат узагальнює результати, отримані раніше з застосуванням емпіричного критерію настання автобалансування. Енергетичний метод, на відміну від емпіричного, дозволив оцінити залишкові відхилення поздовжньої осі ротора від осі обертання. Це дозволяє оцінювати запас або розраховувати балансуючу ємність автобалансира.

Тип автобалансира не враховується в таких дослідженнях. Тому отримані результати придатні для автобалансира будь-якого типу, а сам метод придатний для побудови загальної теорії пасивного автобалансування (застосовної для автобалансирів будь-якого типу)

Біографії авторів

Irina Filimonikhina, Центральноукраїнський національний технічний університет пр. Університетський, 8, м. Кропивницький, Україна, 25006

Кандидат фізико-математичних наук, доцент

Кафедра вищої математики та фізики

Viktor Deikun, Центральноукраїнський національний технічний університет пр. Університетський, 8, м. Кропивницький, Україна, 25006

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра сільськогосподарського машинобудування

Iryna Ienina, Льотна академія Національного авіаційного університету вул. Добровольського, 1, м. Кропивницький, Україна, 25005

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра авіаційної техніки

Mareks Mezitis, Ризький Технічний університет вул. Калькю, 1, м. Рига, Латвія, LV-1658

Доктор інженерних наук, професор

Кафедра залізничної автоматики і телематики

Інститут транспорту

Vladimir Pirogov, Центральноукраїнський національний технічний університет пр. Університетський, 8, м. Кропивницький, Україна, 25006

Кандидат фізико-математичних наук, старший викладач

Кафедра деталей машин і прикладної механіки

Guntis Strautmanis, Ризький Технічний університет вул. Калькю, 1, м. Рига, Латвія, LV-1658

Доктор інженерних наук, доцент

Кафедра залізничного транспорту

Sergij Yakimenko, Центральноукраїнський національний технічний університет пр. Університетський, 8, м. Кропивницький, Україна, 25006

Кандидат фізико-математичних наук, доцент, завідувач кафедри

Кафедра вищої математики та фізики

Посилання

  1. Thearle, E. L. (1950). Automatic dynamic balancers (Part 2 – Ring, pendulum, ball balancers). Machine Design, 22 (10), 103–106.
  2. Filimonikhin, G., Olijnichenko, L. (2015). Investigation of the possibility of balancing aerodynamic imbalance of the impeller of the axial fan by correction of masses. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 5 (7 (77)), 30–35. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2015.51195
  3. Chen, H.-W., Zhang, Q. (2017). Design of horizontal axis washing machine with ball balancer and MR dampers. International Journal of Precision Engineering and Manufacturing, 18 (12), 1783–1793. doi: https://doi.org/10.1007/s12541-017-0207-0
  4. Royzman, V., Drach, I., Tkachuk, V., Pilkauskas, K., Čižauskas, G., Šulginas, A. (2019). Operation of Passive Fluid Self-Balancing Device at Resonance Transition Regime. Mechanics, 24 (6), 805–810. doi: https://doi.org/10.5755/j01.mech.24.6.22469
  5. Chen, H.-W., Zhang, Q.-J. (2016). Dynamic Analysis and Design of a Balancer for a Three-Column Centrifuge. Shock and Vibration, 2016, 1–13. doi: https://doi.org/10.1155/2016/7957821
  6. Chao, P. C.-P., Sung, C.-K., Wu, S.-T., Huang, J.-S. (2006). Nonplanar modeling and experimental validation of a spindle–disk system equipped with an automatic balancer system in optical disk drives. Microsystem Technologies, 13 (8-10), 1227–1239. doi: https://doi.org/10.1007/s00542-006-0337-2
  7. Rodrigues, D. J., Champneys, A. R., Friswell, M. I., Wilson, R. E. (2011). Experimental investigation of a single-plane automatic balancing mechanism for a rigid rotor. Journal of Sound and Vibration, 330 (3), 385–403. doi: https://doi.org/10.1016/j.jsv.2010.08.020
  8. Sperling, L., Ryzhik, B., Duckstein, H. (2004). Single-Plain Auto-Balancing of Rigid Rotors. Technische Mechanik, 24 (1), 1–24.
  9. Filimonikhin, G., Filimonikhina, I., Dumenko, K., Lichuk, M. (2016). Empirical criterion for the occurrence of auto-balancing and its application for axisymmetric rotor with a fixed point and isotropic elastic support. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 5 (7 (83)), 11–18. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2016.79970
  10. Gorbenko, A. N., Shmelev, S. Kh. (2018). Necessary Self-Balancing Robustness Conditions for a Two-Bearing Rotor Taking Unbalance Mass into Account. Herald of the Bauman Moscow State Technical University. Series Mechanical Engineering, 5 (122), 36–50. doi: https://doi.org/10.18698/0236-3941-2018-5-36-50
  11. Filimonikhin, G., Filimonikhina, I., Ienina, I., Rahulin, S. (2019). A procedure of studying stationary motions of a rotor with attached bodies (auto-balancer) using a flat model as an example. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3 (7 (99)), 43–52. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.169181
  12. Filimonikhin, G., Filimonikhina, I., Pirogov, V., Rahulin, S., Sadovyi, M., Strautmanis, G. et. al. (2020). Establishing conditions for the occurrence of dynamic auto-balancing in a rotor on two elastic-viscous supports. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1 (7 (103)), 50–57. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2020.192598

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-04-30

Як цитувати

Filimonikhina, I., Deikun, V., Ienina, I., Mezitis, M., Pirogov, V., Strautmanis, G., & Yakimenko, S. (2020). Пошук умов настання статичного автобалансування для асиметричного ротора на двох ізотропних пружних опорах. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2(7 (104), 59–66. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2020.200428

Номер

Розділ

Прикладна механіка