Виявлення міцності рами напіввагона із рогатками в конструкції для підвищення енергоефективності його експлуатації

Автор(и)

  • Альона Олександрівна Ловська Український державний університет залізничного транспорту, Україна https://orcid.org/0000-0002-8604-1764
  • Іраіда Іванівна Становська Одеський національний університет «Одеська політехніка», Україна https://orcid.org/0000-0002-5884-4228
  • Євген Сергійович Пелипенко Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0001-8988-791X
  • Ганна Володимирівна Барсукова Сумський національний аграрний університет, Україна https://orcid.org/0000-0002-4261-2182
  • Олександр Юрійович Юрченко Сумський національний аграрний університет, Україна https://orcid.org/0000-0002-3047-6654

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2025.340014

Ключові слова:

залізничний транспорт, напіввагон, рама напіввагона, удосконалення рами, міцність рами, енергоефективність конструкції

Анотація

Об’єктом дослідження є процеси сприйняття та перерозподілу навантажень в рамі напіввагона із рогатками в конструкції при експлуатаційних навантаженнях. Проблема, що вирішувалась в рамках дослідження, полягає у зменшенні навантаженості рами напіввагона в експлуатації шляхом встановлення у її консольних частинах рогаток.

Для обґрунтування даного удосконалення проведено розрахунок на міцність рами напіввагона при основних схемах навантажень в експлуатації. Визначення динамічних навантажень, які діють на раму напіввагона, проведено математичним моделюванням. Результати розрахунків на міцність показали, що максимальні напруження в рамі виникають при І розрахунковому режимі. Однак ці напруження на 6% нижчі за ті, що мають місце в типовій конструкції рами.

Також в рамках дослідження проведено розрахунок на міцність рами напіввагона при перевезенні залізничним поромом. Встановлено, що міцність рами напіввагона забезпечується. Отримані розрахункові напруження на 4% нижче за ті, що виникають у типовій конструкції рами напіввагона.

Особливістю запропонованого удосконалення є те, що його реалізація є можливою на стадії модернізації вагонів, а не тільки виготовлення нових конструкцій.

Сферою практичного використання отриманих результатів є залізничний транспорт.

Умовою практичного впровадження результатів дослідження є сполучення рогатки із зонами розміщення передніх та задніх упорів автозчепів.

Результати проведеного дослідження сприятимуть покращенню міцності несучих конструкцій напіввагонів в експлуатації та зменшенню витрат на їх утримання. Також проведене дослідження сприятиме створенню напрацювань щодо проєктування вантажних вагонів із покращеними техніко-економічними показниками

Біографії авторів

Альона Олександрівна Ловська, Український державний університет залізничного транспорту

Доктор технічних наук, професор

Кафедра інженерії вагонів та якості продукції

Іраіда Іванівна Становська, Одеський національний університет «Одеська політехніка»

Доктор технічних наук, професор

Кафедра вищої математики та моделювання систем

Євген Сергійович Пелипенко, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра автомобіле- і тракторобудування

