Автоматизація процесів уникнення слемінгу судна

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31498/2225-6733.47.2023.300064

Ключові слова:

інтелектуальні системи транспорту, автоматичне керування, навігаційна безпека, людський чинник, слемінг, фазова точка

Анотація

Об’єктом дослідження є процеси автоматичного уникнення слемінгу при плаванні судна в шторм. Під час штормового плавання на судно діють зовнішні впливи від вітру та хвилювання, які призводять до сильних динамічних навантажень на корпус, збільшення кутів крену і диференту, заливання палуби. Знижується швидкість судна, погіршується його керованість. Одним із найнебезпечніших явищ при штормовому плаванні є слемінг. Поява слемінгу залежить від багатьох факторів: розмірів та форми корпусу судна, осадки носової частини корпусу, стану моря, курсу і швидкості судна. Слемінг характеризується ударами носової частини та днища корпусу судна об воду при русі назустріч хвилям, довжина яких приблизно дорівнює довжині судна. Удари супроводжуються здриганням корпусу, внаслідок різкого збільшення навантаження на днище, і повільно загасаючою вібрацією. Гідродинамічні удари по днищу і загальна вібрація є причинами порушення місцевої і загальної міцності корпусу. Слемінг та інші небезпеки штормового плавання є причиною сильного психоемоційного напруження судноводіїв, сприяє накопиченню втоми, що є передумовою аварій. У роботі розроблено метод автоматичного керування судном для запобігання слемінгу. Отримані результати пояснюються використанням бортового обчислювача, побудовою у бортовому обчислювачі небезпечної області слемінгу, використанням градієнтного методу знаходження оптимальної у часі траєкторії виводу фазової точки із небезпечної області, підтриманням засобами автоматичної системи керування оптимальної траєкторії. Використання розробленого методу дозволяє автоматично уникати слемінгу, зменшити вплив людського чинника на процеси керування, зменшити виснаженість екіпажу, зменшити ризики втрати судна і вантажу, підвищити безпеку судноплавства. Розроблений метод може використовуватися на суднах, за умови інтегрування в існуючу автоматизовану систему бортового обчислювача для вирішення задачі автоматичного уникнення слемінгу під час штормового плавання

Біографії авторів

M.Я. Хлопенко , Херсонська державна морська академія, м. Херсон

Доктор технічних наук, професор

В.В. Поливода , Херсонська державна морська академія, м. Херсон

Кандидат технічних наук, доцент

О.В. Шарко , Херсонська державна морська академія, м. Херсон

Доктор технічних наук, професор

Д.М. Онишко , Херсонська державна морська академія, м. Херсон

Старший викладач

Посилання

Kapsenberg G.K. Slamming of ships: where are we now? Philosophical Transactions of the Royal Society A: Mathematical, Physical and Engineering Sciences. 2011. Vol. 369. Iss. 1947. Pp. 2892-2919. DOI: https://doi.org/10.1098/rsta.2011.0118.

Pferdekämper K.-H., Bekker A. Investigation of vessel slamming and fatigue using a full-scale test sequence. Applied Ocean Research. 2024. Vol. 144. Pp. 103883. DOI: https://doi.org/10.1016/j.apor.2024.103883.

Pferdekamper K., Bekker A. Full-scale fatigue damage investigation of a slamming-prone vessel with unique section modulus characteristics. Developments in the Analysis and Design of Marine Structures: Proceedings of the 8th Int. Conf. on Marine Structures, Trondheim, Norway, 7-9 June 2021. London : CRC Press, 2021. Pp. 1-8.

Bekker A., van Zijl C., Saunders C. The detection of wave slamming from vibration measurements on a polar supply and research vessel. MATEC Web Conf.: The 14th International Conference on Vibration Engineering and Technology of Machinery (VETOMAC XIV). 2018. Vol. 211. Pp. 1-6. DOI: https://doi.org/10.1051/matecconf/201821111002.

Bereznitsky A. Local hydroelastic response of ship structures under impact loads from water (slamming): PhD Thesis. Delft, 2003. 150 p.

Okada T. Marine Weather. Ship handling in rough sea. Head and countering / following seas. P&I Loss prevention bulletin. 2019. Vol. 45. 110 p.

Resolution MSC.75(69). Adoption of amendments to the code on intact stability for all types of ships covered by imo instruments (resolution A.749(18)). [Adopted on 14 May 1998]. 1998. 19 p.

Шторм. Управление судном в штормовых условиях: samvguvt. URL: https://samvguvt.livejournal.com/48993.html (дата звернення: 15.07.2023).

Omer H., Bekker A. Human responses to wave slamming vibration on a polar supply and research vessel. Applied Ergonomics. 2017. Vol. 67. Pp. 71-82. DOI: https://doi.org/10.1016/j.apergo.2017.09.008.

Tavakoli S., Hirdaris S. Hydroelastic slamming in oblique seas. ASME 2023: 42nd International Conference on Ocean, Offshore and Arctic Engineering, Melbourne, Australia, June 11-16 2023. Pp. 1-8. DOI: https://doi.org/10.1115/OMAE2023-104304.

Zhang M., Tavakoli S., Hirdaris S. A deep learning method for the prediction of focused waves in a wave flume. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering: 12th International workshop on ship and marine hydrodynamics (IWSH-2023), Espoo, Finland, August 28 – September 01 2023. Vol. 1288. Pp. 1-11. DOI: https://doi.org/10.1088/1757-899X/1288/1/012007.

Investigation of fluid added mass matrix during hydroelastic slamming of wedges / S. Feng, G. Zhang, C. Jiang, S. Jiang, O. el Moctar, Y. Ma. Physics of Fluids. 2024. Vol. 36. Iss. 1. Pp. 012133. DOI: https://doi.org/10.1063/5.0180865.

On the treatment of hydroelastic slamming by coupling boundary element method and modal superposition method / S. Feng, G. Zhang, D. Wan, S. Jiang, Z. Sun, Z. Zong. Applied Ocean Research. 2021. Vol. 112. Pp. 102595. DOI: https://doi.org/10.1016/j.apor.2021.102595.

Geometric Effect of Bulbous Bows to the Hydrodynamic and the Probability of Slamming on Catamaran / Sulistyawati W., Sudjasta B., Suranto P., Saputra E. CFD Letters. 2023. Vol. 15. № 9. Pp. 166-174. DOI: https://doi.org/10.37934/cfdl.15.9.166174.

Økland O., Lian G., Vestbøstad T. Validation of Measurement Techniques Used for Slamming. ASME 2022: 41st International Conference on Ocean, Offshore and Arctic Engineering, Hamburg, Germany, June 5-10, 2022. Pp. 1-9. DOI: https://doi.org/10.1115/OMAE2022-79068.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-28

Як цитувати

Хлопенко M., Поливода , В., Шарко , О., & Онишко , Д. (2023). Автоматизація процесів уникнення слемінгу судна. Вісник Приазовського Державного Технічного Університету. Серія: Технічні науки, (47), 233–241. https://doi.org/10.31498/2225-6733.47.2023.300064

Номер

Розділ

151 Автоматизація та комп’ютерно-інтегровані технології