Визначення особливостей напружено-деформованого стану шпал із бетону з попередньо-напруженою композитною арматурою та їх моделей

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2025.341427

Ключові слова:

залізнична шпала, бетон, сталева арматура, композитна арматура, попереднє напруження, тріщина

Анотація

Об’єкт дослідження – скінченоелементні та фізичні моделі залізничних шпал із бетону зі сталевою та композитною попередньо напруженою арматурою. Залізобетонні шпали добре опираються механічним навантаженням, але мають невисокий електричний опір, що сприяє втратам тягового струму, струмам витоку та електрокорозії лінійних споруд на електрифікованих залізницях, порушенням автоблокування. Оскільки невисокий електричний опір обумовлений електропровідністю сталевої арматури, її заміна композитною дозволяє вирішити низку проблем експлуатації залізниць. Але її використання для шпал ускладнюється відміною від сталевої арматури за пружністю і залишається недостатньо дослідженим. Розроблено моделі шпал та схему їх випробування, яка відповідає стандартному випробуванню шпал. Виконано розрахунковий і натурний експерименти з навантаженням моделей. Встановлено, що по мірі навантаження моделей та збільшення моменту деформування розвивається трьома стадіями: утворення тріщин; їх розвиток до утворення пластичного шарніру; руйнування з проковзуванням арматури. У моделі з композитною арматурою порівняно зі сталевою моменти, відповідні цим стадіям, менші на величини, що корелюють з меншими зусиллям натягу і модулем пружності арматури. На всі моменти, що характеризують міцність та тріщиностійкість моделей, вид арматури впливає менше, ніж зусилля попереднього натягу. Порівняно результати розрахункового та натурного експериментів. Запропоновані поправочні коефіцієнти для розрахунку моментів утворення тріщин в шпалах. Отримані результати дозволяють конструювати шпали з композитною арматурою потрібної тріщиностійкості. Такі шпали можуть бути впроваджені за умови отримання позитивного результату їх дослідної експлуатації на електрифікованій ділянці залізниці.

Біографії авторів

Андрій Аркадійович Плугін, Український державний університет залізничного транспорту

Доктор технічних наук, професор

Кафедра залізничної колії і транспортних споруд

Максим Андрійович Муригін, Український державний університет залізничного транспорту

Аспірант

Кафедра залізничної колії і транспортних споруд

Дмитро Артурович Плугін, Український державний університет залізничного транспорту

Доктор технічних наук, професор

Кафедра будівельних матеріалів, конструкцій та споруд

Elshad Najafov, Azerbaijan University of Architecture and Construction

PhD, Senior Lecturer

Department of Transport and Logistics

Сергій Миколайович Мусієнко, ТОВ «Консалтингова агенція «Галілео»

Інженер, експерт

Відділ міцності та стійкості

Олексій Вікторович Лобяк, Український державний університет залізничного транспорту

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра будівельної механіки та гідравліки

Посилання

  1. Yee, J. J., Khong, S. C., Che, J., Tee, K. F., Chin, S. C. (2024). Sustainable Materials in Concrete Railway Sleepers: A Review of Current Developments and Future Prospects. Journal of Chemical Engineering and Industrial Biotechnology, 10 (1), 1–16. https://doi.org/10.15282/jceib.v10i1.10292
  2. Mbatha, A. J., Alugongo, A. A., Nkomo, N. Z. (2024). A Review of Composites Sleepers Used in the Railway Structure. International Journal of Engineering Trends and Technology, 72 (12), 360–366. https://doi.org/10.14445/22315381/ijett-v72i12p130
  3. Mirza, O., Camille, C., Clarke, T. (2025). Optimisation of Macro-Synthetic Fibre Reinforced Concrete (MSFRC) as Alternative Railway Sleepers. Engineering Materials, Structures, Systems and Methods for a More Sustainable Future. Taylor & Francis, 29–34. https://doi.org/10.1201/9781003677895-5
  4. Lau, D., Pam, H. J. (2010). Experimental study of hybrid FRP reinforced concrete beams. Engineering Structures, 32 (12), 3857–3865. https://doi.org/10.1016/j.engstruct.2010.08.028
  5. Alsayed, S. H. (1998). Flexural behaviour of concrete beams reinforced with GFRP bars. Cement and Concrete Composites, 20 (1), 1–11. https://doi.org/10.1016/s0958-9465(97)00061-9
  6. Chitsazan, I., Kobraei, M., Jumaat, M. Z., Shafigh, P. (2010). An experimental study on the flexural behavior of FRPRC beams and a comparison of the ultimate moment capacity with ACI. Journal of Civil Engineering and Construction Technology, 1 (2), 27–42. Available at: https://eprints.um.edu.my/6018/1/An_experimental_study_on_the_flexural_behaviour_of_FRP_RC_bemas_and_comparison_of_the_ultimate_moment_capacity_with_A.pdf
  7. Schmidt, J. W., Täljsten, B., Bennitz, A., Pedersen, H. (2008). FRP tendon anchorage in posttensioned concrete structures. Concrete Repair, Rehabilitation and Retrofitting II. CRC Press, 419–420. Available at: https://doi.org/10.1201/9781439828403.ch166
  8. Chang, X., Wang, X., Liu, C., Wu, Z., Noori, M. (2024). Anchoring and stressing methods for prestressed FRP plates: State-of-the-art review. Journal of Reinforced Plastics and Composites. https://doi.org/10.1177/07316844241258864
  9. Plugin, A., Kaliuzhna, O., Lobiak, O., Plugin, D., Nadzhafov, E. F. O., Lagler, M. (2024). Regarding the replacement of steel reinforcement in pre-stressed concrete sleepers with composite rebars. 14TH International Scientific Conference on Aeronautics, Automotive, and Railway Engineering and Technologies, 3064, 060003. https://doi.org/10.1063/5.0199575
  10. Lobiak, A., Plugin, A., Kravtsiv, L., Kovalova, O. (2018). Modelling of motorway bridge spans under modernization with consideration of rheological properties of the materials. MATEC Web of Conferences, 234, 04004. https://doi.org/10.1051/matecconf/201823404004
Визначення особливостей напружено-деформованого стану шпал із бетону з попередньо-напруженою композитною арматурою та їх моделей

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-31

Як цитувати

Плугін, А. А., Муригін, М. А., Плугін, Д. А., Najafov, E., Мусієнко, С. М., & Лобяк, О. В. (2025). Визначення особливостей напружено-деформованого стану шпал із бетону з попередньо-напруженою композитною арматурою та їх моделей. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 5(7 (137), 6–16. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2025.341427

Номер

Розділ

Прикладна механіка