Development of methods of influence on the psycho-emotional state of traffic participants as a transport supersystem
DOI:
https://doi.org/10.31498/2225-6733.47.2023.300123Keywords:
transport, transport system, urban street-road infrastructure, drivers, pedestrians, psychological state, emotional state, management, traffic organization, traffic safetyAbstract
For the optimal organization of vehicular movement within the urban street-road infrastructure, meticulous consideration of the magnitude and characteristics of traffic flows, the judicious operational oversight thereof, and the mitigation of perilous circumstances at critical nodal points within the network, a comprehensive acknowledgment of a myriad of diverse factors is imperative. It is noteworthy that some of these factors exhibit an inherent unpredictability. Among these factors, the psycho-emotional states inherent to each participant in the vehicular and pedestrian milieu hold particular significance. These states intricately govern the behavioral paradigms of drivers and pedestrians alike, thereby exerting influence over their reaction times and proclivity towards committing errors. Furthermore, these psycho-emotional states contribute, in a broader context, to the cultivation of a socio-communicative ambiance within which cooperation ensues, and a multitude of individuals engage in reciprocal interactions. This phenomenon, in turn, establishes a foundation for the emergence of unforeseen internal influences. Ergo, the amalgamation of psycho-emotional states, their interconnections, external determinants and their respective magnitudes of influence, the mechanisms of control and surveillance, as well as the methodologies and algorithms facilitating intervention in the aforementioned processes should be conceptualized as components of a sophisticated multi-level system. This system, in its entirety, lends itself amenable to scrutiny through the prism of systematic analysis, modeling techniques, and the application of probabilistic methodologies. The proposed research provides a theoretical basis for taking into account the stochastic effects of the psycho-physiological state of drivers, pedestrians and other road users on safety parameters and other target functions of the sustainable development of city road networks. The issues are important for the strategic and operational control of the functioning of transport systems, the improvement of the means of researching transport operations, modeling processes, the intellectualization of transport and traffic management
References
Гайдукевич В.А., Потійчук О.Б. Основи транспортної психології : навч. посібник. Рівне : НУВГП, 2012. 207 с.
Рудковський О.М. Особливості методики підготовки водія автомобіля з використанням сучасних технологій моделювання з урахуванням його психофізіологічних якостей. Військово-технічний збірник. 2013. № 1(8). С. 107-112. DOI: https://doi.org/10.33577/2312-4458.8.2013.107-112.
Степанов О.В. Вплив психофізіологічних характеристик водія на безпеку дорожнього руху. Механіка та машинобудування. 2010. № 1. С. 14-22.
Психофізіологічна надійність водіїв автотранспортних засобів / Трунова І.О., Затравська Т.Ю., Стець Р.Є., Пістун І.П. Вісник Національного транспортного університету. 2011. № 19. С. 271-277.
Боярчук А.В., Іванова М.М., Гученко М.І. Дослідження взаємозв’язку між психофізичними характеристиками водія та його здатністю уникати зіткнень. Нові технології. 2009. № 2. С. 30-36.
Гречко Т.П. Негативні емоційні стани водіїв автотранспорту в екстремальних умовах професійної діяльності та особливості їх психокорекції : дис. … канд. псих. наук : 19.00.09. Хмельницький, 2011. 232 с.
Arakawa T., Hibi R., Fujishiro T. Psychophysical assessment of a driver’s mental state in autonomous vehicles. Transportation Research, Part A: Policy and Practice. 2019. Vol. 124. Pp. 587-610. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tra.2018.05.003.
Understanding Drivers’ Stress and Interactions With Vehicle Systems Through Naturalistic Data Analysis / S. Milardo, P. Rathore, M. Amorim, U. Fugiglando, P. Santi, C. Ratti. IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems. 2022. Vol. 23. Iss. 3. Pp. 14570-14581. DOI: https://doi.org/10.1109/TITS.2021.3130438.
Automatic detection of a driver’s complex mental states / Z. Ma, M. Mahmoud, P. Robinson, E. Dias, L. Skrypchuk. Computational Science and Its Applications : Proceedings of the 17th International Conference, Trieste, Italy, July 3-6 2017. Pp. 678-691. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-62398-6_48.
Гюлев Н.У. К вопросу о зависимости функционального состояния водителя от его индивидуально-типологических свойств. Комунальне господарство міст : наук.-техн. зб. Харків : ХНАМГ, 2011. Вип. 97. С. 314-319.
Гюлєв Н.У. Особливості ергономіки та психофізіології в діяльності водія : навч. посібник. Харків : ХНАМГ, 2012. 185 с.
Експертний аналіз дорожньо-транспортних пригод / П.В. Галаса, В.Б. Кисельов, А.С. Куйбіда, Ю.О. Лахно, Г.М. Надгорний. Київ : Експерт-сервіс, 1995. 192 с.
Назаркін О.А., Сазонов О.Г. Підготовка до прийняття самостійних рішень в оперативних нестандартних ситуаціях при водінні автомобіля : метод. розробка з дисципліни «Автомобільна підготовка». Харків : НУВС, 2005. 25 с.
Поліщук В.П., Кунда Н.Т. Інформаційне забезпечення учасників дорожнього руху. Київ : ВІПОЛ, 1998. 129 с.
Рациборинський В.В., Рациборинська-Полякова Н.В., Мацко Л.А. Індивідуально-психологічні характеристики водія як фактор безпеки дорожнього руху. Наукові нотатки : міжвузівськ. зб. Луцьк, 2014. № 45. С. 465-471.
Трофімов Ю.Л. Інженерна психологія : підручник. Київ : Либідь, 2002. 264 с.
Шапенко Є.М. Визначення комплексу факторів, які впливають на роботу водіїв на маршрутах міського пасажирського транспорту. Вісник Національного транспортного університету. 2012. Вип. 26. С. 355-358.
Burlakova G.Y., Ganzheev D.I. Psychophysiological status of the driver as a stochastic factor of traffic. SWorldJournal. 2022. Iss. 11. Part 2. Pp. 7-14. DOI: https://doi.org/10.30888/2663-5712.2022-11-02-074.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The journal «Reporter of the Priazovskyi State Technical University. Section: Technical sciences» is published under the CC BY license (Attribution License).
This license allows for the distribution, editing, modification, and use of the work as a basis for derivative works, even for commercial purposes, provided that proper attribution is given. It is the most flexible of all available licenses and is recommended for maximum dissemination and use of non-restricted materials.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright of their work and grant the journal the right of first publication under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY). This license allows others to freely distribute the published work, provided that proper attribution is given to the original authors and the first publication of the work in this journal is acknowledged.
2. Authors are allowed to enter into separate, additional agreements for non-exclusive distribution of the work in the same form as published in this journal (e.g., depositing it in an institutional repository or including it in a monograph), provided that a reference to the first publication in this journal is maintained.







