Розробка нейромережевого підходу для управління ризиками при діагностиці технічного стану гелікоптерів

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2024.312345

Ключові слова:

двигун гелікоптера, цифровий двійник (ЦД), управління ризиками, нейронна мережа, імітаційна модель

Анотація

Об’єктом дослідження є якість технічного обслуговування гелікоптерів на основі цифрових засобів діагностики. Для забезпечення необхідної якості запропоновані моделі кількісної оцінки ризиків для системи поглибленої та експрес-діагностики газотурбінних двигунів гелікоптерів у нейромережевому середовищі. Оцінка ефективності діагностики ґрунтується на аналізі ймовірних ризиків контролю за середньоквадратичними відхиленнями, що відрізняє запропонований підхід від традиційного. Розглянуто два режими діагностики: експрес-діагностика на прикладі вібродіагностики та поглиблена діагностика, що включає як вібродіагностику, так і пірометричний контроль. Дані методи діагностики дозволяють реалізувати систему віддаленого моніторингу на авіаремонтних підприємствах, що суттєво знижує трудомісткість технічного обслуговування. В результаті було встановлено, що контрольні ризики залежать не тільки від метрологічного рівня засобів вимірювань, а й від сукупності статистичної природи засобів контролю в складі їх систем за такими характеристиками: статистичні параметри контрольованого показника, закони розподілу та значення похибки засобів вимірювань, а також похибка контрольних нормативів (допусків). У процесі моделювання ризики оцінювалися як функція відношення похибок засобів вимірювань до похибки контрольованого параметра за різних значень нормативу (допуску). Такий підхід дозволить на практиці створити більш ефективну систему моніторингу та збору статистичної інформації про експлуатаційну надійність двигуна гелікоптера Мі-8, де якість контролю прогнозується більшою мірою на основі метрологічних показників засобів та методів вимірювань

