Дослідження факторів ризику плавання судна в акваторії морського порту
DOI:
https://doi.org/10.31498/2225-6733.47.2023.300114Ключові слова:
морське судноплавство, безпека, безпека судноводіння, фактор ризику, танкери, акваторія порту, гідрометеорологічні фактори, керованість судно, порт, технічні засоби та методи судноплавства, судноплавствоАнотація
Метою статті є визначення, систематизація та аналіз факторів ризиків для підвищення безпеки плавання танкера в акваторії морського порту. У статті розглянуто методи оцінки ризиків та управління ризиками при плануванні плавання танкерів в акваторії порту. Запропонована класифікація факторів ризику плавання танкера в акваторії морського порту за п’ятьма класами: клас ризиків щодо структури порту та його акваторії; клас ризиків щодо гідрометеорологічних чинників; клас ризиків щодо керованості судна; клас ризиків щодо технічних засобів та методів судноплавства; клас ризиків щодо системи управління судноплавством в акваторії порту. Запропоновано проводити кількісну оцінка ризиків, що описуються, за допомогою коефіцієнтів безпеки. Ці коефіцієнти безпеки отримуються на основі експертних оцінок, які відображають складність виконання аналізованих операцій, що відповідає прийнятим підходам у морському судноплавстві. З урахуванням вже розроблених практикою методів інтуїтивної оцінки небезпек, коефіцієнти безпеки (для кожного фактору ризику) визначаються через ступінчасту функцію. Найбільш суттєвим науковим результатом є створення єдиного підходу щодо кількісної оцінки для всіх врахованих факторів ризику та побудова дерева факторів ризику плавання танкера в акваторії морського порту. Це є основою для наступного етапу оцінки коефіцієнта навігаційної безпеки плавання в акваторії порту та розробки комплексної моделі аналізу ризиків. Таким чином, проведений аналіз можливих ризиків, пов'язаних зі впливом різних факторів на безпеку навігації танкерів в акваторії морського порту. Ці ризики охоплюють широке коло впливів, включаючи структуру порту та акваторію порту, вплив гідрометеорологічних факторів, характеристики судна та його керованість, а також організацію контролю та управління рухом суден у акваторії порту. Розроблена методика кількісної оцінки виявлених ризиків дозволила обчислювати коефіцієнти навігаційної безпеки для конкретних ділянок та всієї портової території. Особливості запропонованих підходів до оцінки ризиків та наведена методика можуть бути ключовими інструментами для визначення рівня безпеки навігації та прийняття обґрунтованих рішень при навігації суден у межах портів, можуть сприяти більш точному аналізу ризиків та впливу різних факторів на безпеку навігації
Посилання
Khan R.U., Yin J., Mustafa F.S. Accident and pollution risk assessment for hazardous cargo in a port environment. PLoS ONE. 2021. Vol. 16(6). Pp. 1-20. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0252732.
Predicting the frequency of accidents in port areas by developing event trees from historical analysis / A. Ronza, S. Félez, R.M. Darbra, S. Carol, J.A. Vílchez, J. Casal. Journal of Loss Prevention in the Process Industries. 2003. Vol. 16(6). Pp. 551-560. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jlp.2003.08.010.
Darbra R.-M., Casal J. Historical analysis of accidents in seaports. Safety Science. 2004. Vol. 42(2). Pp. 85-98. DOI: https://doi.org/10.1016/S0925-7535(03)00002-X.
Development of a system of indicators for sustainable port management / E. Peris-Mora, J.M.D. Orejas, A. Subirats, S. Ibáñez, P. Alvarez. Marine Pollution Bulletin. 2005. Vol. 50(12). Pp. 1649-1660. DOI: https://doi.org/10.1016/j.marpolbul.2005.06.048.
Ellis J. Undeclared dangerous goods – Risk implications for maritime transport. WMU Journal of Maritime Affairs. 2010. Vol. 9(1). Pp. 5-27. DOI: https://doi.org/10.1007/BF03195163.
Berle Ø., Asbjørnslett B.E., Rice J.B. Formal Vulnerability Assessment of a maritime transportation system. Reliability Engineering & System Safety. 2011. Vol. 96(6). Pp. 696-705. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ress.2010.12.011.
Montewka J., Ehlers S., Goerlandt F., Hinz T., Tabri K., Kujala P. A framework for risk assessment for maritime transportation systems – A case study for open sea collisions involving RoPax vessels. Reliability Engineering & System Safety. 2014. Vol. 124. Pp. 142-157. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ress.2013.11.014.
Goerlandt F., Montewka J. A framework for risk analysis of maritime transportation systems: A case study for oil spill from tankers in a ship-ship collision. Safety Science. 2015. Vol. 76. Pp. 42-66. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ssci.2015.02.009.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Журнал "Вісник Приазовського державного технічного університету. Серія: Технічні науки" видається під ліцензією СС-BY (Ліцензія «Із зазначенням авторства»).
Дана ліцензія дозволяє поширювати, редагувати, поправляти і брати твір за основу для похідних навіть на комерційній основі із зазначенням авторства. Це найзручніша з усіх пропонованих ліцензій. Рекомендується для максимального поширення і використання неліцензійних матеріалів.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди, які стосуються неексклюзивного поширення роботи в тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.