Розробка методу дискретного пошуку повітряного судна, яке зазнало лиха, із використанням відношення Блекуела-Блека-Кадана

Автор(и)

  • Геннадій Володимирович Худов Харківський національний університет Повітряних Сил імені Івана Кожедуба, Україна https://orcid.org/0000-0002-3311-2848
  • Ілля Юрійович Грідасов Харківський національний університет Повітряних Сил імені Івана Кожедуба, Україна https://orcid.org/0000-0001-5689-0311
  • Ігор Вікторович Рубан Харківський національний університет радіоелектроніки, Україна https://orcid.org/0000-0002-4738-3286
  • Олександр Миколайович Маковейчук Заклад вищої освіти "Міжнародний науково-технічний університет імені академіка Юрія Бугая", Україна https://orcid.org/0000-0003-4425-016X
  • Ігор Миколайович Бутко Заклад вищої освіти "Міжнародний науково-технічний університет імені академіка Юрія Бугая", Україна https://orcid.org/0000-0002-2859-0351
  • Владислав Геннадійович Худов Харківський національний університет радіоелектроніки, Україна https://orcid.org/0000-0002-9863-4743
  • Юрій Миколайович Єлісов Науково-дослідний інститут воєнної розвідки, Україна https://orcid.org/0009-0007-4441-0721
  • Володимир Геннадійович Малюга Харківський національний університет Повітряних Сил імені Івана Кожедуба, Україна https://orcid.org/0000-0001-6227-1269
  • Микола Олексійович Яловега Харківський національний університет Повітряних Сил імені Івана Кожедуба, Україна https://orcid.org/0009-0000-7720-3111
  • Ростислав Геннадійович Худов Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, Україна https://orcid.org/0000-0002-6209-209X

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2025.331877

Ключові слова:

відношення Блекуела-Блека-Кадана, дискретний пошук, об’єкт пошуку, пошуково-рятувальна операція, рівномірно-оптимальна стратегія пошуку

Анотація

Об’єкт дослідження – процес пошуку повітряного судна, яке зазнало лиха пошуковими засобами. Основна гіпотеза дослідження полягає в тому, що використання рівномірно-оптимальної стратегії пошуку в дискретній зоні пошуку з урахуванням відношення Блекуела-Блека-Кадана дозволить мінімізувати середній час виявлення повітряного судна, яке зазнало лиха. Сформульовано оптимальне баєсівське правило, яке полягає у визначенні максимального значення відношення правдоподібності у поточному дискретному секторі пошуку та його порівняння з порогом. Введено клас рівномірно-оптимальних стратегій пошуку. Удосконалено метод дискретного пошуку повітряного судна, яке зазнало лиха, в якому на відміну від відомих:

– врахована апріорна імовірність знаходження об’єкту пошуку в секторі пошуку;

– розраховується імовірність того, що об’єкт пошуку буде виявлений при перегляді сектору пошуку;

– визначаються відношення Блекуела-Блека-Кадана;

– проводиться ранжування отриманих величин Блекуела-Блека-Кадана,

а послідовність обстеження секторів пошуку проводиться у відповідності із отриманим ранжуванням величин відношень Блекуела-Блека-Кадана.

Проведено оцінювання середнього часу до виявлення об’єкта пошуку. Встановлено, что при оптимізації пошуку повітряного судна, яке зазнало лиха, середній час пошуку обєкту пошуку зменшується на 12 %.

Обмеженням дослідження є спрощене уявлення про район пошуку, який представлений регулярною дискретною сіткою без урахування складного рельєфу або заборонених зон. Крім того, не враховано зовнішні фактори, такі як погодні умови, вітер, тощо, які можуть впливати на швидкість та маршрут руху засобу пошуку.

