Особливості взаємодії засобів збирання і обробки інформації в структурі апаратного забезпечення інформаційних систем моніторингу експлуатації транспортних засобів
DOI:
https://doi.org/10.31498/2225-6733.51.2025.344984Ключові слова:
транспортний засіб, інформаційна система моніторингу, апаратне забезпечення, збір та обробка інформації, морфологічний аналіз, технічний станАнотація
У статті розглянуто особливості взаємодії засобів збору та обробки інформації в структурі апаратного забезпечення інформаційних систем моніторингу експлуатації транспортних засобів. Визначено, що ефективність функціонування сучасних транспортних засобів значною мірою залежить від рівня інтеграції технічних засобів контролю, систем діагностики та засобів передачі інформації у єдиному апаратно-інформаційному комплексі. Проведено аналіз останніх досліджень у сфері побудови систем моніторингу технічного стану та визначено науково-технічні передумови для удосконалення процесів збору, обробки та інтерпретації даних. Запропоновано підхід до систематизації елементів апаратного забезпечення на основі морфологічного аналізу, що дозволяє формувати раціональні конфігурації компонентів системи моніторингу з урахуванням функціональних зв’язків між підсистемами. Розроблено узагальнену модель взаємодії інформаційних і технічних засобів, яка враховує вплив зовнішніх умов експлуатації транспортних засобів та забезпечує підвищення достовірності контролю параметрів їх технічного стану. Сформовано DFD-діаграму функціонування інформаційної системи оцінювання і забезпечення отримання параметрів технічного стану транспортних засобів на основі моніторингу їх експлуатації. Розроблений і показаний варіант забезпечення зв’язку основних складових діаграми інформаційної системи з функціональними елементами розробленої морфологічної формули. В роботі проаналізовані варіанти конфігурацій для задоволення конкретних потреб в встановлених експлуатаційних умовах. Виконана оцінка доцільності використання основних складових діаграми інформаційної системи з функціональними елементами розробленої морфологічної формули. Результати дослідження можуть бути використані для проектування, модернізації та оптимізації інформаційних систем моніторингу транспортних засобів різного призначення. Практичне впровадження запропонованих підходів сприятиме підвищенню ефективності експлуатації, зниженню витрат на технічне обслуговування та покращенню безпеки транспортних процесів
Посилання
Матейчик В., Навроцький А. Систематизація схем апаратного забезпечення систем моніторингу експлуатації транспортних засобів. Вісник Приазовського державного технічного університету. Серія: Технічні науки. 2024. Вип. 48. С. 184-192. DOI: https://doi.org/10.31498/2225-6733.48.2024.310711.
Особливості дистанційної ідентифікації режимів праці та відпочинку водія в системі інформаційного моніторингу транспортних засобів / І. В. Худяков та ін. Збірник наукових праць Державного університету інфраструктури та технологій. Серія: Транспортні системи і технології. 2020. Вип. 35. С. 146-155. DOI: https://doi.org/10.32703/2617-9040-2020-35-15.
Особливості моніторингу і визначення статусу несправностей транспортного засобу у складі бортового інформаційно-діагностичного комплексу / Волков В.П., Грицук І.В., Комов А.П., Волков Ю.В. Вісник Національного транспортного університету. 2014. Вип. 30. С. 51-62.
Організація технічної експлуатації автомобілів в умовах формування інтелектуальних транспортних систем / В.П. Волков та ін. Вісник Національного технічного університету ХПІ. Серія: Автомобіле- та тракторобудування. 2013. № 29. С. 138-144.
Особливості дистанційної ідентифікації режимів роботи водія в інформаційній системі моніторингу транспортного засобу / Грицук І. В., Матейчик В. П., Симоненко Р. В., Худяков І. В. Systemy i środki transportu samochodowego. Wybrane zagadnienia. Monografia nr.19. Seria: Transport. Rzeszow, 2019. С. 7-15.
Інтелектуальні системи моніторингу транспорту: монографія / В. П. Волков та ін. Харків: Вид-во НТМТ, 2015. 246 с.
