Вибір приводу колісних пар локомотиву для промислового залізничного транспорту

Автор(и)

  • С.В. Рой ТОВ «Миколаївський тепловозоремонтний завод», м. Миколаїв; Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», м. Харків, Україна https://orcid.org/0009-0009-0610-308X
  • В.О. Яготін ТОВ «Миколаївський тепловозоремонтний завод», м. Миколаїв; Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», м. Харків, Україна https://orcid.org/0009-0006-6691-8166
  • А.Є. Прокопов ТОВ «Миколаївський тепловозоремонтний завод», м. Миколаїв; Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», м. Харків, Україна https://orcid.org/0009-0002-9567-0033
  • Є.С. Рябов Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», м. Харків, Україна https://orcid.org/0000-0003-0753-514X

DOI:

https://doi.org/10.31498/2225-6733.50.2025.336271

Ключові слова:

локомотив, привід колісної пари, візок, зчеплення, редуктор, електродвигун, тягова система

Анотація

Розглянуто тяговий рухомий склад, який використовується у промисловому залізничному транспорті, обґрунтовано необхідність та напрямки його оновлення. Показано, що тягові властивості локомотиву залежать від типу приводу колісних пар. Розглянуто конструкції приводів колісних пар локомотивів з індивідуальними та груповим приводом. Запропоновано та виконано аналіз різних типів приводів колісних пар за критеріями, які визначають їх властивості та характеристики. Визначено наступні критерії: масо-габаритні, тягові та гальмівні властивості, енергоефективність, вплив на колію, складність конструкції приводу та технологічні вимоги до виготовлення, технічне обслуговування та ремонтопридатність, надійність, економічні показники. Для кожного з критеріїв запропоновано додаткові показники, з урахуванням яких проведений аналіз різних видів групового і індивідуального приводу. За результатами аналізу встановлено, індивідуальний привод має дещо кращу енергоефективність, однак потребує більшої кількості обладнання. Це підвищує як капітальні витрати, так і витрати при експлуатації цього типу приводу. Груповий привод забезпечує високі тягові властивості в умовах нестабільного зчепленням колеса з рейкою, а динамічний вплив на колію є нижчим. Менша кількість вузлів у груповому приводі сприяє зниженню його вартості та витрат на технічне обслуговування та ремонт. Запропоновано спосіб для кількісної оцінки, на основі якого побудовано пелюсткову діаграму для наочного порівняння типів приводів колісних пар. З урахуванням отриманих у статті результатів вбачається доцільним використання групового приводу колісних пар для локомотивів промислового залізничного транспорту. Доцільним є використання мономоторних візків, використання яких покращує розміщення обладнання та дозволяє використовувати енергозбереження засобами тягового електроприводу

Біографії авторів

С.В. Рой , ТОВ «Миколаївський тепловозоремонтний завод», м. Миколаїв; Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», м. Харків

Директор; аспірант

В.О. Яготін , ТОВ «Миколаївський тепловозоремонтний завод», м. Миколаїв; Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», м. Харків

Головний інженер; аспірант

А.Є. Прокопов , ТОВ «Миколаївський тепловозоремонтний завод», м. Миколаїв; Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», м. Харків

Головний механік; аспірант

Є.С. Рябов , Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», м. Харків

Кандидат технічних наук, старший науковий співробітник, доцент

Посилання

Проєкти модернізації. URL: https://ntrz.com.ua/realizovannie-proekti-modernizatsii/ (дата звернення: 01.03.2025).

Гетьман Г.К., Голік С.М. Тягові передачі електрорухомого складу: Навчальний посібник. Дніпро: Вид-во ПФ «Стандарт-Сервіс», 2020. 260 с.

Конструкція та динаміка електричного рухомого складу: підручник : у 2 ч. / Панченко С.В., Бабаєв М.М., Блиндюк В.С., Нерубацький В.П. Харків: УкрДУЗТ, 2018. Ч. 1. 280 с.

CRRC introduces 10.4 MW freight electric loco-motive to domestic service in China. URL: https://en.railmarket.com/news/rolling-stock/19350-crrc-introduces-10-4-mw-freight-electric-locomotive-to-domestic-service-in-china (дата звернення: 01.03.2025).

