Features of interaction between data acquisition and processing tools in the hardware structure of vehicle operation monitoring information systems
DOI:
https://doi.org/10.31498/2225-6733.51.2025.344984Keywords:
vehicle, information system, monitoring systems, hardware, data acquisition and processing, morphological analysis, technical conditionAbstract
The paper explores the interaction features of data acquisition and processing tools within the hardware architecture of information systems designed for vehicle operation monitoring. It is established that the performance efficiency of modern vehicles largely depends on the degree of integration among control devices, diagnostic subsystems, and data transmission technologies within a unified hardware–information framework. A review of recent studies in the field of vehicle condition monitoring systems has been conducted, outlining scientific and technical prerequisites for improving data collection, processing, and interpretation procedures. A morphological analysis–based approach to the classification and organization of hardware elements is proposed, enabling the formation of optimal configurations of monitoring system components while accounting for functional interrelations between subsystems. A generalized model describing the interaction between technical and informational means has been developed, considering the influence of external operating conditions and ensuring greater reliability in monitoring vehicle technical parameters. A data flow diagram (DFD) representing the operation of the information system for assessing and obtaining vehicle technical condition parameters based on operational monitoring has been created. The study presents a method of linking the core elements of this diagram with the functional components defined by the developed morphological structure. Several configuration options have been analyzed to address specific operational requirements under given conditions. The feasibility of applying the main elements of the system diagram in conjunction with the morphological model components has been evaluated. The results of the study can be applied in the design, modernization, and optimization of vehicle monitoring information systems for various transport applications. The practical implementation of the proposed approaches will enhance operational efficiency, reduce maintenance costs, and improve overall transport safety
References
Матейчик В., Навроцький А. Систематизація схем апаратного забезпечення систем моніторингу експлуатації транспортних засобів. Вісник Приазовського державного технічного університету. Серія: Технічні науки. 2024. Вип. 48. С. 184-192. DOI: https://doi.org/10.31498/2225-6733.48.2024.310711.
Особливості дистанційної ідентифікації режимів праці та відпочинку водія в системі інформаційного моніторингу транспортних засобів / І. В. Худяков та ін. Збірник наукових праць Державного університету інфраструктури та технологій. Серія: Транспортні системи і технології. 2020. Вип. 35. С. 146-155. DOI: https://doi.org/10.32703/2617-9040-2020-35-15.
Особливості моніторингу і визначення статусу несправностей транспортного засобу у складі бортового інформаційно-діагностичного комплексу / Волков В.П., Грицук І.В., Комов А.П., Волков Ю.В. Вісник Національного транспортного університету. 2014. Вип. 30. С. 51-62.
Організація технічної експлуатації автомобілів в умовах формування інтелектуальних транспортних систем / В.П. Волков та ін. Вісник Національного технічного університету ХПІ. Серія: Автомобіле- та тракторобудування. 2013. № 29. С. 138-144.
Особливості дистанційної ідентифікації режимів роботи водія в інформаційній системі моніторингу транспортного засобу / Грицук І. В., Матейчик В. П., Симоненко Р. В., Худяков І. В. Systemy i środki transportu samochodowego. Wybrane zagadnienia. Monografia nr.19. Seria: Transport. Rzeszow, 2019. С. 7-15.
Інтелектуальні системи моніторингу транспорту: монографія / В. П. Волков та ін. Харків: Вид-во НТМТ, 2015. 246 с.
Information Security Risk Management of Vehicles / D. Klets et al. SAE Technical Paper. 2018. Article 2018-01-0015. DOI: https://doi.org/10.4271/2018-01-0015.
Організація та логістика перевезень: підручник / Ізтелеуова М. С., Грицук І. В., Арімбекова П. М, Тарандушка Л. А. Херсон: ОЛДІ, 2021. 264 с.
Худяков І.В. Моделі бази даних інформаційної системи моніторингу параметрів технічного стану транспортних засобів. Наукові нотатки. 2019. Вип. 67. С. 141-148.
The Complex Application of Monitoring and Express Diagnosing for Searching Failures on Common Rail System Units / I. Gritsuk et al. SAE Technical Paper. 2018. Article 2018-01-1773. DOI: https://doi.org/10.4271/2018-01-1773.
Черняк Ю. В., Прилепський Ю. В., Грицук І. В. Фізична модель рекуперативної системи маневрового тепловозу: Монографія. Донецьк: ДонІЗТ, 2010. 196 с.
Assessment of Operation Speed and Precision of Electropneumatic Actuator of Mechanical Transmission Clutch Control System / M. Mikhalevich et al. SAE Technical Paper. 2018. Article 2018-01-1295. DOI: https://doi.org/10.4271/2018-01-1295.
Features of Modeling Thermal Development Processes of the Vehicle Engine Based on Phase-Transitional Thermal Accumulators / I. Gritsuk et al. SAE Technical Paper. 2019. Article 2019-01-0906. DOI: https://doi.org/10.4271/2019-01-0906.
Особливості розробки моделі бази даних інформаційної системи моніторингу транспортного засобу, оснащеного тахографом і трекером / І. В. Грицук та ін. Сучасні технології на автомобільному транспорті та машинобудуванні : наукові праці Міжнародної науково-практичної конференції, м. Харків, 15-18 жовтня 2019 р. С. 87-90.
Aspects of Forming the Information V2I Model of the Transport Vessel / A. Golovan et al. IEEE International Conference on Modern Electrical and Energy Systems (MEES), Kremenchuk, Ukraine, 23-25 September 2019. Pp. 390-393. DOI: https://doi.org/10.1109/MEES.2019.8896595.
The Choice of a Rational Type of Fuel for Technological Vehicles / V. Zaharchuk et al. SAE Technical Paper. 2018. Article 2018-01-1759. DOI: https://doi.org/10.4271/2018-01-1759.
Increase of Stability for Motor Cars in Service Braking / M. Podrigalo et al. SAE Technical Paper. 2018. Article 2018-01-1880. DOI: https://doi.org/10.4271/2018-01-1880.
Arciszewski T. Morphological Analysis in Inventive Engineering. Technological Forecasting and Social Change. 2018. Vol. 126. Pp. 92-11. DOI: https://doi.org/10.1016/j.techfore.2017.10.013.
Ritchey T. Modeling Complex Socio-Technical Systems using Morphological Analysis. URL: https://swemorph.com/pdf/it-webart.pdf (дата звернення: 03.07.2025).
Катренко А. В. Системний аналіз об’єктів та процесів комп’ютеризації: Навчальний посібник. Львів: Новий світ – 2000, 2003. 420 с.
Тахограф цифровий VDO DTCO 3.0 1381 24V/12V. URL: https://tahoprof.com.ua/product/tahograf-czyfrovyj-vdo-dtco-3-0-1381-24v-12v-novyj/ (дата звернення: 10.08.2025).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The journal «Reporter of the Priazovskyi State Technical University. Section: Technical sciences» is published under the CC BY license (Attribution License).
This license allows for the distribution, editing, modification, and use of the work as a basis for derivative works, even for commercial purposes, provided that proper attribution is given. It is the most flexible of all available licenses and is recommended for maximum dissemination and use of non-restricted materials.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright of their work and grant the journal the right of first publication under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY). This license allows others to freely distribute the published work, provided that proper attribution is given to the original authors and the first publication of the work in this journal is acknowledged.
2. Authors are allowed to enter into separate, additional agreements for non-exclusive distribution of the work in the same form as published in this journal (e.g., depositing it in an institutional repository or including it in a monograph), provided that a reference to the first publication in this journal is maintained.







