Розвиток методів впливу на психоемоційний стан учасників дорожнього руху як транспортну надсистему
DOI:
https://doi.org/10.31498/2225-6733.47.2023.300123Ключові слова:
транспорт, транспортна система, вулично-дорожня мережа міста, водії, пішоходи, психологічний стан, емоційний стан, управління, організація руху, безпека рухуАнотація
Для ефективної організації дорожнього руху на вулично-дорожній мережі міста, планування обсягів і властивостей транспортних потоків, оперативного управління ними та зменшення рівня небезпеки у критичних точках мережі необхідно враховувати низку різних за природою факторів, деякі з яких мають непрогнозований характер. До таких факторів відноситься, зокрема, і психоемоційний стан кожного з учасників руху, який зумовлює поведінкові алгоритми водіїв і пішоходів, впливає на час їх реакції та кількість можливих помилок, а в загальному розумінні формує також певну соціокомунікативну атмосферу, в якій співпрацює та взаємодіє велика кількість осіб. Це стає передумовою виникнення неочікуваних внутрішніх впливів. Тобто, множину психоемоційних станів, зв’язків між ними, зовнішніх факторів і рівнів їх вагомості, засобів контролю та моніторингу, методик і алгоритмів втручання в зазначені процеси доцільно розглядати, як розвинену багаторівневу систему, яка може досліджуватися за допомогою системного аналізу, моделювання та засобів теорії вірогідності
Посилання
Гайдукевич В.А., Потійчук О.Б. Основи транспортної психології : навч. посібник. Рівне : НУВГП, 2012. 207 с.
Рудковський О.М. Особливості методики підготовки водія автомобіля з використанням сучасних технологій моделювання з урахуванням його психофізіологічних якостей. Військово-технічний збірник. 2013. № 1(8). С. 107-112. DOI: https://doi.org/10.33577/2312-4458.8.2013.107-112.
Степанов О.В. Вплив психофізіологічних характеристик водія на безпеку дорожнього руху. Механіка та машинобудування. 2010. № 1. С. 14-22.
Психофізіологічна надійність водіїв автотранспортних засобів / Трунова І.О., Затравська Т.Ю., Стець Р.Є., Пістун І.П. Вісник Національного транспортного університету. 2011. № 19. С. 271-277.
Боярчук А.В., Іванова М.М., Гученко М.І. Дослідження взаємозв’язку між психофізичними характеристиками водія та його здатністю уникати зіткнень. Нові технології. 2009. № 2. С. 30-36.
Гречко Т.П. Негативні емоційні стани водіїв автотранспорту в екстремальних умовах професійної діяльності та особливості їх психокорекції : дис. … канд. псих. наук : 19.00.09. Хмельницький, 2011. 232 с.
Arakawa T., Hibi R., Fujishiro T. Psychophysical assessment of a driver’s mental state in autonomous vehicles. Transportation Research, Part A: Policy and Practice. 2019. Vol. 124. Pp. 587-610. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tra.2018.05.003.
Understanding Drivers’ Stress and Interactions With Vehicle Systems Through Naturalistic Data Analysis / S. Milardo, P. Rathore, M. Amorim, U. Fugiglando, P. Santi, C. Ratti. IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems. 2022. Vol. 23. Iss. 3. Pp. 14570-14581. DOI: https://doi.org/10.1109/TITS.2021.3130438.
Automatic detection of a driver’s complex mental states / Z. Ma, M. Mahmoud, P. Robinson, E. Dias, L. Skrypchuk. Computational Science and Its Applications : Proceedings of the 17th International Conference, Trieste, Italy, July 3-6 2017. Pp. 678-691. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-62398-6_48.
Гюлев Н.У. К вопросу о зависимости функционального состояния водителя от его индивидуально-типологических свойств. Комунальне господарство міст : наук.-техн. зб. Харків : ХНАМГ, 2011. Вип. 97. С. 314-319.
Гюлєв Н.У. Особливості ергономіки та психофізіології в діяльності водія : навч. посібник. Харків : ХНАМГ, 2012. 185 с.
Експертний аналіз дорожньо-транспортних пригод / П.В. Галаса, В.Б. Кисельов, А.С. Куйбіда, Ю.О. Лахно, Г.М. Надгорний. Київ : Експерт-сервіс, 1995. 192 с.
Назаркін О.А., Сазонов О.Г. Підготовка до прийняття самостійних рішень в оперативних нестандартних ситуаціях при водінні автомобіля : метод. розробка з дисципліни «Автомобільна підготовка». Харків : НУВС, 2005. 25 с.
Поліщук В.П., Кунда Н.Т. Інформаційне забезпечення учасників дорожнього руху. Київ : ВІПОЛ, 1998. 129 с.
Рациборинський В.В., Рациборинська-Полякова Н.В., Мацко Л.А. Індивідуально-психологічні характеристики водія як фактор безпеки дорожнього руху. Наукові нотатки : міжвузівськ. зб. Луцьк, 2014. № 45. С. 465-471.
Трофімов Ю.Л. Інженерна психологія : підручник. Київ : Либідь, 2002. 264 с.
Шапенко Є.М. Визначення комплексу факторів, які впливають на роботу водіїв на маршрутах міського пасажирського транспорту. Вісник Національного транспортного університету. 2012. Вип. 26. С. 355-358.
Burlakova G.Y., Ganzheev D.I. Psychophysiological status of the driver as a stochastic factor of traffic. SWorldJournal. 2022. Iss. 11. Part 2. Pp. 7-14. DOI: https://doi.org/10.30888/2663-5712.2022-11-02-074.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Журнал "Вісник Приазовського державного технічного університету. Серія: Технічні науки" видається під ліцензією СС-BY (Ліцензія «Із зазначенням авторства»).
Дана ліцензія дозволяє поширювати, редагувати, поправляти і брати твір за основу для похідних навіть на комерційній основі із зазначенням авторства. Це найзручніша з усіх пропонованих ліцензій. Рекомендується для максимального поширення і використання неліцензійних матеріалів.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди, які стосуються неексклюзивного поширення роботи в тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.