Розробка моделі та технології доступу до документів у науково-освітній діяльності
DOI:
https://doi.org/10.15587/1729-4061.2021.248506Ключові слова:
інформаційні системи, інформаційні ресурси, доступ, документ, розподілений, метаданіАнотація
У роботі розглядаються загальні питання організації доступу до електронних документів в рамках науково-освітньої діяльності.
Великі обсяги вже наявної інформації, її безперервне зростання, неоднорідність зберігання та поширення, відсутність єдиного способу роботи з нею створюють безліч труднощів під час її використання. Усвідомлення цих труднощів, якісні зміни у сфері інформаційних технологій та телекомунікацій призвели до необхідності вирішення проблеми пошуку нових підходів до створення сховищ інформаційних ресурсів, їхньої структури та розробки необхідних для користувачів інструментів. Нині такі підходи називаються "цифровими" або "електронними" бібліотеками.
Згідно з попередньою концепцією, інтелектуальний науково-освітній інтернет-ресурс являє собою доступну через Інтернет інформаційну систему, що забезпечує систематизацію та інтеграцію наукових знань, даних та інформаційних ресурсів в єдиний інформаційний простір, повноцінний та ефективний доступ до них, а також підтримку їхнього використання під час вирішення різних науково-освітніх завдань.
Ще однією проблемою організації ефективного інформаційного забезпечення науково-освітньої діяльності є те, що в силу свого розмаїття і багатовимірності науково-освітні інформаційні ресурси розосереджені на віддалених сторінках багатьох сайтів, а також в розподілених електронних бібліотеках та архівах. Для вирішення цієї проблеми необхідно вирішити задачу об'єднання ресурсів, що відносяться до однієї галузі знань, в єдиний інформаційний простір, а також, що не менш важливо, підтримати їх логічну цілісність. Без вирішення цих двох взаємопов'язаних завдань неможливо вирішити головне завдання – забезпечити всім учасникам науково-освітньої діяльності повноцінний доступ до комплексних інформаційних ресурсів та засобів їхнього аналізу.
Підтримка інформаційних систем у сфері науково-освітньої діяльності є актуальною завдяки постійно існуючій потребі в інформації. Для задоволення цієї потреби необхідна організація доступу до різних ресурсів.
Спонсор дослідження
- This research has been funded by the Science Committee of the Ministry of Education and Science of the Republic of Kazakhstan (Grant No. AP09057872)
Посилання
- Khamdamov, U., Abdullayev, A., Elov, J., Sultanov, D. (2020). Conceptual Model of the Education Management Information System for Higher Education Institutions. International Journal of Advanced Trends in Computer Science and Engineering, 9 (5), 7295–7300. doi: https://doi.org/10.30534/ijatcse/2020/59952020
- Molnár, B., Benczúr, A. (2015). Modeling information systems from the viewpoint of active documents. Vietnam Journal of Computer Science, 2 (4), 229–241. doi: https://doi.org/10.1007/s40595-015-0046-9
- Fedotov, A. M., Abdelieva, M. N., Baidavletov, A. T., Bapanov, A. A. Sambetbayeva, M. A., Fedotova, O. A. (2015). Conceptual model of scientific and educational information system. Vestnik Novosibirskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya: Informatsionnye tekhnologii, 13 (3), 52–67. Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/kontseptualnaya-model-nauchno-obrazovatelnoy-informatsionnoy-sistemy
- Sandugash, S., Jamalbek, T., Madina, S., Akbota, Y., Ainur, A. (2021). Building a Standard Model of an Information System for Working with Documents on Scientific and Educational Activities. International Journal of Advanced Computer Science and Applications, 12 (9). doi: https://doi.org/10.14569/ijacsa.2021.0120951
- Podkorytova, N. I., Lakizo, I. G., Artemyeva, E. B. (2020). Scientific libraries in the structure of Novosibirsk Scientific-Educational Complex. Scientific and Technical Libraries, 1 (9), 61–77. doi: https://doi.org/10.33186/1027-3689-2020-9-61-77
- Makeeva, O. V. (2020). New approach to building a competency model for library professionals. Proceedings of SPSTL SB RAS, 1, 71–77. doi: https://doi.org/10.20913/2618-7515-2020-1-71-77
- Tsvetkova, V. A., Mokhnacheva, I. V., Rodionov, I. I. (2020). Scientific libraries in the information infrastructure of Russia. Vzaimovliyanie informatsionno-bibliotechnoy sredy i obschestvennyh nauk, 61–77. Available at: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=44058881
