Метод визначення траєкторії сейсмічного обладнання при стаціонарному характері морського буксирування

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31498/2225-6733.47.2023.300120

Ключові слова:

буксирування, динаміка, морська платформа, безпека плавання, хвилювання

Анотація

За останні 50 років все більшої актуальності набуває пошук запасів природного газу для забезпечення потреб підприємств і господарств. Основним методом пошуку родовищ корисних копалин є сейсморозвідка. У зв'язку зі скороченням ресурсів на суші сейсморозвідка в морі є перспективною, про що свідчать високі темпи розвитку морської сейсмічної техніки. А сучасні технології в області сейсморозвідки забезпечили популярність методів пошуку корисних копалин як на морі, так і в світі в цілому. Оскільки визначення траєкторії руху сейсмічного обладнання під час швидкого маневру відносно основного курсу є складною багатовимірною задачею, доцільно використовувати аналітичний метод. Аналітичний метод дозволить досліджувати динаміку сейсмічного обладнання з урахуванням ряду припущень та обмежень. Для проведення сейсморозвідки на морі використовується комплекс спеціального обладнання, що включає бортову та позабортову складові. Сейсмічне обладнання слід розглядати як маломорехідний об’єкт. При швидкому маневрі сейсмічне обладнання зміщується на певний кут миттєво відносно буксирувальника, як наслідок, рух сейсмічного обладнання слід вважати нелінійним. Як правило, сейсмічна апаратура розміщується на суднах з широкою кормою, на якій закріплюється підвісна апаратура. Дослідження у статті ґрунтуються на використанні відомих методів наукового пошуку: системного аналізу, теорії управління ризиками, методів математичного моделювання для визначення показників маневрування та руху буксирувальника й сейсмічного обладнання. У статті удосконалено методику визначення траєкторії руху сейсмічної апаратури в стаціонарному режимі морського буксирування. Особливістю методу є заміна руху буксирного судна і сейсмічного обладнання їх характерними точками, що дозволяє при швидких і помірних змінах курсу буксира розглядати траєкторію руху сейсмічного обладнання як пологу криву, визначати під час буксирування різні кінематичні характеристики мілководного об'єкта та враховувати їх при розробці проекту буксирування для різноманітних умов навколишнього середовища з дотриманням норм безпеки судноплавства

Біографії авторів

Є.В. Калініченко , Одеський національний морський університет, м. Одеса

Кандидат технічних наук, доцент

Є.Є. Постніков , Одеський національний морський університет, м. Одеса

Аспірант

Посилання

Технологія видобування нафти / Орловський В.М., Білецький В.С., Вітрик В.Г., Сіренко В.І. Харків : ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, НТУ «ХПІ», ТОВ НТП, «Бурова техніка», Львів, «Новий Світ – 2000», 2022. 308 с.

Голиков В.А., Мальцев А.С. Концепция создания системы гарантированной безопасности управления морскими подвижными объектами. Судовождение. 2007. Вып. 13. C. 58-74.

Згуровський М.З., Панкратова Н.Д. Основи системного аналізу. Kиїв : Вид. група BHV, 2007. 546 c.

Polydorides N., Storteig E., Lionheart W. Forward and inverse problems in towed cable hydrodynamics. Ocean Engineering. 2008. Vol. 35. No. 14-15. Pp. 1429-1438. DOI: https://doi.org/10.1016/j.oceaneng.2008.07.00.

Ткаченко І.О. Ризики у транспортних процесах : навч. посібник. Харків : ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, 2017. 114 с.

Aven T. Risk assessment and risk management: review of recent advances on their foundation. European Journal of Operational Research. 2016. Vol. 253. Pp. 1-13. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ejor.2015.12.023.

ISO 31000:2018 Risk management – Guidelines. 2018. 16 p.

Risk focus: loss of power. URL: https://maritimecyprus.com/wp-content/uploads/2022/03/Main-engine-Risk-Focus-Loss-of-Power.pdf (дата звернення: 15.04.2023).

Ларін О.О., Водка О.О., Потопальська К.Є. Комп’ютерне та математичне моделювання в задачах прогнозування надійності при поступових відмовах : монографія. Харків : Юрайт, 2020. 232 с.

Моделювання складних систем : монографія / за заг. ред. В.М. Соловйова. Черкаси: Брама, видавець Третяков О. М., 2015. 354 с.

Lu S., Pereverzev V. Numerical differentiation from the view point of regularization theory. Mathematics of Computation. 2006. Vol.75. No. 256. Pp. 1853-1870. DOI: https://doi.org/10.1090/S0025-5718-06-01857-6.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-28

Як цитувати

Калініченко , Є., & Постніков , Є. (2023). Метод визначення траєкторії сейсмічного обладнання при стаціонарному характері морського буксирування. Вісник Приазовського Державного Технічного Університету. Серія: Технічні науки, (47), 336–349. https://doi.org/10.31498/2225-6733.47.2023.300120

Номер

Розділ

271 Річковий та морський транспорт