Маневровий локомотив з електричною передачею потужності та груповим приводом колісних пар / Рябов Є.С., Єріцян Б.Х., Якунін Д.І., Демидов О.В. Інформаційні технології: наука, техніка, технологія, освіта, здоров'я: тези доп. 30-ї Міжнар. наук.-практ. конф. MicroCAD-2022, м. Харків, 19-21 жовтня 2022 р. Харків : НТУ «ХПІ», 2022. С. 179.

Hybrid locomotives overview of construction solutions / Konarzewski M., Niezgoda T., Stankiewicz M., Szurgott P. Journal of KONES. 2013. № 20. Pp. 127-134. DOI: https://doi.org/10.5604/12314005.1135325.

Kolejové pohony a.s. URL: https://www.kolejovepohony.cz/en/ (дата звернення: 01.03.2025).

Locomotiva hibrid de manevră – premieră mondială. Transformarea locomotivei diesel hidraulică LDH 1250 CP în Locomotiva hibrid LHy-M. URL: http://www.locomotivahibrid.ro/wp-content/uploads/2017/10/LHy-M-_Studiu-de-solutii_Etapa-1-1.pdf (дата звернення: 01.03.2025).

HELMS. Hybrid Electro-Mechanical Shunter. URL: https://www.global.toshiba/content/dam/toshiba/migration/infrasolution/www/infrastructure/en/railway/assets/pdf/TOSHIBA_HELMS_Poster.pdf (дата звернення: 01.03.2025).

Compagnie de Chemins de Fer Départementaux. URL: https://www.cfd.group/ (дата звернення: 01.03.2025).

Застосування тягового електроприводу при модернізації тепловозу ТГМ6 / С. Рой та ін. Вісник Приазовського Державного Технічного Університету. Серія: Технічні науки. 2023. Вип. 46. С. 93-102. DOI: https://doi.org/10.31498/2225-6733.46.2023.288177.

Transmission de l’effort de traction du moteur à l’essieu. URL: https://actgv.fr/wp-content/uploads/2014/06/train-dengrenage-organes-m%C3%A9canique.pdf (дата звернення: 01.03.2025).

Locomotives with Mono Motor Bogies. URL: https://www.loco-info.com/view.aspx?id=-594&type=Type&cookies=accept (дата звернення: 01.03.2025).

CC6500 locomotive. URL: https://docrail.fr/les-cc-6501-a-6574-les-plus-belles-de-toutes (дата звернення: 01.03.2025).

Locomotoras eléctricas 250 y 251. URL: http://users.fini.net/~bersano/espagnol-spanish/Fichas_material_motor_Renfe.pdf (дата звернення: 01.03.2025).

SÜVEGES LÁSZLÓ A MÁV «igáslova», a V43 sorozatú villamosmozdony 60 éves. URL: https://vasutgepeszet.hu/wp-content/uploads/vasutgepeszet_2023_2_belivek-web-14-suveges-B.pdf (дата звернення: 01.03.2025).

Конструкція та динаміка електричного рухомого складу: підручник : у 2 ч. / Панченко С.В., Бабаєв М.М., Блиндюк В.С., Нерубацький В.П. Харків: УкрДУЗТ, 2018. Ч. 2. 204 с.

Мороз В.І., Громов В.І., Логвіненко О.А. Збільшення технічного ресурсу тягових зубчатих передач рухомого складу залізниць. Інформаційні технології: наука, техніка, технологія, освіта, здоров’я: тези доповідей ХХХІ міжнародної науково-практичної конференції MicroCAD-2023, м. Харків, 17-20 травня 2023 р. Харків: НТУ «ХПІ». С. 242.

Басов Г.Г., Яцько С.І. Розвиток електричного моторвагонного рухомого складу: навч. посібник. Харків: Апекс+, 2005. 248 с.

Чигирик Н.Д., Найдьон Є.О., Сумцов А.Л. Аналіз схемних рішень та вибір тягового привода швидкісного рухомого складу. Збірник наукових праць Українського державного університету залізничного транспорту. 2016. № 103. С. 103-111. DOI: https://doi.org/10.18664/1994-7852.164.2016.92524.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-30

Як цитувати

Рой , С., Яготін , В., Прокопов , А., & Рябов , Є. (2025). Вибір приводу колісних пар локомотиву для промислового залізничного транспорту. Вісник Приазовського Державного Технічного Університету. Серія: Технічні науки, (50), 84–95. https://doi.org/10.31498/2225-6733.50.2025.336271

Номер

Розділ

131 Прикладна механіка