Визначення можливостей застосування теоретичних засад ситуаційного управління ризиками в системі безпеки авіації
DOI:
https://doi.org/10.15587/1729-4061.2023.294763Ключові слова:
управління ризиками, безпека авіації, ситуаційне управління, фреймова структура, технологія драми, людський фактор, ядерна мова, область прийнятного ризику, реактивний, проактивний, прогнозний методи управлінняАнотація
Безпека авіації є одним із основних критеріїв її сталого розвитку. Об’єктом дослідження є управління ризиками безпеки, яке виступає основним інструментом системи управління безпеки авіації. Проблемою, яка потребує подальшого вирішення, є удосконалення методів авіаційного ризик менеджменту у воєнних, форс-мажорних та кризових умовах, а також в умовах невизначеності, коли є мінімум часу для прийняття єдиного вірного рішення. Теоретичною основою для створення систем прийняття рішень може бути обрана теорія ситуаційного управління. Розвиток спеціальних мов для опису ситуації, що виникає на об'єкті управління, а також в його системі управління, дозволяє коректно представляти моделі об'єктів управління та еволюцію знань про них. В роботі вирішується завдання побудови моделі об'єкта управління, що враховує максимальну кількість його ознак, придатної для реалізації. З метою представлення об’єкту управління на основі методу експертних оцінок розраховано вагові коефіцієнти ймовірностей характеристик ризику і значення вагових коефіцієнтів ступенів тяжкості, побудовано матрицю показників оцінки ризиків та розроблено критерії оцінки ризику. На основі проведених обчислень конкретизовані загальні підходи управлінням ризиками безпеки авіації. В роботі розроблений “драматек-сценарій” епізоду управління ризиками безпеки авіації, який включає в себе стадії епізоду, зміст необхідних дій, відповідні стадії управління ризиками безпеки авіації і відповідне ним управління ризиками безпеки авіації. Зміст самого управління заключається в недопущенні переходу з зони прийнятного ризику в зону допустимого та із зони допустимого ризику в зону неприйнятного ризику, а також здійснення заходів стимулюючих перехід з зони неприйнятного в зону допустимого ризику та із зони допустимого в зону прийнятного ризику
Посилання
- Kharazishvili, Y., Kwilinski, A., Bugayko, D., Hryhorak, M., Butorina, V., Yashchyshyna, I. (2022). Strategic Scenarios of the Post-War Recovery of the Aviation Transport Sustainable Development: The Case of Ukraine. Virtual Economics, 5 (3), 7–30. doi: https://doi.org/10.34021/ve.2022.05.03(1)
- Mendes, N., Geraldo Vidal Vieira, J., Patrícia Mano, A. (2022). Risk management in aviation maintenance: A systematic literature review. Safety Science, 153, 105810. doi: https://doi.org/10.1016/j.ssci.2022.105810
- Patriarca, R., Di Gravio, G., Cioponea, R., Licu, A. (2019). Safety intelligence: Incremental proactive risk management for holistic aviation safety performance. Safety Science, 118, 551–567. doi: https://doi.org/10.1016/j.ssci.2019.05.040
- Yang, C., Huang, C. (2023). Natural Language Processing (NLP) in Aviation Safety: Systematic Review of Research and Outlook into the Future. Aerospace, 10 (7), 600. doi: https://doi.org/10.3390/aerospace10070600
- Bendak, S., Rashid, H. S. J. (2020). Fatigue in aviation: A systematic review of the literature. International Journal of Industrial Ergonomics, 76, 102928. doi: https://doi.org/10.1016/j.ergon.2020.102928
- Li, C., Sun, R., Pan, X. (2023). Takeoff runway overrun risk assessment in aviation safety based on human pilot behavioral characteristics from real flight data. Safety Science, 158, 105992. doi: https://doi.org/10.1016/j.ssci.2022.105992
- Wu, Y., Zhang, S., Zhang, X., Lu, Y., Xiong, Z. (2023). Analysis on coupling dynamic effect of human errors in aviation safety. Accident Analysis & Prevention, 192, 107277. doi: https://doi.org/10.1016/j.aap.2023.107277