Недоліками удосконаленого методу є його застосування лише для випадку області пошуку дискретної структури

Біографії авторів

Геннадій Володимирович Худов, Харківський національний університет Повітряних Сил імені Івана Кожедуба

Доктор технічних наук, професор, начальник кафедри

Кафедра тактики радіотехнічних військ

Ілля Юрійович Грідасов, Харківський національний університет Повітряних Сил імені Івана Кожедуба

Провідний науковий співробітник

Науково-методичний відділ

Ігор Вікторович Рубан, Харківський національний університет радіоелектроніки

Доктор технічних наук, професор

Перший проректор

Олександр Миколайович Маковейчук, Заклад вищої освіти "Міжнародний науково-технічний університет імені академіка Юрія Бугая"

Доктор технічних наук, доцент

Кафедра комп’ютерних наук та інженерії програмного забезпечення

Ігор Миколайович Бутко, Заклад вищої освіти "Міжнародний науково-технічний університет імені академіка Юрія Бугая"

Доктор технічних наук, профессор

Кафедра комп’ютерних наук та інженерії програмного забезпечення

Владислав Геннадійович Худов, Харківський національний університет радіоелектроніки

Кандидат технічних наук, молодший науковий співробітник

Кафедра безпеки інформаційних технологій

Юрій Миколайович Єлісов, Науково-дослідний інститут воєнної розвідки

Кандідат технічних наук, науковий співробітник

Науково-організаційний відділ

Володимир Геннадійович Малюга, Харківський національний університет Повітряних Сил імені Івана Кожедуба

Доктор військових наук, доцент, начальник кафедри

Кафедра тактики зенітних ракетних військ

Микола Олексійович Яловега, Харківський національний університет Повітряних Сил імені Івана Кожедуба

Завідувач навчального кабінету

Кафедра протиповітряної оборони Сухопутних військ

Ростислав Геннадійович Худов, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

