Правові колізії в практиці організації мультимодальних перевезень за участю морського транспорту: ризики та управлінські наслідки в умовах надзвичайних ситуацій
DOI:
https://doi.org/10.31498/2225-6733.51.2025.344989Ключові слова:
мультимодальні перевезення, морські перевезення, транспортне право, відповідальність оператора, правові колізіїАнотація
У статті проаналізовано ключові організаційні проблеми та управлінські ризики, що виникають у практиці мультимодальних перевезень за участю морського транспорту через фрагментарність міжнародного та національного законодавства. Досліджено, як правові колізії впливають на ефективність логістичних ланцюгів, особливо в умовах надзвичайних ситуацій. Метою роботи є ідентифікація системних недоліків у правовому полі та розробка практичних рекомендацій для мінімізації їх негативного впливу на транспортний процес. Методологія дослідження поєднує порівняльний аналіз ключових міжнародних конвенцій та Закону України «Про мультимодальні перевезення вантажів» із системним підходом до оцінки їх наслідків для транспортних операторів та вантажовласників. Встановлено, що впроваджена в Україні мережева модель відповідальності на практиці створює «клаптикову» систему компенсації, що генерує значні фінансові та операційні ризики для учасників ринку, ускладнює процеси страхування та врегулювання претензій. Проаналізовано практичні наслідки таких колізій, як збереження архаїчної норми про звільнення перевізника від відповідальності за навігаційну помилку, що знижує надійність морського етапу перевезення та розбіжність у строках позовної давності. Окрему увагу приділено впливу правового вакууму в регулюванні перевезень в умовах воєнного стану, що створює управлінський параліч у питаннях страхування військових ризиків. Обґрунтовано, що відсутність імперативної норми щодо цифровізації документообігу, на відміну від права ЄС, створює нетарифні бар'єри та гальмує інтеграцію в європейський транспортний простір. Наукова новизна полягає у розробці пропозицій, спрямованих на вдосконалення управлінських та організаційних аспектів перевезень шляхом реформування правової бази. Запропоновано конкретні кроки для гармонізації законодавства, що дозволить підвищити прогнозованість, безпеку та ефективність мультимодальних ланцюгів постачання
Посилання
Добровольська В. В. Господарсько-правовий аспект змішаних (мультимодальних) морських перевезень. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Юридичні науки. 2023. № 34(73), № 3. С. 33-37. DOI: https://doi.org/10.32782/tnu-2707-0581/2023.3/06.
Кириллова О. В. Теоретичні основи управління роботою флоту у транспортно-технологічних системах: дис.… д-ра техн. наук : 05.22.01. Одеса: ОНМУ, 2017. 470 с.
Кириллова О. В., Кириллова В. Ю. Мультимодальні перевезення у національному законодавстві та міжнародному контексті. Розвиток транспорту. 2024. № 3(22). С. 106-122. DOI: https://doi.org/10.33082/td.2024.3-22.07.
Картишев Д. В. Імплементація Україною світового досвіду інституційної підтримки вантажних перевезень. Економічні інновації. 2018. № 66. С. 87-95.
Радчук О.П. Колізійні питання міжнародних морських перевезень. Порівняльно-аналітичне право. 2015. № 4. С. 138-142.
Про уніфікацію певних правил про коносамент: Міжнародна конвенція Організації Об’єднаних націй від 25.08.1924 р. URL: http://singlewindow.org/docs/120?lang=ukr (дата звернення: 21.08.2025).
Про морське перевезення вантажів («Гамбурзькі правила»): Конвенція Організації Об'єднаних Націй від 31.03.1978 р. URL: https://uncitral.un.org/en/texts/transportgoods/conventions/hamburg_rules (дата звернення: 21.08.2025).
Про договори міжнародного перевезення вантажів повністю або частково морем («Роттердамські правила»): Конвенція Організації Об'є-днаних Націй від 11.12.2008 р. URL: https://uncitral.un.org/en/texts/transportgoods/conventions/rotterdam_rules (дата звернення: 21.08.2025).
Кунда Н.Т. Міжнародні морські перевезення: аспекти правового регулювання. Scientific Collection «InterConf». 2022. № 121. С. 325-336. DOI: https://doi.org/10.51582/interconf.19-20.08.2022.031.
Кодекс торговельного мореплавства України : Кодекс України від 23.05.1995. № 176/95-ВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/176/95-вр#Text (дата звернення: 21.08.2025).
Про затвердження Статуту залізниць України: постанова Кабінету Міністрів України від 06.04.1998. № 457-98-п. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/457-98-п#Text (дата звернення: 21.08.2025).
Про міжнародне залізничне вантажне сполучення (УМВС): Угода від 01.11.1951. URL: https://zakononline.com.ua/documents/show/140818___529207 (дата звернення: 21.08.2025).
Конвенція про договір міжнародного автомобі-льного перевезення вантажів (КДПВ): Конвенція Організації Об'єднаних Націй від 19.05.1956. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_234#Text (дата звернення: 21.08.2025).
Протокол до Конвенції CMR №19487 від 05.07.1978 р. URL: https://treaties.un.org/doc/Publication/UNTS/Volume%201208/volume-1208-I-19487-English.pdf (дата звернення: 21.08.2025).
Цивільний кодекс України: Кодекс України від 16.01.2003 № 435-IV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15#Text (дата звернення: 21.08.2025).
Про електронну інформацію про вантажні перевезення (текст з відповідністю ЄЕЗ): Регламент (ЄС) 2020/1056 від 15.07.2020. № 32020R1056. URL: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2020/1056/oj/eng (дата звернення: 21.08.2025).
Про затвердження Порядку функціонування системи електронного документообігу елект-ронна товарно-транспортна накладна: Наказ Міністерства розвитку громад та територій України від 27.12.2024. № 1491. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0259-25#Text (дата звернення: 21.08.2025).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Журнал "Вісник Приазовського державного технічного університету. Серія: Технічні науки" видається під ліцензією СС-BY (Ліцензія «Із зазначенням авторства»).
Дана ліцензія дозволяє поширювати, редагувати, поправляти і брати твір за основу для похідних навіть на комерційній основі із зазначенням авторства. Це найзручніша з усіх пропонованих ліцензій. Рекомендується для максимального поширення і використання неліцензійних матеріалів.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди, які стосуються неексклюзивного поширення роботи в тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.







