Силовий розрахунок кліщового захоплювача і нова конструкція кернів колодязного крану

Автор(и)

  • В.В. Суглобов ДВНЗ «Приазовський державний технічний університет», м. Дніпро, Україна https://orcid.org/0000-0003-1743-0894
  • В.П. Лаврик ДВНЗ «Приазовський державний технічний університет», м. Дніпро, Україна
  • В.В. Шишкін ДВНЗ «Приазовський державний технічний університет», м. Дніпро, Україна https://orcid.org/0000-0001-5943-2180

DOI:

https://doi.org/10.31498/2225-6733.47.2023.300052

Ключові слова:

колодязний кран, кліщовий захоплювач, затискні зусилля, керни кліщовин, форма кернів, надмірне вдавлювання, гарантоване захоплювання

Анотація

В прокатних цехах металургійних підприємств, пов'язаних з переробкою сталевих злитків у заготівлі (слябінгах, блюмінгах), застосовуються колодязні крани з кліщовими захоплювачами. Такі крани працюють у відділеннях нагрівальних колодязів, де використовуються, насамперед, для посадки зливків у колодязі і видачі їх у прокатку після нагрівання. Крім того, крани можуть застосовуватись для здійснення допоміжних операцій з обслуговування колодязів і ремонту обладнання. При конструкторському опрацюванні кліщових захоплювачів таких кранів виникає необхідність у визначенні зусиль затискання зливка, які в даному захоплюючому пристрої пов'язані з вагою самого зливка і вагою кліщів крана. Крім того, велике значення мають конструктивні особливості самої зони затискання, тобто конструкція деталей, які передають затискні зусилля на зливок. Ці деталі звуться кернами. Зрозуміло, що зусилля затискання і конструкція кернів повинні гарантувати надійне утримання та безпечне переміщення зливка. В процесі експлуатації крана керни зазнають широкого спектру навантажень: ударні, стискаючі, зминаючі навантаження від удару. При цьому, перебуваючи у контакті з розігрітим зливком, вони ж самі розігріваються до цієї ж температури. А через те, що їх періодично охолоджують у баках з водою, вони працюють ще й в умовах циклічних теплозмін. Конструкція і фізичний стан кернів мають велике значення для надійності роботи кліщового захоплювача. Несвоєчасна заміна кернів може призвести до негативних наслідків під час утримання зливку, стати причиною його обриву з руйнуванням колодязя, пошкодженням підлогового обладнання і небезпекою для обслуговуючого персоналу. В роботі на основі виконаного силового розрахунку кліщового захоплювача і аналізу переваг і недоліків сучасних конструкцій кернів запропоновані кілька варіантів нових, більш ефективних конструкцій. Авторами була створена математична модель взаємодії керна і зливка для перевірки глибини проникнення керна в тіло зливку і порівняно її з показниками відомих кернів. Встановлено, що при температурах видачі зливків маємо глибину проникнення в тіло зливка для кернів нової конструкції в 4 рази менше, а ніж для звичайних конусних кернів. Використання цих конструкцій дозволить забезпечити надійність роботи захоплювального пристрою при одночасному покращенні якості заготовки за рахунок зменшення кількості тріщин і закатів, пов’язаних з пошкодженням граней зливка від глибокого вдавлювання кернів

Біографії авторів

В.В. Суглобов , ДВНЗ «Приазовський державний технічний університет», м. Дніпро

Доктор технічних наук, професор

В.П. Лаврик , ДВНЗ «Приазовський державний технічний університет», м. Дніпро

Кандидат технічних наук, доцент

В.В. Шишкін , ДВНЗ «Приазовський державний технічний університет», м. Дніпро

Кандидат технічних наук, доцент

Посилання

Мартовицький Л.М., Глушко В.І. Крани спеціальні: навчальний посібник. Запоріжжя : Національний університет «Запорізька політехніка», 2023. 396 с.

Технічне обслуговування металургійного обладнання: навчальний посібник / Жук А.Я., Малишев Г.П., Жедябіна Н.К., Таратута К.В. Київ : Видавничий дім «Когдар», 2017. 288 с.

Гребеник В.М., Іванченко Ф.К., Ширяев В.І. Розрахунок металургічних машин и механізмів. Київ : Вища школа, Головне вид-во, 1988. 448 с.

Моделювання навантаженності та аналіз напружено-деформованого стану елементів травер-си ливарного крана / Сагіров Ю.Г., Суглобов В.В., Кухар В.В., Резніков О.О. Вісник Харківського національного автомобільно-дорожнього університету. 2019. Вип. 83. С. 5-10. DOI: https://doi.org/10.30977/BUL.2219-5548.2019.84.0.5.

Іванченко Ф.К. Підйомно-транспортні машини. Київ : Вища школа, 2008. 413 с.

Сагіров Ю.Г., Суглобов В.В. Застосування топологічної оптимізації на прикладі елементів підвіски ливарного крану. Наука та виробництво. 2019. Вип. 21. С. 95-106. DOI: https://doi.org/10.31498/2522-9990212019187276.

Белогуров В.Д., Суглобов В.В., Сагиров Ю.Г. Оценка технического состояния грузоподъемных кранов. Подъемно-транспортная техника. 2003. № 2. С. 38-43.

Шишкін В.В., Карпенко Т.М., Глова А.О. Визначення зусиль затискання в кліщах колодязевого крана методами аналітичної механіки. Університетська наука – 2023 : тези доповідей Міжнар. науково-техн. конф., м. Дніпро, 25-26 травня 2023 р. Дніпро : ДВНЗ «ПДТУ», 2023. Том 1. С. 95-98.

Лаврик В.П., Суглобов В.В., Жижкін С.В. Аналіз причин виходу з ладу кернів колодязного крану. Університетська наука – 2020 : тези доповідей Міжнар. науково-техн. конф., м. Маріуполь, 19-20 травня 2020 р. Маріуполь, 2020. Том 2. С. 100-102.

Лаврик В.П., Суглобов В.В., Жижкін С.В. Розробка оптимальних методів відновлення і зміцнення кернів колодязного крану. Університетська наука – 2020 : тези доповідей Міжнар. науково-техн. конф., м. Маріуполь, 19-20 травня 2020 р. Маріуполь, 2020. Том 2. С. 102-103.

Слободян Н.М., Пономарчук І.А. Вантажопідйомні машини: навчальний посібник. Вінниця : ВНТУ, 2020. 87 с.

Похилько Л.К., Коваль И.Ю. До вибору раціональної форми кернів кліщових захоплювачів. Теорія і практика металургії. 2010. № 1-2. С. 10-14.

Керн вантажозахоплювального кліщового пристрою: пат. на кор. мод. 79961 Україна: МПК B66C 1/00, B66C 1/22. № 201212357; заявл. 29.10.2012; опубл. 13.05.2013, Бюл. № 9. 5 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-28

Як цитувати

Суглобов , В., Лаврик , В., & Шишкін , В. (2023). Силовий розрахунок кліщового захоплювача і нова конструкція кернів колодязного крану. Вісник Приазовського Державного Технічного Університету. Серія: Технічні науки, (47), 151–164. https://doi.org/10.31498/2225-6733.47.2023.300052

Номер

Розділ

133 Галузеве машинобудування