Розробка шаблонів користувацького інтерфейсу на основі патернів проєктування

Автор(и)

  • Н.О. Соколова Н.О. Національний технічний університет «Дніпровська політехніка», м. Дніпро, Україна https://orcid.org/0000-0003-2493-3553
  • Г.Л. Хара Національний технічний університет «Дніпровська політехніка», м. Дніпро, Україна https://orcid.org/0009-0000-1165-901X
  • О.Ю. Балалаєва ДВНЗ «Приазовський державний технічний університет», м. Дніпро, Україна https://orcid.org/0000-0003-1461-4399
  • В.І. Олевський Національний технічний університет «Дніпровська політехніка», м. Дніпро , Україна https://orcid.org/0000-0003-3824-1013

DOI:

https://doi.org/10.31498/2225-6733.51.2025.344593

Ключові слова:

інтерфейс користувача, патерни проєктування, ієрархія класів, Java, програмний продукт, шаблони інтерфейсу, кросплатформність

Анотація

Дана стаття присвячена дослідженню питання розробки шаблонів інтерфейсів із використанням патернів проєктування. Актуальність дослідження зумовлена постійним зростанням кількості програмних продуктів у різних сферах, що вимагає створення ефективних, гнучких та масштабованих архітектур. Розробка шаблонів користувацького інтерфейсу на основі патернів проєктування є багатогранною темою, яка охоплює адаптивність, спеціалізовані рішення, інтеграцію сучасних технологій і повторне використання існуючих рішень. Розглянуті джерела демонструють, як патерни можуть бути адаптовані до різних контекстів, від гейміфікації до аналізу зображень і метавсесвіту. Це підкреслює їхню універсальність і важливість у сучасному дизайні UI. Наведений опис трьох шаблонів інтерфейсів для різної взаємодії користувача з програмними продуктами, зокрема для кросплатформної програми з надзвичайною інформацією, рекламного застосунку та файлового редактора. Для кожного з них описано вибір патернів, ієрархію та взаємодію класів та особливості реалізації інтерфейсу. Дослідження показало, що використання породжувальних патернів проєктування Фабричний метод та Абстрактна фабрика, а також поведінкового патерну Команда, дозволяє значно підвищити гнучкість, масштабованість і підтримуваність програмних продуктів, а також сприяє скороченню часу розробки та підвищенню якості кінцевого продукту. Дана робота демонструє практичну цінність патернів проєктування для розробки сучасних, ефективних та зручних користувацьких інтерфейсів, а також підтверджує доцільність їх використання у реальних програмних проєктах. Практичне значення роботи полягає у можливості використання отриманих результатів як діючими розробниками, так і студентами для створення ефективних, функціональних і зручних інтерфейсів, а також для поглибленого вивчення дисциплін, пов’язаних із патернами проєктування та архітектурою програмного забезпечення

Біографії авторів

Н.О. Соколова Н.О., Національний технічний університет «Дніпровська політехніка», м. Дніпро

Кандидат технічних наук, доцент

Г.Л. Хара , Національний технічний університет «Дніпровська політехніка», м. Дніпро

Магістр

О.Ю. Балалаєва , ДВНЗ «Приазовський державний технічний університет», м. Дніпро

Кандидат технічних наук, доцент

В.І. Олевський , Національний технічний університет «Дніпровська політехніка», м. Дніпро

Доктор технічних наук, професор

Посилання

Best Practices for UI Design Patterns. URL: https://codener.com/best-practices-for-implementing-ui-design-patterns (дата звернення: 12.01.2025).

UI Patterns. URL: https://www.designrush.com/agency/ui-ux-design/trends/ui-patterns (дата звернення: 12.01.2025).

Patterns in interface design. URL: https://avada-media.ua/en/blog/patterny-v-proyektirovanii-interfeysov/#the-most-common-patterns (дата звернення: 14.01.2025).

Design patterns. URL: https://ui-patterns.com/patterns (дата звернення: 12.01.2025).

Dannaway A. Practical UI. 2nd ed. 2025. 373 p.

Pelegrin J. Key UI and UX Patterns. URL: https://duck.design/key-ui-and-ux-patterns (дата звернення: 17.02.2025).

Video Game Interface Design Patterns to Facilitate Human-Agent Teaming / N.C. Sepich et al. International Journal of Human–Computer Interaction. 2023. Vol. 40. Pp. 7270-7285. DOI: https://doi.org/10.1080/10447318.2023.2262824.

Greenberg S., Godin T., Whittington J. User Interface Design Patterns for Wildlife-Related Camera Trap Image Analysis. Report 2019-1114-06, Department of Computer Science, University of Calgary, Calgary, AB., Canada. 26 p. DOI: https://doi.org/10.11575/PRISM%2F36783.

Cherukuri B.R. Development of Design Patterns with Adaptive User Interface for Cloud Native Microservice Architecture Using Deep Learning With IoT. 2024 IEEE International Conference on Computing, Power and Communication Technologies (IC2PCT), Greater Noida, India, 9-10 Feb. 2024. Vol. 5. Pp. 1866-1871. DOI: https://doi.org/10.1109/IC2PCT60090.2024.10486720.

Energy gamification: design and development of a user interface tool to upgrade social experience and energy literacy / J. Cravinho et al. Open Research Europe. 2023. Vol. 2. 2023. Pp. 1-32. DOI: https://doi.org/10.12688/openreseurope.15158.2.

User Interface Design Patterns for Infotainment Systems Based on Driver Distraction: A Colombian Case Study / J.P. Alarcon et al. Sustainability. 2022. Vol. 14(13). Article 8186. DOI: https://doi.org/10.3390/su14138186.

Du Y., Zhang X., Liu Z. User Interface Design for Digital Collections APP in the Metaverse Perspective. 2024 17th International Symposium on Computational Intelligence and Design (ISCID), 14-15 Dec. 2024. Pp. 252-255. DOI: https://doi.org/10.1109/ISCID63852.2024.00064.

Mahmood K., Tariq F., Rasool G. Recovery of User Interface Web Design Patterns using Regular Expressions. International Journal of Advanced Computer Science and Applications. 2018. Vol. 9, iss. 4. Pp. 405-420. DOI: https://doi.org/10.14569/IJACSA.2018.090457.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-30

Як цитувати

Соколова Н.О., Н., Хара , Г., Балалаєва , О., & Олевський , В. . (2025). Розробка шаблонів користувацького інтерфейсу на основі патернів проєктування. Вісник Приазовського Державного Технічного Університету. Серія: Технічні науки, (51), 9–18. https://doi.org/10.31498/2225-6733.51.2025.344593

Номер

Розділ

122 Комп'ютерні науки та інформаційні технології