Information Security Risk Management of Vehicles / D. Klets et al. SAE Technical Paper. 2018. Article 2018-01-0015. DOI: https://doi.org/10.4271/2018-01-0015.
Організація та логістика перевезень: підручник / Ізтелеуова М. С., Грицук І. В., Арімбекова П. М, Тарандушка Л. А. Херсон: ОЛДІ, 2021. 264 с.
Худяков І.В. Моделі бази даних інформаційної системи моніторингу параметрів технічного стану транспортних засобів. Наукові нотатки. 2019. Вип. 67. С. 141-148.
The Complex Application of Monitoring and Express Diagnosing for Searching Failures on Common Rail System Units / I. Gritsuk et al. SAE Technical Paper. 2018. Article 2018-01-1773. DOI: https://doi.org/10.4271/2018-01-1773.
Черняк Ю. В., Прилепський Ю. В., Грицук І. В. Фізична модель рекуперативної системи маневрового тепловозу: Монографія. Донецьк: ДонІЗТ, 2010. 196 с.
Assessment of Operation Speed and Precision of Electropneumatic Actuator of Mechanical Transmission Clutch Control System / M. Mikhalevich et al. SAE Technical Paper. 2018. Article 2018-01-1295. DOI: https://doi.org/10.4271/2018-01-1295.
Features of Modeling Thermal Development Processes of the Vehicle Engine Based on Phase-Transitional Thermal Accumulators / I. Gritsuk et al. SAE Technical Paper. 2019. Article 2019-01-0906. DOI: https://doi.org/10.4271/2019-01-0906.
Особливості розробки моделі бази даних інформаційної системи моніторингу транспортного засобу, оснащеного тахографом і трекером / І. В. Грицук та ін. Сучасні технології на автомобільному транспорті та машинобудуванні : наукові праці Міжнародної науково-практичної конференції, м. Харків, 15-18 жовтня 2019 р. С. 87-90.
Aspects of Forming the Information V2I Model of the Transport Vessel / A. Golovan et al. IEEE International Conference on Modern Electrical and Energy Systems (MEES), Kremenchuk, Ukraine, 23-25 September 2019. Pp. 390-393. DOI: https://doi.org/10.1109/MEES.2019.8896595.
The Choice of a Rational Type of Fuel for Technological Vehicles / V. Zaharchuk et al. SAE Technical Paper. 2018. Article 2018-01-1759. DOI: https://doi.org/10.4271/2018-01-1759.
Increase of Stability for Motor Cars in Service Braking / M. Podrigalo et al. SAE Technical Paper. 2018. Article 2018-01-1880. DOI: https://doi.org/10.4271/2018-01-1880.
Arciszewski T. Morphological Analysis in Inventive Engineering. Technological Forecasting and Social Change. 2018. Vol. 126. Pp. 92-11. DOI: https://doi.org/10.1016/j.techfore.2017.10.013.
Ritchey T. Modeling Complex Socio-Technical Systems using Morphological Analysis. URL: https://swemorph.com/pdf/it-webart.pdf (дата звернення: 03.07.2025).
Катренко А. В. Системний аналіз об’єктів та процесів комп’ютеризації: Навчальний посібник. Львів: Новий світ – 2000, 2003. 420 с.
Тахограф цифровий VDO DTCO 3.0 1381 24V/12V. URL: https://tahoprof.com.ua/product/tahograf-czyfrovyj-vdo-dtco-3-0-1381-24v-12v-novyj/ (дата звернення: 10.08.2025).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Журнал "Вісник Приазовського державного технічного університету. Серія: Технічні науки" видається під ліцензією СС-BY (Ліцензія «Із зазначенням авторства»).
Дана ліцензія дозволяє поширювати, редагувати, поправляти і брати твір за основу для похідних навіть на комерційній основі із зазначенням авторства. Це найзручніша з усіх пропонованих ліцензій. Рекомендується для максимального поширення і використання неліцензійних матеріалів.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди, які стосуються неексклюзивного поширення роботи в тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.