Кафедра теоретичної та прикладної інформатики

Посилання

  1. Flightradar24 registered a record number of planes in the air (2023). Mezha. Available at: https://mezha.media/en/2023/05/29/flightradar24-recorded-a-record-number-of-planes-in-the-air/
  2. Katastrofy viiskovykh litakiv u nezalezhniy Ukraini: khronika naibilshykh vtrat (2020). Novynarnia. Available at: https://novynarnia.com/2020/09/30/vijsko-aviakatastrofy/
  3. List Of Aircraft Losses During The Russian Invasion Of Ukraine (2022). Oryx. Available at: https://www.oryxspioenkop.com/2022/03/list-of-aircraft-losses-during-2022.html
  4. Echols, C. (2022). Recent string of deadly military crashes is no accident. Available at: https://responsiblestatecraft.org/2022/06/10/recent-string-of-deadly-military-crashes-is-no-accident/
  5. Parashchak, O., Kramer, N. (2025). Deadliest Aircraft Crashes and Worst Aviation Accident Statistics (1925-2025). Beinsure. Available at: https://beinsure.com/aircraft-crashes/
  6. Factual information safety investigation for MH370. Available at: https://www.mot.gov.my/my/Laporan%20MH%20370/Factual%20Information%20Safety%20Investigation%20For%20MH370.pdf
  7. French judges drop charges against Air France over 2009 Rio-Paris crash. France 24. Available at: https://www.france24.com/en/20190905-france-judges-charge-air-france-2009-A330-rio-paris-crash-af447-airbus
  8. Barabash, O. V., Dakhno, N. B., Shevchenko, H. V., Majsak, T. V. (2017). Dynamic models of decision support systems for controlling UAV by two-step variational-gradient method. 2017 IEEE 4th International Conference Actual Problems of Unmanned Aerial Vehicles Developments (APUAVD), 108–111. https://doi.org/10.1109/apuavd.2017.8308787
  9. Barabash, O., Kyrianov, A. (2023). Development of control laws of unmanned aerial vehicles for performing group flight at the straight-line horizontal flight stage. Advanced Information Systems, 7 (4), 13–20. https://doi.org/10.20998/2522-9052.2023.4.02
  10. Bany Abdelnabi, A. A., Rabadi, G. (2024). Human Detection From Unmanned Aerial Vehicles’ Images for Search and Rescue Missions: A State-of-the-Art Review. IEEE Access, 12, 152009–152035. https://doi.org/10.1109/access.2024.3479988
  11. Quero, C. O., Martinez-Carranza, J. (2025). Unmanned aerial systems in search and rescue: A global perspective on current challenges and future applications. International Journal of Disaster Risk Reduction, 118, 105199. https://doi.org/10.1016/j.ijdrr.2025.105199
  12. Sambolek, S., Ivasic-Kos, M. (2021). Automatic Person Detection in Search and Rescue Operations Using Deep CNN Detectors. IEEE Access, 9, 37905–37922. https://doi.org/10.1109/access.2021.3063681
  13. Yang, L., Zhang, X., Li, Z., Li, L., Shi, Y. (2025). A LODBO algorithm for multi-UAV search and rescue path planning in disaster areas. Chinese Journal of Aeronautics, 38 (2), 103301. https://doi.org/10.1016/j.cja.2024.11.011
  14. Guo, Y., Song, Y., Li, J., Ou, J., Xing, L., Zhang, Y. (2024). A Tabu-Based Bees Algorithm for Unmanned Aerial Vehicles in Maritime Search and Rescue Path Planning. Intelligent Engineering Optimisation with the Bees Algorithm, 353–365. https://doi.org/10.1007/978-3-031-64936-3_18
  15. Goncalves, L., Damas, B. (2022). Automatic detection of rescue targets in maritime search and rescue missions using UAVs. 2022 International Conference on Unmanned Aircraft Systems (ICUAS), 1638–1643. https://doi.org/10.1109/icuas54217.2022.9836137
  16. Zhang, H., Sun, J., Yang, B., Shi, Y., Li, Z. (2020). Optimal search and rescue route design using an improved ant colony optimization. Information Technology And Control, 49 (3), 438–447. https://doi.org/10.5755/j01.itc.49.3.25295
  17. Cho, S. W., Park, H. J., Lee, H., Shim, D. H., Kim, S.-Y. (2021). Coverage path planning for multiple unmanned aerial vehicles in maritime search and rescue operations. Computers & Industrial Engineering, 161, 107612. https://doi.org/10.1016/j.cie.2021.107612
  18. Dinnbier, N. M., Thueux, Y., Savvaris, A., Tsourdos, A. (2017). Target detection using Gaussian mixture models and fourier transforms for UAV maritime search and rescue. 2017 International Conference on Unmanned Aircraft Systems (ICUAS), 1418–1424. https://doi.org/10.1109/icuas.2017.7991312
  19. Rejeb, A., Rejeb, K., Simske, S., Treiblmaier, H. (2021). Humanitarian Drones: A Review and Research Agenda. Internet of Things, 16, 100434. https://doi.org/10.1016/j.iot.2021.100434
  20. Laghari, A. A., Jumani, A. K., Laghari, R. A., Nawaz, H. (2023). Unmanned aerial vehicles: A review. Cognitive Robotics, 3, 8–22. https://doi.org/10.1016/j.cogr.2022.12.004
  21. Khudov, H. (2020). The Bayes Rule of Decision Making in Joint Optimization of Search and Detection of Objects in Technical Systems. International Journal of Emerging Trends in Engineering Research, 8 (1), 7–12. https://doi.org/10.30534/ijeter/2020/02812020
  22. Khudov, H., Mynko, P., Ikhsanov, S., Diakonov, O., Kovalenko, O., Solomonenko, Y. et al. (2021). Development a method for determining the coordinates of air objects by radars with the additional use of multilateration technology. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 5 (9 (113)), 6–16. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2021.242935
  23. Khudov, H., Makoveichuk, O., Kostyria, O., Butko, I., Poliakov, A., Kozhushko, Y. et al. (2024). Devising a method for determining the coordinates of an unmanned aerial vechicle via a network of portable spectrum analyzers. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 6 (9 (132)), 97–107. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2024.318551
  24. Bellman Equation. Available at: https://www.geeksforgeeks.org/bellman-equation/
Розробка методу дискретного пошуку повітряного судна, яке зазнало лиха, із використанням відношення Блекуела-Блека-Кадана

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-25

Як цитувати

Худов, Г. В., Грідасов, І. Ю., Рубан, І. В., Маковейчук, О. М., Бутко, І. М., Худов, В. Г., Єлісов, Ю. М., Малюга, В. Г., Яловега, М. О., & Худов, Р. Г. (2025). Розробка методу дискретного пошуку повітряного судна, яке зазнало лиха, із використанням відношення Блекуела-Блека-Кадана. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3(9 (135), 93–100. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2025.331877

Номер

Розділ

Інформаційно-керуючі системи