Розробка методу оцінки запиленості повітря у головному обтічнику ракети-носія

Автор(и)

  • Микола Миколайович Біляєв Український державний університет науки і технологій, Україна https://orcid.org/0000-0002-1531-7882
  • Вікторія Віталіївна Біляєва Дніпровський національний університет імені О. Гончара, Україна https://orcid.org/0000-0003-2399-3124
  • Тетяна Іванівна Русакова Дніпровський національний університет імені О. Гончара, Україна https://orcid.org/0000-0001-5526-3578
  • Віталій Анатолійович Козачина Український державний університет науки і технологій, Україна https://orcid.org/0000-0002-6894-5532
  • Олександр Вікторович Берлов Придніпровська державна академія будівництва та архітектури, Україна https://orcid.org/0000-0002-7442-0548
  • Павло Володимирович Семененко Державне підприємство «Конструкторське бюро «Південне» ім. М. К. Янгеля», Україна https://orcid.org/0000-0003-0447-5591
  • Валерія Вячеславівна Козачина Український державний університет науки і технологій, Україна https://orcid.org/0000-0002-7433-7306
  • Юлія Володимирівна Бразалук Дніпровський національний університет імені О. Гончара, Україна https://orcid.org/0000-0001-6448-8525
  • Вікторія Юріївна Клим Університет митної справи та фінансів, Україна https://orcid.org/0000-0002-5887-1955
  • Лариса Гаврилівна Татарко Український державний хіміко-технологічний університет, Україна https://orcid.org/0000-0002-2080-6090

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2022.266013

Ключові слова:

пилове забруднення, супутник, термостатування, головний обтічник, чисельна модель, обчислювальний експеримент

Анотація

Об’єктом дослідження є процес термостатування головного обтічника зі супутником на етапі передстартової підготовки ракети-носія. При термостатуванні необхідно спрогнозувати ризик пилового забруднення поверхні супутника. В даний час відсутні нормативні методи розв’язку цієї задачі. Запропоновано чисельну модель, що дозволяє оперативно спрогнозувати динаміку забруднення будь-якої поверхні супутника.

Розроблено чисельну модель для аналізу зон пилового забруднення повітря в головному обтічнику ракети-носія при термостатуванні. Новизна моделі полягає у використанні рівняння Лапласа для потенціалу швидкості, на базі якого здійснюється розв’язок задачі аеродинаміки, а саме, визначається швидкість потоку в головному обтічнику. Це дає можливість значно скоротити комп’ютерний час на отримання результатів обчислювального експерименту. На базі розробленої моделі проведено обчислювальний експеримент для часок пилу діаметром 6мкм, що потрапляють в головний обтичник при термостатування. Результати проведених досліджень показали, що на формування областей пилового забруднення повітря біля супутника впливають геометрична форма супутника, яка впливає на формування нерівномірного поля швидкості повітря в головному обтічнику та організація подачі повітря у головний обтічник.

Розрахунки виконуються протягом декількох секунд, що дозволяє протягом робочого дня провести комплекс досліджень по раціональному вибору організації повітрообміну головного обтічника при його термостатуванні. Розроблена чисельна модель може бути використана в проєктних організаціях для наукового обґрунтування режиму термостатування головного обтічника з врахуванням особливостей розташованого в ньому супутника

Біографії авторів

Микола Миколайович Біляєв, Український державний університет науки і технологій

Доктор технічних наук, професор

Кафедра «Гідравліка та водопостачання»

Вікторія Віталіївна Біляєва, Дніпровський національний університет імені О. Гончара

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра «Аерогідромеханіка та енергомасоперенос»

Тетяна Іванівна Русакова, Дніпровський національний університет імені О. Гончара

Доктор технічних наук, професор

Кафедра «Безпека життєдіяльності»

Віталій Анатолійович Козачина, Український державний університет науки і технологій

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра «Гідравліка та водопостачання»

Олександр Вікторович Берлов, Придніпровська державна академія будівництва та архітектури

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра «Безпека життєдіяльності»

Павло Володимирович Семененко, Державне підприємство «Конструкторське бюро «Південне» ім. М. К. Янгеля»

Кандидат технічних наук

Валерія Вячеславівна Козачина, Український державний університет науки і технологій

Кафедра «Гідравліка та водопостачання»

Юлія Володимирівна Бразалук, Дніпровський національний університет імені О. Гончара

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра «Аерогідромеханіка та енергомасоперенос»

Вікторія Юріївна Клим, Університет митної справи та фінансів

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра кібербезпеки та інформаційних технологій

Лариса Гаврилівна Татарко, Український державний хіміко-технологічний університет

