Автоматизація процесів уникнення слемінгу судна
DOI:
https://doi.org/10.31498/2225-6733.47.2023.300064Ключові слова:
інтелектуальні системи транспорту, автоматичне керування, навігаційна безпека, людський чинник, слемінг, фазова точкаАнотація
Об’єктом дослідження є процеси автоматичного уникнення слемінгу при плаванні судна в шторм. Під час штормового плавання на судно діють зовнішні впливи від вітру та хвилювання, які призводять до сильних динамічних навантажень на корпус, збільшення кутів крену і диференту, заливання палуби. Знижується швидкість судна, погіршується його керованість. Одним із найнебезпечніших явищ при штормовому плаванні є слемінг. Поява слемінгу залежить від багатьох факторів: розмірів та форми корпусу судна, осадки носової частини корпусу, стану моря, курсу і швидкості судна. Слемінг характеризується ударами носової частини та днища корпусу судна об воду при русі назустріч хвилям, довжина яких приблизно дорівнює довжині судна. Удари супроводжуються здриганням корпусу, внаслідок різкого збільшення навантаження на днище, і повільно загасаючою вібрацією. Гідродинамічні удари по днищу і загальна вібрація є причинами порушення місцевої і загальної міцності корпусу. Слемінг та інші небезпеки штормового плавання є причиною сильного психоемоційного напруження судноводіїв, сприяє накопиченню втоми, що є передумовою аварій. У роботі розроблено метод автоматичного керування судном для запобігання слемінгу. Отримані результати пояснюються використанням бортового обчислювача, побудовою у бортовому обчислювачі небезпечної області слемінгу, використанням градієнтного методу знаходження оптимальної у часі траєкторії виводу фазової точки із небезпечної області, підтриманням засобами автоматичної системи керування оптимальної траєкторії. Використання розробленого методу дозволяє автоматично уникати слемінгу, зменшити вплив людського чинника на процеси керування, зменшити виснаженість екіпажу, зменшити ризики втрати судна і вантажу, підвищити безпеку судноплавства. Розроблений метод може використовуватися на суднах, за умови інтегрування в існуючу автоматизовану систему бортового обчислювача для вирішення задачі автоматичного уникнення слемінгу під час штормового плавання
Посилання
Kapsenberg G.K. Slamming of ships: where are we now? Philosophical Transactions of the Royal Society A: Mathematical, Physical and Engineering Sciences. 2011. Vol. 369. Iss. 1947. Pp. 2892-2919. DOI: https://doi.org/10.1098/rsta.2011.0118.
Pferdekämper K.-H., Bekker A. Investigation of vessel slamming and fatigue using a full-scale test sequence. Applied Ocean Research. 2024. Vol. 144. Pp. 103883. DOI: https://doi.org/10.1016/j.apor.2024.103883.
Pferdekamper K., Bekker A. Full-scale fatigue damage investigation of a slamming-prone vessel with unique section modulus characteristics. Developments in the Analysis and Design of Marine Structures: Proceedings of the 8th Int. Conf. on Marine Structures, Trondheim, Norway, 7-9 June 2021. London : CRC Press, 2021. Pp. 1-8. DOI: https://doi.org/10.1201/9781003230373-39.
Bekker A., van Zijl C., Saunders C. The detection of wave slamming from vibration measurements on a polar supply and research vessel. MATEC Web Conf.: The 14th International Conference on Vibration Engineering and Technology of Machinery (VETOMAC XIV). 2018. Vol. 211. Pp. 1-6. DOI: https://doi.org/10.1051/matecconf/201821111002.
Bereznitsky A. Local hydroelastic response of ship structures under impact loads from water (slamming): PhD Thesis. Delft, 2003. 150 p.
Okada T. Marine Weather. Ship handling in rough sea. Head and countering / following seas. P&I Loss prevention bulletin. 2019. Vol. 45. 110 p.
Resolution MSC.75(69). Adoption of amendments to the code on intact stability for all types of ships covered by imo instruments (resolution A.749(18)). [Adopted on 14 May 1998]. 1998. 19 p.
Шторм. Управление судном в штормовых условиях: samvguvt. URL: https://samvguvt.livejournal.com/48993.html (дата звернення: 15.07.2023).
Omer H., Bekker A. Human responses to wave slamming vibration on a polar supply and research vessel. Applied Ergonomics. 2017. Vol. 67. Pp. 71-82. DOI: https://doi.org/10.1016/j.apergo.2017.09.008.
Tavakoli S., Hirdaris S. Hydroelastic slamming in oblique seas. ASME 2023: 42nd International Conference on Ocean, Offshore and Arctic Engineering, Melbourne, Australia, June 11-16 2023. Pp. 1-8. DOI: https://doi.org/10.1115/OMAE2023-104304.
Zhang M., Tavakoli S., Hirdaris S. A deep learning method for the prediction of focused waves in a wave flume. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering: 12th International workshop on ship and marine hydrodynamics (IWSH-2023), Espoo, Finland, August 28 – September 01 2023. Vol. 1288. Pp. 1-11. DOI: https://doi.org/10.1088/1757-899X/1288/1/012007.
Investigation of fluid added mass matrix during hydroelastic slamming of wedges / S. Feng, G. Zhang, C. Jiang, S. Jiang, O. el Moctar, Y. Ma. Physics of Fluids. 2024. Vol. 36. Iss. 1. Pp. 012133. DOI: https://doi.org/10.1063/5.0180865.
On the treatment of hydroelastic slamming by coupling boundary element method and modal superposition method / S. Feng, G. Zhang, D. Wan, S. Jiang, Z. Sun, Z. Zong. Applied Ocean Research. 2021. Vol. 112. Pp. 102595. DOI: https://doi.org/10.1016/j.apor.2021.102595.
Geometric Effect of Bulbous Bows to the Hydrodynamic and the Probability of Slamming on Catamaran / Sulistyawati W., Sudjasta B., Suranto P., Saputra E. CFD Letters. 2023. Vol. 15. № 9. Pp. 166-174. DOI: https://doi.org/10.37934/cfdl.15.9.166174.
Økland O., Lian G., Vestbøstad T. Validation of Measurement Techniques Used for Slamming. ASME 2022: 41st International Conference on Ocean, Offshore and Arctic Engineering, Hamburg, Germany, June 5-10, 2022. Pp. 1-9. DOI: https://doi.org/10.1115/OMAE2022-79068.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Журнал "Вісник Приазовського державного технічного університету. Серія: Технічні науки" видається під ліцензією СС-BY (Ліцензія «Із зазначенням авторства»).
Дана ліцензія дозволяє поширювати, редагувати, поправляти і брати твір за основу для похідних навіть на комерційній основі із зазначенням авторства. Це найзручніша з усіх пропонованих ліцензій. Рекомендується для максимального поширення і використання неліцензійних матеріалів.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди, які стосуються неексклюзивного поширення роботи в тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.