Удосконалення методу ліквідації розливів небезпечних речовин шляхом використання «Універсального сорбційного полотна»
DOI:
https://doi.org/10.15587/1729-4061.2022.263583Ключові слова:
екологічні технології, небезпечні вантажі, локалізація аварій, ліквідація аварій, карбонізація, універсальне сорбційне полотноАнотація
З метою підвищення ефективності та впровадження принципів ресурсосбереження під час ліквідації аварійних розливів небезпечних вантажів при перевезенні їх залізничним транспортом, запропоновано пропозиції щодо удосконалення методу локалізації та ліквідації емісій небезпечних речовин з використанням «Універсального сорбційного полотна» («USS»)
Описано специфіку локалізації місця аварійної емісії та принципи ліквідації на основі сорбційних технологій з використанням «USS».
Для виготовлення «USS» було розроблено спеціальне устаткування (карбонізатор), що забезпечує ефективну карбонізацію сировини із рослинних відходів при достатньо низьких температурах ≤500 °С. За допомогою карбонізатора отримано універсальний сорбент, що надалі використовується для виготовлення «USS». Загальний час карбонізації зразків рослинних відходів не перевищував 60 хвилин. Отриманий в процесі карбонізації універсальний сорбент розміщували у тканинній матриці для виготовлення сорбційних полотен «USS».
Описано стандартизовані методики проведення експериментів. Дослідження адсорбційних характеристик запропонованого «USS» за різними модельними розчинами (Бензин А-95, 25 % розчин аміачної води та 15 % розчин перекису водню), підтверджують його універсальність та ефективність, ступінь очищення сягає 92 %.
Запропоновано використання окремих типів вагонів для перевезення «USS» у складі вантажного потягу, що підкріплюється відповідними динамічними показникам. Надано рекомендації щодо регенерації або утилізації відпрацьованого полотна «USS».
Розроблені пропозиції щодо удосконалення методу ліквідації аварійної емісії з використанням «Універсального сорбційного полотна» («USS») дозволяють мінімізувати негативні наслідки аварійних розливів рідких вантажів різних класів небезпеки та зменшити витрати часу на ліквідаційні заходи. Зазначені переваги забезпечують конкурентоспроможність та рентабельність запропонованої технології
Посилання
- «Elektrovazhmash» zmozhe vziaty uchast v onovlenni rukhomoho skladu «Ukrzaliznytsi». Kharkivska oblasna viiskova administratsiya. Available at: https://kharkivoda.gov.ua/news/108760
- Elagin, Y. V., Hlushchenko, Y. V., Tsapko, L. V. (2018).State and replenishment of the rolling stock in conditions of Ukrzaliznytsia reform. The bulletin of transport and industry economics, 64, 209–216. doi: https://doi.org/10.18664/338.47:338.45.v0i64.149571
- Lövétei, I., Kővári, B., Bécsi, T., Aradi, S. (2022). Environment Representations of Railway Infrastructure for Reinforcement Learning-Based Traffic Control. Applied Sciences, 12 (9), 4465. doi: https://doi.org/10.3390/app12094465
- Kurbangaleeva, M. (2022). Improvement of Emergency Oil Spill Management Technology. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 988 (2), 022008. doi: https://doi.org/10.1088/1755-1315/988/2/022008
- Zelenko, J., Kalimbet, M. (2021). Production of the sorption sheet from composite materials as a liquidation agent for spill response of hazardous materials on transport. Collection of Scientific Works of the State University of Infrastructure and Technologies Series “Transport Systems and Technologies”, 1 (38), 24–35. doi: https://doi.org/10.32703/2617-9040-2021-38-24-3
- Murray, M. L., Poulsen, S. M., Murray, B. R. (2020). Decontaminating Terrestrial Oil Spills: A Comparative Assessment of Dog Fur, Human Hair, Peat Moss and Polypropylene Sorbents. Environments, 7 (7), 52. doi: https://doi.org/10.3390/environments7070052
- Tabakaev, R. B., Astafev, A. V., Ivashutenko, A. S., Yazykov, N. A., Zavorin, A. S. (2021). Changes in thermophysical characteristics of biomass with different mineralization amount during its slow pyrolysis. Izvestiya Tomskogo politekhnicheskogo universiteta. Inzhiniring georesursov, 332 (3), 74–84. Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/izmenenie-teplofizicheskih-harakteristik-biomassy-s-razlichnoy-doley-mineralizatsii-v-protsesse-medlennogo-piroliza
- Brown, R. A., Kercher, A. K., Nguyen, T. H., Nagle, D. C., Ball, W. P. (2006). Production and characterization of synthetic wood chars for use as surrogates for natural sorbents. Organic Geochemistry, 37 (3), 321–333. doi: https://doi.org/10.1016/j.orggeochem.2005.10.008
- Valeev, I. A., Gazizov, R. A. (2015). Razrabotka promyshlennoy ustanovki dlya polucheniya syr'ya, ispol'zuemogo v proizvodstve sorbenta meditsinskogo naznacheniya. Vestnik tekhnologicheskogo universiteta, 18 (15), 56–59. Available at: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=24296313
- Bulauka, Y. A., Mayorava, K. I., Ayoub, Z. (2018). Emergency sorbents for oil and petroleum product spills based on vegetable raw materials. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 451, 012218. doi: https://doi.org/10.1088/1757-899x/451/1/012218
- Osokin, V. M., Somin, V. M. (2013). Issledovaniya po polucheniyu novykh sorbentov iz rastitel'nogo syr'ya dlya ochistki vody. Polzunovskiy vestnik, 1, 280–282. Available at: https://journal.altstu.ru/media/f/old2/pv2013_01/pdf/280osokin.pdf
- Davydova, S. L. (2004). Neft' i nefteprodukty v okruzhayuschey srede. Moscow: Izd-vo RUDN, 163.