- Zhang, X., Mahadevan, S. (2021). Bayesian network modeling of accident investigation reports for aviation safety assessment. Reliability Engineering & System Safety, 209, 107371. doi: https://doi.org/10.1016/j.ress.2020.107371
- Zhang, X., Mahadevan, S. (2019). Ensemble machine learning models for aviation incident risk prediction. Decision Support Systems, 116, 48–63. doi: https://doi.org/10.1016/j.dss.2018.10.009
- Hamza, M. H., Polichshuk, R., Lee, H., Parker, P., Campbell, A., Chattopadhyay, A. (2022). Aircraft post-upset flight risk region prediction for aviation safety management. Advanced Engineering Informatics, 54, 101804. doi: https://doi.org/10.1016/j.aei.2022.101804
- Christensen, O., Goh, S. S. (2021). Explicit construction of frames and pairs of dual frames on locally compact abelian groups. Sampling Theory, Signal Processing, and Data Analysis, 19 (1). doi: https://doi.org/10.1007/s43670-021-00004-4
- Sanjitha, R., Thankachan, B. (2024). Aggregation operators on multiple sets and its application in decision-making problems. Global and Stochastic Analysis, 11 (1), 81–94.
- Massit, H., Rossafi, M., Park, C. (2023). Some relations between continuous generalized frames. Afrika Matematika, 35 (1). doi: https://doi.org/10.1007/s13370-023-01157-2
- Pospelov, D. A. (1991). Situational Control: Theory and Practice. Battelle Memorial Institute, 344.
- Doc 9859. Safety Management Manual. International Civil Aviation Organization. Available at: https://skybrary.aero/sites/default/files/bookshelf/5863.pdf
- Leshchynskyi, O. L., Shkolnyi, O. V. (2005). Ekonomichnyi ryzyk ta metody yoho vymiriuvannia. Kyiv: Delta, 112.
- Visual Glide Slope Indicators. Available at: https://www.cfinotebook.net/notebook/aircraft-operations/terminal/visual-glide-slope-indicators
- Minsky, M. (1974). A Framework for Representing Knowledge. Available at: https://courses.media.mit.edu/2004spring/mas966/Minsky%201974%20Framework%20for%20knowledge.pdf
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Dmytro Bugayko, Oleksandr Ponomarenko, Nataliya Sokolova, Oleg Leshchinsky
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Закріплення та умови передачі авторських прав (ідентифікація авторства) здійснюється у Ліцензійному договорі. Зокрема, автори залишають за собою право на авторство свого рукопису та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому вони мають право укладати самостійно додаткові угоди, що стосуються неексклюзивного поширення роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом, але за умови збереження посилання на першу публікацію статті в цьому журналі.
Ліцензійний договір – це документ, в якому автор гарантує, що володіє усіма авторськими правами на твір (рукопис, статтю, тощо).
Автори, підписуючи Ліцензійний договір з ПП «ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР», мають усі права на подальше використання свого твору за умови посилання на наше видання, в якому твір опублікований. Відповідно до умов Ліцензійного договору, Видавець ПП «ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР» не забирає ваші авторські права та отримує від авторів дозвіл на використання та розповсюдження публікації через світові наукові ресурси (власні електронні ресурси, наукометричні бази даних, репозитарії, бібліотеки тощо).
За відсутності підписаного Ліцензійного договору або за відсутністю вказаних в цьому договорі ідентифікаторів, що дають змогу ідентифікувати особу автора, редакція не має права працювати з рукописом.
Важливо пам’ятати, що існує і інший тип угоди між авторами та видавцями – коли авторські права передаються від авторів до видавця. В такому разі автори втрачають права власності на свій твір та не можуть його використовувати в будь-який спосіб.