- Serikbayeva, S., Tussupov, J., Sambetbayeva, M., Muratova, G., Makhanov, M., Borankulova, G., Yerimbetova, A. (2021). Development of queries using the Z39.50 protocol in distributed information systems to support scientific and educational activities. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 5 (2 (113)), 66–79. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2021.239540
- Shokin, Y. I., Fedotov, A. M., Zhizhimov, O. L. (2015). Technologies for designing of distributed information systems to support research. Vychislitel'nye tekhnologii, 20 (5), 251–274. Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/tehnologii-sozdaniya-raspredelennyh-informatsionnyh-sistem-dlya-podderzhki-nauchnyh-issledovaniy
- Zhyzhymov, O. L., Fedotov, A. M., Fedotova, O. A. (2012). Building a generic model of information system for working with documents on the scientific heritage. Vestnik Novosibirskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya: Informatsionnye tekhnologii, 10 (3), 5–14. Available at: https://nsu.ru/xmlui/bitstream/handle/nsu/236/01.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Fedotov, A. M., Barakhnin, V. B., Zhizhimov, O. L., Fedotova, O. A. (2014). A model of information system to support scientific and educational activities. Vestnik Novosibirskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya: Informatsionnye tekhnologii, 12 (1), 89–101. Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/model-informatsionnoy-sistemy-dlya-podderzhki-nauchno-pedagogicheskoy-deyatelnosti
- Sadirmekova Zh. B., Sambetbayeva, M. A. (2020). Development of technology for extracting metadata from documents during the integration of information systems. Science and Innovative Technologies, 1 (4), 209–214. doi: https://doi.org/10.33942/sit.nes004
- Zagorulko, G. B. (2016). Development of ontology for intelligent scientific internet resource decision-making support in weakly formalized domains. Ontology of designing, 6 (4 (22)), 485–500. Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/razrabotka-ontologii-dlya-internet-resursa-podderzhki-prinyatiya-resheniy-v-slaboformalizovannyh-oblastyah
- Borovikova, O. I., Zagorulko, G. B., Zagorulko, Y. A., Shestakov, V. K. (2017). Use of patterns for the development of the ontology for the information-analytical internet resource "decision support". Informatsionnye i matematicheskie tekhnologii v nauke i upravlenii, 3 (7), 144–156. Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/ispolzovanie-patternov-dlya-razrabotki-ontologii-informatsionno-analiticheskogo-internet-resursa-podderzhka-prinyatiya-resheniy
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Sandugash Serikbayeva, Jamalbek Tussupov, Madina Sambetbayeva, Aigerim Yerimbetova, Zhanna Sadirmekova, Aigul Tungatarova, Ardak Batyrkhanov, Alma Zakirova
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Закріплення та умови передачі авторських прав (ідентифікація авторства) здійснюється у Ліцензійному договорі. Зокрема, автори залишають за собою право на авторство свого рукопису та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому вони мають право укладати самостійно додаткові угоди, що стосуються неексклюзивного поширення роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом, але за умови збереження посилання на першу публікацію статті в цьому журналі.
Ліцензійний договір – це документ, в якому автор гарантує, що володіє усіма авторськими правами на твір (рукопис, статтю, тощо).
Автори, підписуючи Ліцензійний договір з ПП «ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР», мають усі права на подальше використання свого твору за умови посилання на наше видання, в якому твір опублікований. Відповідно до умов Ліцензійного договору, Видавець ПП «ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР» не забирає ваші авторські права та отримує від авторів дозвіл на використання та розповсюдження публікації через світові наукові ресурси (власні електронні ресурси, наукометричні бази даних, репозитарії, бібліотеки тощо).
За відсутності підписаного Ліцензійного договору або за відсутністю вказаних в цьому договорі ідентифікаторів, що дають змогу ідентифікувати особу автора, редакція не має права працювати з рукописом.
Важливо пам’ятати, що існує і інший тип угоди між авторами та видавцями – коли авторські права передаються від авторів до видавця. В такому разі автори втрачають права власності на свій твір та не можуть його використовувати в будь-який спосіб.