Біографії авторів

Kayrat Koshekov, Civil Aviation Academy

Doctor of Technical Science, Professor

Department of Science

Ildar Pirmanov, Civil Aviation Academy

Master, PhD Student

Department of Science

Saltanat Kenbeilova, Civil Aviation Academy

PhD

Department of Science

Abay Koshekov, Civil Aviation Academy

PhD

Department of Aviation Technique and Technologies

Rustam Togambayev, Transport and Telecommunication Institute

Master, PhD Student

Division of Telematics

Beglan Toiganbayev, Civil Aviation Academy

Master, PhD Student

Department of Science

Посилання

  1. On approval of the Concept for the development of artificial intelligence for 2024–2029. Information and legal system of regulatory legal acts of the Republic of Kazakhstan. Available at: https://adilet.zan.kz/rus/docs/P2400000592
  2. Sreenatha, M., Mallikarjuna, P. B. (2023). A Fault Diagnosis Technique for Wind Turbine Gearbox: An Approach using Optimized BLSTM Neural Network with Undercomplete Autoencoder. Engineering, Technology & Applied Science Research, 13 (1), 10170–10174. https://doi.org/10.48084/etasr.5595
  3. Prommachan, W., Surin, P., Srinoi, P., Pipathattakul, M. (2024). Selection Criteria for Evaluating Predictive Maintenance Techniques for Rotating Machinery using the Analytic Hierarchical Process (AHP). Engineering, Technology & Applied Science Research, 14 (1), 13058–13065. https://doi.org/10.48084/etasr.6816
  4. Martins, J. A., Romao, E. C. (2024). Fracture Analysis of a Cycloidal Gearbox as a Yaw Drive on a Wind Turbine. Engineering, Technology & Applied Science Research, 14 (1), 12640–12645. https://doi.org/10.48084/etasr.6613
  5. Molina-Jorge, Ó., Terrón-López, M.-J., Latorre-Dardé, R. (2024). A Quantitative Assessment Approach to Implement Pneumatic Waste Collection System Using a New Expert Decision Matrix Related to UN SDGs. Applied Sciences, 14 (18), 8306. https://doi.org/10.3390/app14188306
  6. Fundamentals of Intelligent Neural Networks (2017). Available at: https://neural.radkopeter.ru/chapter/%D0%BE%D1%81%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D1%8B-%D0%B8%D0%BD%D1%81/
  7. Nayt, F. H. (2003). Risk, Uncertainty, and Profit. Moscow. Available at: https://elib.hse.ru/incoming/docs/book5774903060.pdf
  8. EUROCHEM/CITAC Guide "Quantifying Uncertainty in Analytical Measurements" (2000).
  9. IEC 31010:2019. Risk management – Risk assessment techniques.
  10. Marzhan, Y., Talshyn, K., Kairat, K., Saule, B., Karlygash, A., Yerbol, O. (2022). Smart technologies of the risk-management and decision-making systems in a fuzzy data environment. Indonesian Journal of Electrical Engineering and Computer Science, 28 (3), 1463. https://doi.org/10.11591/ijeecs.v28.i3.pp1463-1474
  11. Alibekkyzy, K., Koshekov, K., Keribayeva, T., Akayev, A., Baidildina, A. (2023). Robust Data Transfer Paradigm Based on VLC Technologies. Trudy Universiteta. https://doi.org/10.52209/1609-1825_2023_2_397
  12. Ainakulov, Z., Pirmanov, I., Koshekov, K., Astapenko, N., Fedorov, I., Zuev, D., Kurmankulova, G. (2022). Risk Assessment of the Operation of Aviation Maintenance Personnel Trained on Virtual Reality Simulators. Transport and Telecommunication Journal, 23 (4), 320–333. https://doi.org/10.2478/ttj-2022-0026
  13. Negri, E., Fumagalli, L., Macchi, M. (2017). A Review of the Roles of Digital Twin in CPS-based Production Systems. Procedia Manufacturing, 11, 939–948. https://doi.org/10.1016/j.promfg.2017.07.198
  14. Tao, F., Zhang, H., Liu, A., Nee, A. Y. C. (2019). Digital Twin in Industry: State-of-the-Art. IEEE Transactions on Industrial Informatics, 15 (4), 2405–2415. https://doi.org/10.1109/tii.2018.2873186
  15. Jordan, M. I., Bishop, C. M. (1996). Neural networks. ACM Computing Surveys, 28 (1), 73–75. https://doi.org/10.1145/234313.234348
  16. Baumont, C., Ertur, C., Le Gallo, J. (2000). Convergence des régions européennes (une approche par l’économétrie spatiale). HAL. Available at: https://hal.science/hal-01526961/document
  17. Ainakulov, Z., Koshekov, K., Astapenko, N., Pirmanov, I., Koshekov, A. (2023). The experience of introducing digital twins into the educational process on the example of training in the repair of aircraft equipment units. Journal of Theoretical and Applied Information Technology, 101 (12), 5123–5134. Available at: http://www.jatit.org/volumes/Vol101No12/24Vol101No12.pdf
  18. Vintizenko, I., Tcherkasov, A. (2010). Diadich Quantitative Risks of Chains of Consecutive Economic Projects. Bulletin of the Adyge State University, 4, 63–69.
  19. Nahar, S., Inder, B. (2002). Testing convergence in economic growth for OECD countries. Applied Economics, 34 (16), 2011–2022. https://doi.org/10.1080/00036840110117837
Розробка нейромережевого підходу для управління ризиками при діагностиці технічного стану гелікоптерів

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-24

Як цитувати

Koshekov, K., Pirmanov, I., Kenbeilova, S., Koshekov, A., Togambayev, R., & Toiganbayev, B. (2024). Розробка нейромережевого підходу для управління ризиками при діагностиці технічного стану гелікоптерів. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 6(3 (132), 25–36. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2024.312345

Номер

Розділ

Процеси управління