- Glazkova E. A. (2003). Novyy sinteticheskiy sorbtsionniy material. Khimiya nefti i gaza. Tomks: IOA SO RAN, 592.
- Anurov, S. A., Anurova, T. V., Klushin, V. N. i dr. (2011). Poluchenie uglerodnykh adsorbentov iz rastitel'nykh otkhodov. Karbonizatsiya syr'ya. Elektronniy nauchniy zhurnal «Issledovano v Rossii».
- Khokhlov, A., Khokhlova, L. (2021). Development of biocarbon sorbent from corn waste with increased destructive activity in relation to oil. Technology Audit and Production Reserves, 4 (3 (60)), 21–26. doi: https://doi.org/10.15587/2706-5448.2021.238342
- Borghetti, F., Malavasi, G. (2016). Road accessibility model to the rail network in emergency conditions. Journal of Rail Transport Planning & Management, 6 (3), 237–254. doi: https://doi.org/10.1016/j.jrtpm.2016.10.001
- Conca, A., Ridella, C., Sapori, E. (2016). A Risk Assessment for Road Transportation of Dangerous Goods: A Routing Solution. Transportation Research Procedia, 14, 2890–2899. doi: https://doi.org/10.1016/j.trpro.2016.05.407
- Šolc, M., Hovanec, M. (2015). The Importance of Dangerous Goods Transport by Rail. Naše More, 62 (3), 181–186. doi: https://doi.org/10.17818/nm/2015/si17
- Soroka, M. L., Yaryshkina, L. A. (2012). Technology for the oil spills clean-up which provides preliminary accumulation of sorbents into the area of emergence and localization oil spills. Science and Transport Progress, 42 (12), 45–55. Available at: http://stp.diit.edu.ua/article/view/9275/8035
- Tkan' fil'troval'naya TGF-8 (56035). Available at: https://epicentrk.ua/shop/tkan-filtrovalnaya-tgf-8-56035.html?ssh=revenue&gclid=Cj0KCQiAkuP9BRCkARIsAKGLE8V7AXF7PBIj8iYH0ZnXM7_ldMfHy3o5zovisrBvI-x65f3RwcRSZegaAp0WEALw_wcB
- MVV No. 081/12-0116-03. Grunty. Metodyka vykonannia vymiriuvan masovoi chastky naftoproduktiv hravimetrychnym metodom. Available at: http://online.budstandart.com/ua/catalog/doc-page?id_doc=76437
- Zelenko, Yu. Myamlin, S., Sandovskiy, M. (2014). Scientific foundation of management of the environmental safety of oil product turnover in railway transport. Dnipropetrovsk: Lithographer Publ, 332.
- Zelenko, Yu. (2010). The new technology of liquidation of Transport Accidents Involving Oil Products. Journal of Transport Problems, 5 (1), 83–89.
- Zelenko, Yu. (2010). Developing the actions on the mitigation of the environmental consequences of the transport oil-product accidents. Dnipro, 192.
- Zelenko, Yu. (2010). The scientific basis of the environmentally safe transportation technology and using the oil-products in the rail sector. Dnipro, 242.
- Soroka, M. L., Zelenko, Yu. V., Yaryshkina, L. O. (2012). Doslidzhennia ekspluatatsiynykh vlastyvostei sorbentu dlia likvidatsiyi avariynykh i tekhnolohichnykh emisiy naftoproduktiv ta vuhlevodniv na transporti. Visnyk NUK imeni admirala Makarova, 3, 233–237. Available at: http://eadnurt.diit.edu.ua/bitstream/123456789/10131/1/Soroka_NUK_2012.pdf
- Kombinovani vahony modelei 19-795 ta 19-795-01. Available at: https://www.kvsz.com/index.php/ua/produktsiya/vantazhne-vagonobuduvannya/vagoni-khoperi/item/1957-kombinovani-vahony-modelei-19-795-i-19-795-01
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Yuliya Zelenko, Nicolay Calimbet
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Закріплення та умови передачі авторських прав (ідентифікація авторства) здійснюється у Ліцензійному договорі. Зокрема, автори залишають за собою право на авторство свого рукопису та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому вони мають право укладати самостійно додаткові угоди, що стосуються неексклюзивного поширення роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом, але за умови збереження посилання на першу публікацію статті в цьому журналі.
Ліцензійний договір – це документ, в якому автор гарантує, що володіє усіма авторськими правами на твір (рукопис, статтю, тощо).
Автори, підписуючи Ліцензійний договір з ПП «ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР», мають усі права на подальше використання свого твору за умови посилання на наше видання, в якому твір опублікований. Відповідно до умов Ліцензійного договору, Видавець ПП «ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР» не забирає ваші авторські права та отримує від авторів дозвіл на використання та розповсюдження публікації через світові наукові ресурси (власні електронні ресурси, наукометричні бази даних, репозитарії, бібліотеки тощо).
За відсутності підписаного Ліцензійного договору або за відсутністю вказаних в цьому договорі ідентифікаторів, що дають змогу ідентифікувати особу автора, редакція не має права працювати з рукописом.
Важливо пам’ятати, що існує і інший тип угоди між авторами та видавцями – коли авторські права передаються від авторів до видавця. В такому разі автори втрачають права власності на свій твір та не можуть його використовувати в будь-який спосіб.