Ганна Володимирівна Барсукова, Сумський національний аграрний університет

Кандидат техніних наук, доцент

Кафедра енергетики та електротехнічних систем

Олександр Юрійович Юрченко, Сумський національний аграрний університет

Старший викладач

Кафедра енергетики та електротехнічних систем

Посилання

  1. Bulakh, M. (2025). Freight wagon body design with increased load capacity. Scientific Reports, 15 (1). https://doi.org/10.1038/s41598-025-97152-7
  2. Šťastniak, P., Smetanka, L., Moravčík, M. (2018). Structural Analysis of a Main Construction Assemblies of the New Wagon Prototype Type Zans. Manufacturing Technology, 18 (3), 510–517. https://doi.org/10.21062/ujep/130.2018/a/1213-2489/mt/18/3/510
  3. Caban, J., Vrabel, J., Górnicka, D., Nowak, R., Jankiewicz, M., Matijošius, J., Palka, M. (2023). Overview of Energy Harvesting Technologies Used in Road Vehicles. Energies, 16 (9), 3787. https://doi.org/10.3390/en16093787
  4. Lovska, A., Gerlici, J., Dižo, J., Pavliuchenkov, M. (2024). A Feasibility Study into the Use of Corrugated Beams in the Passenger Car Frame. Transport Means 2024. Proceedings of the 28th International Scientific Conference. https://doi.org/10.5755/e01.2351-7034.2024.p186-191
  5. Lovska, A., Gerlici, J., Dižo, J. (2025). Research of the possibility of using beams with corrugated walls in a passenger rail car frame. Scientific Reports, 15 (1). https://doi.org/10.1038/s41598-025-12783-0
  6. Kuczek, T. (2015). Application of manufacturing constraints to structural optimization of thin-walled structures. Engineering Optimization, 48 (2), 351–360. https://doi.org/10.1080/0305215x.2015.1017350
  7. Al-Sukhon, A., ElSayed, M. S. (2021). Design optimization of hopper cars employing functionally graded honeycomb sandwich panels. Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part F: Journal of Rail and Rapid Transit, 236 (8), 920–935. https://doi.org/10.1177/09544097211049640
  8. Jeong, D. Y., Tyrell, D. C., Carolan, M. E., Perlman, A. B. (2009). Improved Tank Car Design Development: Ongoing Studies on Sandwich Structures. 2009 Joint Rail Conference, 89–98. https://doi.org/10.1115/jrc2009-63025
  9. Lee, W. G., Kim, J.-S., Sun, S.-J., Lim, J.-Y. (2016). The next generation material for lightweight railway car body structures: Magnesium alloys. Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part F: Journal of Rail and Rapid Transit, 232 (1), 25–42. https://doi.org/10.1177/0954409716646140
  10. Lee, H.-A., Jung, S.-B., Jang, H.-H., Shin, D.-H., Lee, J. U., Kim, K. W., Park, G.-J. (2015). Structural-optimization-based design process for the body of a railway vehicle made from extruded aluminum panels. Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part F: Journal of Rail and Rapid Transit, 230 (4), 1283–1296. https://doi.org/10.1177/0954409715593971
  11. Gerlici, J., Lovska, A., Vatulia, G., Pavliuchenkov, M., Kravchenko, O., Solčanský, S. (2023). Situational Adaptation of the Open Wagon Body to Container Transportation. Applied Sciences, 13 (15), 8605. https://doi.org/10.3390/app13158605
  12. Koziar, M. M., Feshchuk, Yu. V., Parfeniuk, O. V. (2018). Kompiuterna hrafika: SolidWorks. Kherson: Oldi-plius, 252. Available at: https://ep3.nuwm.edu.ua/22175/1/Комп%27ютерна%20графіка.pdf
  13. Pustiulha, S. I., Samostian, V. R., Klak, Yu. V. (2018). Inzhenerna hrafika v SolidWorks. Lutsk: Vezha, 172. Available at: https://lib.lntu.edu.ua/sites/default/files/2021-02/Інженерна%20графіка%20в%20SolidWorks.pdf
  14. Gerlici, J., Lovska, A., Kozáková, K. (2025). Research into the Longitudinal Loading of an Improved Load-Bearing Structure of a Flat Car for Container Transportation. Designs, 9 (1), 12. https://doi.org/10.3390/designs9010012
  15. Gerlici, J., Lovska, A., Pavliuchenkov, M. (2024). Study of the Dynamics and Strength of the Detachable Module for Long Cargoes under Asymmetric Loading Diagrams. Applied Sciences, 14 (8), 3211. https://doi.org/10.3390/app14083211
  16. Stoilov, V., Simić, G., Purgić, S., Milković, D., Slavchev, S., Radulović, S., Maznichki, V. (2019). Comparative analysis of the results of theoretical and experimental studies of freight wagon Sdggmrss-twin. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 664 (1), 012026. https://doi.org/10.1088/1757-899x/664/1/012026
  17. Lakshmikant, P., D V, R., Guha, S. (2025). Numerical investigation of the fatigue life of center sill of a BFNSM wagon. Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part L: Journal of Materials: Design and Applications. https://doi.org/10.1177/14644207251345076
  18. Dižo, J., Blatnický, M., Sága, M., Harušinec, J., Gerlici, J., Legutko, S. (2020). Development of a New System for Attaching the Wheels of the Front Axle in the Cross-Country Vehicle. Symmetry, 12 (7), 1156. https://doi.org/10.3390/sym12071156
  19. Caban, J., Marczuk, A., Šarkan, B., Vrábel, J. (2015). Studies on operational wear of glycol-based brake fluid Badania eksploatacyjnego zużycia płynu hamulcowego wytworzonego na bazie glikolu. PRZEMYSŁ CHEMICZNY, 94 (10), 1802–1806. https://doi.org/10.15199/62.2015.10.30
  20. Dizo, J., Blatnicky, M. (2019). Evaluation of Vibrational Properties of a Three-wheeled Vehicle in Terms of Comfort. Manufacturing Technology, 19 (2), 197–203. https://doi.org/10.21062/ujep/269.2019/a/1213-2489/mt/19/2/197
  21. Kowalski, S., Cieślikowski, B., Barta, D., Dižo, J., Dittrich, A. (2023). Analysis of the Operational Wear of the Combustion Engine Piston Pin. Lubricants, 11 (3), 100. https://doi.org/10.3390/lubricants11030100
  22. Lovska, A., Gerlici, J., Dižo, J., Ishchuk, V. (2023). The Strength of Rail Vehicles Transported by a Ferry Considering the Influence of Sea Waves on Its Hull. Sensors, 24 (1), 183. https://doi.org/10.3390/s24010183
  23. Domin, Yu. V., Cherniak, H. Yu. (2003). Osnovy dynamiky vahoniv. Kyiv: KUETT, 269.
  24. Panchenko, S., Gerlici, J., Vatulia, G., Lovska, A., Ravlyuk, V., Harusinec, J. (2023). Studying the load of composite brake pads under high-temperature impact from the rolling surface of wheels. EUREKA: Physics and Engineering, 4, 155–167. https://doi.org/10.21303/2461-4262.2023.002994
  25. Kondratiev, A. V., Kovalenko, V. O. (2019). Optimization of design parameters of the main composite fairing of the launch vehicle under simultaneous force and thermal loading. Space Science and Technology, 25 (4), 3–21. https://doi.org/10.15407/knit2019.04.003
  26. Blatnický, M., Dižo, J., Gerlici, J., Sága, M., Lack, T., Kuba, E. (2020). Design of a robotic manipulator for handling products of automotive industry. International Journal of Advanced Robotic Systems, 17 (1). https://doi.org/10.1177/1729881420906290
  27. Vatulia, G. L., Lovska, A. O., Krasnokutskyi, Y. S. (2023). Research into the transverse loading of the container with sandwich-panel walls when transported by rail. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 1254 (1), 012140. https://doi.org/10.1088/1755-1315/1254/1/012140
Виявлення міцності рами напіввагона із рогатками в конструкції для підвищення енергоефективності його експлуатації

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-31

Як цитувати

Ловська, А. О., Становська, І. І., Пелипенко, Є. С., Барсукова, Г. В., & Юрченко, О. Ю. (2025). Виявлення міцності рами напіввагона із рогатками в конструкції для підвищення енергоефективності його експлуатації. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 5(7 (137), 40–47. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2025.340014

Номер

Розділ

Прикладна механіка