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра енергетики

Посилання

  1. Kashanov, A. E., Degtyarev, A. V., Gladkiy, E. G., Baranov, E. Yu. (2012). Otsenka tekhnicheskikh riskov pri puske rakety-nositelya «DNEPR». Aviatsionno- kosmicheskaya tekhnika i tekhnologiya, 5 (92), 113–117.
  2. LM-3A Series Launch Vehicle User’s Manual (2011). Available at: http://www.cgwic.com/launchservices/Download/manual/LM-3A%20Series%20Launch%20Vehicles%20User's%20Manual%20Issue%202011.pdf
  3. Compartment venting (1970). NASA-SP-8060. NASA, 31. Available at: https://ntrs.nasa.gov/citations/19710018690
  4. ISO 14644-1:2015. Cleanrooms and associated controlled environments. Part 1: Classification of air cleanliness by particle concentration. Cleanrooms and associated controlled environments (2015). Available at: https://zoser.com.co/wp-content/uploads/2015/10/ISO%2014644-1%20Version%202015.pdf
  5. Falcon User’s Guide (2021). Space Exploration Technologies Corp. Available at: https://www.spacex.com/media/falcon-users-guide-2021-09.pdf
  6. Ariane 5: User’s Manual (2016). Arianespace. Available at: https://www.arianespace.com/wp-content/uploads/2011/07/Ariane5_Users-Manual_October2016.pdf
  7. Timoshenko, V. I., Agarkov, A. V., Moshnenko, Yu. I., Sirenko, V. N., Knyshenko, Yu. V., Lyashenko, Yu. G. (1999). Problemy termostatirovaniya i obespecheniya sokhrannosti kosmicheskogo apparata v period predstartovoy podgotovki i pri vyvedenii na orbitu. Kosmichna nauka i tekhnolohiya, 5 (5/6), 56–64. Available at: https://www.mao.kiev.ua/biblio/jscans/knit/1999-05/knit-1999-05-5-6-09-timoshenko.pdf
  8. Lazuchenkov, D. N., Pis'mennyy, N. I., Tokmak, N. A. (2006) Priblizhennaya otsenka zagryazneniya poverkhnostey KA pri termostatirovanii kosmicheskoy golovnoy chasti rakety-nositelya vozdukhom. Tekhnicheskaya mekhanika, 2, 100–105.
  9. Tribble, A. C., Boyadjan, B., Davis, J. et al. (1996). Contamination Control Engineering Design Guidelines the Aerospace Community. NASA. Available at: https://ntrs.nasa.gov/api/citations/19960044619/downloads/19960044619.pdf
  10. Bulavka, S. S. (2021). Experimental results of an advanced thermostat system the air of launch vehicles. Naukovi notatki, 71, 9–15. Available at: https://eforum.lntu.edu.ua/index.php/naukovi_notatky/article/view/564/556
  11. Nallasamy, R., Kandula, M., Duncil, L., Schallhorn, P. (2008). Three-Dimensional Flowfield in the Scaled Payload/Fairing Model of an Expendable Launch Vehicle. 38th Fluid Dynamics Conference and Exhibit. doi: https://doi.org/10.2514/6.2008-4302
  12. Mehta, R. C. (2017). Analysis of payload compartment venting of satellite launch vehicle. Advances in Aircraft and Spacecraft Science, 4 (4), 437–448. doi: https://doi.org/10.12989/aas.2017.4.4.437
  13. Semenenko, V., Semenenko, P. (2013). The investigation of pressure gradients in a nonhermetic vessel. Scientific Proceedings XXI International Scientific-Technical Conference «trans & MOTAUTO ’13», 56‒58. Available at: https://cutt.ly/kVbZGU5
  14. Davydov, S., Semenenko, P. (2017). Development and application of the method for positioning drainage devices in the head fairing. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 4 (7 (88)), 17–24. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2017.108450
  15. Martin, P. J., Velzer, P. V. (2014). Performing a launch depressurization test on an inflatable space habitat. Jet Propulsion Laboratory, California Institute of Technology. Available at: https://trs.jpl.nasa.gov/bitstream/handle/2014/45653/14-4003_A1b.pdf?sequence=1
  16. Suliga, A., Ergincan, O., Rampini, R. (2021). Modeling of Spacecraft Outgassed Contamination Levels by Thermogravimetric Analysis. Journal of Spacecraft and Rockets, 58 (4), 1010–1016. doi: https://doi.org/10.2514/1.a35020
  17. Vanhove, E., Tondu, T., Roussel, J. F., Faye, D., Guigue, P. (2016). In Situ Real-Time Quantitative and Qualitative Monitoring of Molecular Contamination. Journal of Spacecraft and Rockets, 53 (6), 1166–1171. doi: https://doi.org/10.2514/1.a33505
  18. Groves, C. E., Ilie, M., Schallhorn, P. (2014). Computational Fluid Dynamics Uncertainty Analysis for Payload Fairing Spacecraft Environmental Control Systems. 52nd Aerospace Sciences Meeting. doi: https://doi.org/10.2514/6.2014-0440
  19. Lou, Y.-Y., Cai, B.-Y., Li, Y.-Z., Li, J.-X., Li, E.-H. (2020). Numerical Simulation of the Air Cooling System for Scientific Payload Rack on a Space Station. Energies, 13 (22), 6145. doi: https://doi.org/10.3390/en13226145
  20. Zgurovskiy, M. Z., Skopetskiy, V. V., Khrusch, V. K., Belyaev, N. N. (1997). Chislennoe modelirovanie rasprostraneniya zagryazneniya v okruzhayuschey srede. Kyiv: Naukova dumka, 368.
  21. Samarskiy, A. A. (1983). Teoriya differentsial'nykh skhem. Moscow: Nauka.
Розробка методу оцінки запиленості повітря у головному обтічнику ракети-носія

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-10-30

Як цитувати

Біляєв, М. М., Біляєва, В. В., Русакова, Т. І., Козачина, В. А., Берлов, О. В., Семененко, П. В., Козачина, В. В., Бразалук, Ю. В., Клим, В. Ю., & Татарко, Л. Г. (2022). Розробка методу оцінки запиленості повітря у головному обтічнику ракети-носія. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 5(1 (119), 17–25. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2022.266013

Номер

Розділ

Виробничо-технологічні системи